Göra rent piggborste?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minimera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 993
M

Minimera

Jag fick ärva en massa borstar från en vän, har lagt dem i vatten med salt och alla borstar är rena, förutom piggborsten där det fastnat massa hår.
Hur gör ni rent era piggborstar?

Sv: Göra rent piggborste?

Jag slår ut håret på piggborsten, typ tar tag i ena änden och slår den andra mot en vägg el likn., sen samma sak med andra änden. Tvätta bort håret går inte så bra, man får tvätta efter man slagit ut håret:)

Jag gör likadant som Minstral, dvs håller i ena änden på piggborsten (så långt ut det går utan att tappa den) sen slår jag borsten mot tårna på mina stallskor (man får hålla upp foten lite för bästa effekt och piggarna på borsten ska vara nedåt). Om håret bara försvinner på ena halvan är det bara att hålla i motsatta änden och göra samma sak.

Smidigt, kanske man ska börja med :D

Annars gör jag som de andra i tråden, jag bankar piggborsten mot något hårt (en vägg, en fot, golvet, bänkar.. Vad som). Effektiv och snabb lösning.

piggborstar görs enkelt rent genom 1, borsta en väldigt hårig häst så piggborsten blir proppfull, sen slår man ut håret mot golv och drar loss + pillar lite med en hovkrats, nu är det förhoppningsvis mindre hår än när man började, sen så damsuger man borsten + pillar mer med hovkrat och fingrar, damsuger igen, diskar med diskmedel och skåll hett vatten och voila piggborsten är någorlunda ren

att man först ska fylla borsten med mer hår är att det är enklare att få med sig päls tovan som skapas i borsten än att få med sig en staka hår.

När jag ska borsta fällande hästar brukar jag ta några tag i svansen eller manen först och sedan kroppen, taglet drar du enkelt bort och håret följer med :-)
Annars knackar jag bort det som så många andra här :-)

En ny kostar ungefär 5kr så enklaste sättet är att köpa en ny ;)

Vilket dumt råd! :confused:
Den nya lär väl också fyllas med hår och ska man köpa en ny varje gång då? Nej bättre att man lär sig att rengöra dem istället, precis som TS frågade efter..?

Senast ändrad:

Reagerade lite på detta med saltet: man ska ju helst undvika att hästar rullar sig i en paddock som är saltad och sen lägga på ett täcke på dem då det kan ge bränskador. Hur funkar det med borstar som är fulla av salt? Klart, nu när det är varmt lägger man kanske inget täcke på hästen men annars? Är det vekrligen så smart att rengöra dem med saltvatten? :confused:

Senast ändrad:

Jag förespråkar inte saltvatten, men man kan väl skölja borsten i vanligt vatten efter för att få bort saltrester?

Absolut men det krävs verkligen riktigt bra rengöring efteråt för att få bort alla saltrester. Gärns rengöring med såpa då ex som tar bort resterna. Då kan man använda såpa direkt istället som även är skonsammare för hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
767
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 728
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur