Göra smycken av ringar

Corax

Trådstartare
Är det någon här som gör det? Á la vikingasmycken som kungskjedja å så.

Tycker det verkar jättekul och vill prova. Vad behöver man? Vad behöver man för verktyg och hur får man tag på material?
 
Sv: Göra smycken av ringar

Irene From Petersen har skrivit två böcker som är intressanta i ämnet och har ganska bra beskrivningar, Smycken från vikingatid och nutid samt Fler smycken från vikingatid och nutid (Hon har även skrivit en bok som heter Silversmycken du kan göra själv, kanske kan vara intressant om man vill göra i silver, inte själv läst denna bok. Vill man inte köpa böcker finns det flertalet olika sidor på internet som tar upp dem också. Om jag kommer ihåg rätt tar hon även upp hur man gör egna ringar utav tråd i boken också. Var ett tag sedan jag bläddrade igenom dem.. ;)

Vill du ha färdiga fjäderstålsringar att arbeta med kan du titta in hos flertalet lajvbutiker, har för mig korps har flertalet olika storlekar. Första gången bör du börja med en lite större diamter på ringarna de mindra är svårare att arbeta med tror 8mm är den vanligaste. Brukar finnas i färgerna stålfärgat, svart, guld osv. Finns även en del sidor utomlands som saluför i färger. Har dock inga konkreta tips, har för mig det finns/fanns en ganska så stor galleri från staterna som innhöll de mest galnaste kreationer :)

Just det, se till att ha en riktigt bra tång! Det betyder allt, gå inte på de billigaste med utbytbart huvud för olika gap på tången saluförs bla av biltema. De är rent skräp, satsa på en lite dyrare variant och arbetet kommer på en gång bli mycket roligare :)

Vill du ha konkreta tips på butiker kan du skicka ett pm..
 
Sv: Göra smycken av ringar

Jag har en del tänger från tidigare jobb samt att min pappa efterlämnade sig ett gäng. Kanske någon av dessa kan fungera.
Jag ska faktiskt gå ner på bibblan och titta om nämnda böcker finns inne. Vet du om det står i dem vad för tänger man behöver? Rimligtvis, men man vet ju inte.
Har försökt googla men inte hittat varken beskrivning på mönster/tänger/utrustning.

Jag skulle helst vilja jobba med silver (sterling?)och jag skulle gladeligen göra mina ringar från scratch. Om det inte är för svårt. Antar att det skulle vara lite billigare dessutom. Men man kanske ska börja med färdiga ringar så man inte hinner tröttna innan man ens har börjat. ;)

Du får väldigt gärna pm:a över lite länkar vid tillfälle.
 
Sv: Göra smycken av ringar

Jag sätter mig och googlar i natt och ser om jag kan få fram lite fler sidor, alltid roligt att ha något att göra på jobbet :grin:.. :)
 
Sv: Göra smycken av ringar

Jag och sambon gjorde silversmycken för ca 4-5 år sen och sålde till folk.

Vi gjorde allt från silvertråd.
Tror det mesta finns att köpa på nätet om man söker på silvertråd/verktyg mm. Slöjddetaljer har verktyg.

Sambon gjorde ringarna genom att sätta en metallpinne i borrmaskinen och sen skruvade upp den som en fjäder. Sen sågade han isär ringarna.
Ganska mkt knåp men kul när resultatet var klart.

29730827.jpg


29730829.jpg


29730830.jpg


29730828.jpg


Den understa har han virkat på 2 spikar. det är en tråd och det tog 15 timmar!
 
Sv: Göra smycken av ringar

Jag har verkligen för mig att de står i de böckerna om vilka tänger man behöver och hur man gör de enga ringarna. När man gör egna ringar brukar det bli att man arbetar med två små plattänger, ringarna bli så att de går omlott en bit. Man får då manuellt stänga delar av ringarna och öppna en del andra för att foga i hop dem. Med fjäderstålsringar sitter man med en tång vilket gör att man utvidgar ringen något och för in dem andra. Jag har byggt med båda teknikerna och föredrar helt klart fjäderstål även vid smyckestillverkning.

Fjäderstålstång: http://www.clasohlson.se/Product/La...308123_8124_8125_8126_B_2004-06-30_140012.jpg De böjda är jätte smidiga att använda.

När man arbetar med plattängerna får man tänka på vad de har för sorts räffling, speciellt silverringar överför man lätt räfflorna till själva ringen.

PM skickat..
 
Sv: Göra smycken av ringar

Man kan även köpa färdiga set med ringar och beskrivning, men kommer inte ihåg var.

På slojd-detaljer.se finns alla verktyg. och dvd där man får se hur man gör.
Tror vi mest använde rundtång, avbitare och flacktång utan räfflat mönster.
 
Sv: Göra smycken av ringar

Jättevackra smycken!

Jag har googlat mig sönder och samman vad gäller material men har inte hittat något som jag vågar prova. Tänger är inte svårt att hitta men när man inte vet exakt vad man vill ha för material (mjukt/hårt/färdiga ringar/göra själv)så är det jättesvårt. Dessutom skiljer sig ju priserna väldigt mycket.
Bäst skulle ju helt klart vara att hitta nånstans där man kan prova, men det verkar inte så lätt.

Men jag ska väl börja med att försöka få fatt på en bok och lusläsa den. :)
 
Sv: Göra smycken av ringar

Förrästen.

En fundering. Om man jobbar med 'mjuk' tråd. Måste man 'härda' den när man är klar? Eller hur går det till?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
730
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 654
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 840
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 803
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp