Göra vanlig rockard högre

Sundbro

Trådstartare
Någon som gjort om en vanlig rockard för att få den högre? Sådär så att man ser över rumpan på hästen. Söker beskrivning eller gärna bilder.

Undrar också om någon vet om de högre vagnarna som säljs via vagnsfirmor är lättare för hästen att dra dvs inte lika tunga som de man vanligen förknippar med rockarder.

Sv: Göra vanlig rockard högre

Jag har inget svar på din fråga men undrar varför man vill ha en rockard där man sitter högt? Jag har precis köpt en liten rockard till mina ponnyer och de där man satt högt kände jag direkt att jag inte vill ha. Det ser liksom oproportionerligt ut.

Man ser bättre. Med en shettis eller så är det kanske inget måste, men har man en större häst så bör vagnen inte vara för låg.

Som Lydia sa, man ser bättre om man kommer upp en bit och inte sitter med en stor häströv i ansiktet. Dessutom minskar risken för att bli sparkad om det skulle hända något. Självklart man kan bli sparkad om man sitter högt, men risken att sparken tar i exempelvis huvudet minskar.

För att man vill se över hästrumpan. Min häst är lite knepig ibland, så jag vill gärna kunna se lite i förväg vad som kommer upp längre fram särskilt om det är älg eller ren på vägen...

...eller om man vill träna sin häst. Det som skiljer okunniga hemmakuskar från de som är kuskar är ju just sånt som rätt sele, vagn där man ser vad hästen gör, svängel, fjädring och säkerhetstänk.

apropå din fråga så bör vi nog se din rockard först, alla är ju olika i detta hemmabyggarsverige :) Jag har byygt om lite själv, kanske jag kan ge tips.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 755
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 638
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar