Jag har nån slags fobi för allt som har med munnen att göra. Ser jag nån tandkräm/tandborstreklam så reser sig håret på hela kroppen och rysningarna är ett faktum, lika om jag hör (eller bara tänker) på ljudet av nån annan som borstar tänderna, ser en bild/film osv.
Jag har även haft tandställning både uppe och nere, vilket tillslut gav mig väldiga obehag av att gå till tandläkaren, och jag har nog inte varit till tandläkaren nu på 10 år!
Jag har mått psykiskt dåligt under en längre period, då tog tänderna en del stryk då man varken åt,drack, eller borstade tänderna alls vissa perioder.
Nu när jag är "frisk" så sköts det med tandborstning 2 ggr dagen, samt tandtråd iaf 4 dagar i veckan. Tar även flourtabletter i perioder. Har inte ont/ilningar eller blödande tandkött, däremot gissar jag att jag har lite tandsten som hade behövts tagits bort. Men jag är så jäääävla rädd!
Det viktigaste för mig är en mjuk tandborste och en tandkräm som skummar mycket. Blir det torrt och bara "kletigt" av tandkrämen blir jag bara äcklad. Använder just nu nån tandkräm från oral b vilket är den som funkar bäst för mig. Inte för stark och väldigt skummande. Eltandborste kan jag tyvär INTE ha, får kväljningar direkt då.