Göra rent en stövig häst?

Martina_m

Trådstartare
Har aldrig tidigare varit med om en så stövig häst som min. Han är mörkbrun, nästan svart i pälsen, egentligen. Men oftast ser han mer vit ut :grin:.

Har hört att ju mer man borstar, desto stövigare blir dem. Men hur ska man göra?

Om jag borstar innan ex en ridtur, så han blir blank och fin, så räcker det att han tar ett steg eller två så är han jättestövig igen. Efter ridturen har han ett schabrak av stöv.

Han går med täcke, och jag försöker lufta honom så mkt som möjligt när jag är där. Men jag kan ju gärna inte låta honom gå helt utan helt plötsligt.

TIPS TACK!!!! :bow:

Sv: Göra rent en stövig häst?

Någa saker att tänka på i alla fall:

- Får han svettas i pälsen ibland? Upplever att hästar i träning bli mkt mkt blankare än de som aldrig svettas
- Hur ser foderstaten ut? Ordentligt med protein? Kan den vara överkänslig mot något?
- För tjockt täcke? Om det blir för tätt kan de ju få problem med torkad kondens i pälsen, kan se stövigt ut.

Några tankar bara. Sedan är det ju individuellt, en del producerar mer stöv helt enkelt.

Det är mkt sällan han svettas. Han fyller 4 nu i mars och rids inte så länge varje gång.

Han får bara hö. Men har funderat om han är överkänslig mot något, då han ibland haft utslag på kroppen, typ som små bulor/svullnader.
Var med på en miljöträning där han fick lite foder/godis av de som höll i träningen. Dagen efter var hela han täckt av sådana utslag (som han vanligtvis bara har väldigt lite av de gånger han haft det). Men de försvann till nästa dag igen och då syntes ingenting. Funderade om det var fodret/godiset, men jag har verkligen ingen aning.

Har tyvärr ingen analys, så vet inte hur mkt protein det är.

Kanske ska testa med ett tunnare täcke? Använder nu HW Rambo Wug Heavy, men har ett HW Amigo Medium, kanske ska låta honom ha det nu? Det är ju ändå fodrat liksom. Han är inte klippt, men har väldigt kort päls.

Tack för ditt svar iaf! :laugh:

Prova att göra en ordentligt tvätt med ett milt schampo! gärna lite desificerande (stava), för att utesluta att det är just det som behövs. När du har gjort det kan du även rota lite å se om du hittar nåt som kan vara svamp/eksem.

Annars tycker jag som föregående talare, räkna ordentligt på foderstaten, så de inte är nåt lurt med den.

g.

Han får bara hö. Men har funderat om han är överkänslig mot något, då han ibland haft utslag på kroppen, typ som små bulor/svullnader.

Det kan vara tecken på för mkt protein! som sagt, räkna på foderstaten! skadar nog inte att ta en höanalys om du inte redan har det! å försöka balansera upp foderstaten något.

Ett till tips är att ge lite linfröolja. Det är bra för pälsen och även för exemhästar har jag hört. Men du får röra ner det i något, några matskedar upp till en halv dl brukar räcka.

(Sedan angående foderstaten så är det lite lurigt att bara fodra med hö om det inte är analyserat. Du riskerar brist på en del mineraler och spårämnen. Till exempel är innehållet av selen så lågt i svenska jordar att det i princip är omöjligt att få i hästen så mycket hö att det behovet täcks, så då får man ge minerlaer, ett kraftdoer eller tokosel i sådan mängd att det täcks. )

Svar till både Mariaauto och heidi maria

Har du något förslag på milt schampo? Har funderat på att ta vanlig grönsåpa. Har hört att det är milt. Men jag vet inte, med tanke på att han verkar vara ganska känslig. Även funderat på vanligt människoschampo, de är väl mildare än hästschampo?

Jag har inte gjort någon höanalys, då jag inte har någon "säker" höleverantör, eller vad man ska säga. Blev lite hipp som happ att han skulle få hö helt plötsligt, vilket är mkt svårt att få tag på här. Hade jag varit ute i god tid i somras eller något, hade jag satsat på hö för hela året och då tagit analys, men nu kanske jag bara har till några veckor till och sen behöver byta hö. Så därför har jag inte tagit någon analys. Dessutom är balarna väldigt olika, så tror det skiljer ganska mkt, tyvärr.

Har tidigare gett honom Ströh Fibre Vitality (eller hur det stavas). Det innehåller de mineraler och sånt som hästen behöver. Lågt på protein ska det vara, då det är ett tyskt foder och enligt den foderrådgivaren från ströh vill tyskarna ha lågt proteinvärde. Själv kan jag inte alls mkt om sådant.

Har ni använt det fodret någon gång? Eller hört talas om det? Kan det vara något för min häst?

Linfröolja kanske vore något. Han är inne i en fällperiod nu, bör man ge lite b-vitamin också kanske?

Här är en länk om fodret jag gett till hästen (har nästan en full säck kvar av det dessutom)

Har inte använt det, men det är lite irriterande att det inte står något om innehållet av smältbart råprotein. Men på råvarudeklarationen ser man att det är mest spannmål, majs och sånt så det är nog inte jättehögt. Är din häst välmusklad och slank funkar det säkert bra, men svårt att säga. Man kan ju alltid lägga till lite lucern om du tycker hästen tappat i muskelmassa. (lucern verkar för övrigt ha gjort en av mina hästar som köptes i våras blank och fin, som var rätt stövig och matt när hon kom) Anledningen till att tyskar kanske vill ha lägre proteininnehåll är nog att de ofta ger många fler kilo kraftfoder än vi svenskar, medan vi tycker det är viktigare med mer grovfoder. Men deras hästar står oftast på halm och har då något att plocka med, därför blir det tokfel om vi härmar deras foderstater med mkt kraftfoder och lite grovfoder och dessutom ställer hästen på spån.

Fodret innehåller dock bara 0,7 mg selen per kg, och en häst behöver ca 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Så du kan ju själv titta om det blir tillräckligt, beroende på hur mycket du ger om dagen.
Exempel: 550 kg häst, och du ger låt oss säga 0,8 kg av kraftfodret om dagen, behöver 0,2*5,5= 1,1 mg selen per dag. Kraftfodret ger 0,8*0,7= 0,56 mg per dag. Du behöver då tillsätta mer selen, tex tokosel. :) Pålång sikt kan selenbrist ge muskelproblem, speciellt för växande hästar och dräktiga.

Räcker inte det finns det något som heter tokosel på apoteket, som man ger ett mått i veckan. (om selenet i ditt foder nästan täcker behovet kan du ge en halv i veckan, det gör jag till mina)

Senast ändrad:

hur var hästen i pälsen efter att ha ätit det fodret å varför slutade du? det e svårt att ersätta hö med foder som innehåller mindre protein då de flesta andra grovfoder har väldigt mkt protein då man i många fall använder det för att göda på hästarna.

När en häst bara är 4 år behöver den mkt vitaminer å mineraler för att kunna bygga både skelett o muskler. Mitt tips är att du börjar ge han det fodret igen, enligt rekommenderat dagligt intag. Blir han för tjock så minska på höet, dock måste han minst ha 1 kg ts per 100 kg häst. Ts= torrsubstans, hö har 84 % torrsubstans, så varje kg får du räkna tex 6x0.84 = 5 kg "effektivt" hö. Så minst 6 kg till en 500 kg häst. Måste du gå under denna nivå så får du se till att ge han halm å tugga på också. Men detta brukar inte vara ett problem för unga hästar som man hellre ser som mer mulliga än för smala.

Skulle han bli jättepigg av kraftfodret så köp ett musli utan havre! Eller ett pelletsfoder likaväl. Nåt som ger allt en häst behöver iaf.

Barnängens schampo gillar jag. Sen gillar jag linimentschampo, men då han kanske har eksem så kan det bli rent plågsamt, så jag tycker du ska hålla dig borta från det!! Däremot kanske om det skulle finnas jodopaxschampo? Ekolschampot är allergitestat och oalkaliskt. Windsors schampo sägs vara milt men effektivt enligt hööks hemsida.

Senast ändrad:

Har inte använt det, men det är lite irriterande att det inte står något om innehållet av smältbart råprotein. Men på råvarudeklarationen ser man att det är mest spannmål, majs och sånt så det är nog inte jättehögt. Är din häst välmusklad och slank funkar det säkert bra, men svårt att säga. Man kan ju alltid lägga till lite lucern om du tycker hästen tappat i muskelmassa. (lucern verkar för övrigt ha gjort en av mina hästar som köptes i våras blank och fin, som var rätt stövig och matt när hon kom) Anledningen till att tyskar kanske vill ha lägre proteininnehåll är nog att de ofta ger många fler kilo kraftfoder än vi svenskar, medan vi tycker det är viktigare med mer grovfoder. Men deras hästar står oftast på halm och har då något att plocka med, därför blir det tokfel om vi härmar deras foderstater med mkt kraftfoder och lite grovfoder och dessutom ställer hästen på spån.

Fodret innehåller dock bara 0,7 mg selen per kg, och en häst behöver ca 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Så du kan ju själv titta om det blir tillräckligt, beroende på hur mycket du ger om dagen.
Exempel: 550 kg häst, och du ger låt oss säga 0,8 kg av kraftfodret om dagen, behöver 0,2*5,5= 1,1 mg selen per dag. Kraftfodret ger 0,8*0,7= 0,56 mg per dag. Du behöver då tillsätta mer selen, tex tokosel. :) Pålång sikt kan selenbrist ge muskelproblem, speciellt för växande hästar och dräktiga.

Räcker inte det finns det något som heter tokosel på apoteket, som man ger ett mått i veckan. (om selenet i ditt foder nästan täcker behovet kan du ge en halv i veckan, det gör jag till mina)

jo, jag har jobbat lite i österrike, la märke till de enorma mängderna kraftfoder, Speciellt MAJS! visst fick de mkt hö med, men det var en del hästar som fick långt över vad man rekommenderar (dvs max 1 kg kraft per 100 kg häst). Mer åt 8 kg kraftfoder om dagen! Men hästarna var bra i hullet å trevliga å rida, så tydligen är majs kanske underkskattat i sverige, kan tänka mig att de är hårt å tugga i sig, samt att det kan då vara svårt att tillgodose sig alla näringsämnena då.

hur var hästen i pälsen efter att ha ätit det fodret å varför slutade du? det e svårt att ersätta hö med foder som innehåller mindre protein då de flesta andra grovfoder har väldigt mkt protein då man i många fall använder det för att göda på hästarna.

När en häst bara är 4 år behöver den mkt vitaminer å mineraler för att kunna bygga både skelett o muskler. Mitt tips är att du börjar ge han det fodret igen, enligt rekommenderat dagligt intag. Blir han för tjock så minska på höet, dock måste han minst ha 1 kg ts per 100 kg häst. Ts= torrsubstans, hö har 84 % torrsubstans, så varje kg får du räkna tex 6x0.84 = 5 kg "effektivt" hö. Så minst 6 kg till en 500 kg häst. Måste du gå under denna nivå så får du se till att ge han halm å tugga på också. Men detta brukar inte vara ett problem för unga hästar som man hellre ser som mer mulliga än för smala.

Skulle han bli jättepigg av kraftfodret så köp ett musli utan havre! Eller ett pelletsfoder likaväl. Nåt som ger allt en häst behöver iaf.

Det står på deras hemsida att 1 kg om dagen täcker alla hästens behov, så det tycker jag du ska ge honom!

Vad jag har för mig, var han stövig innan också, när han åt fodret. Men inte riktigt såhär mycket.

Idag får han 13 kg hö/dag, och han väger väl mellan 470-500kg kanske (han är bara 155 i mankhöjd).

Anledningen till varför jag inte ger kraftfoder, är för att jag inte har någon analys på höt. Så vet inte vad jag ska komplettera med sas. Jag tog bort kraftfodret när jag bytte stallplats. Innan fick han bara några nävar om dagen.
Eftersom han är fin i hullet och pigg o glad att rida så har jag inte gett honom kraftfodret. Det enda med honom är allt stöv, men har trott att det berott på att han har täcke på dig och helt enkelt har lätt för att stöva.

Men när man läser om fodret så står det ju att det ska hjälpa pälsen att bli fin. Så det kanske kan hjälpa mot allt stöv också.

Angående schampo till hästen. Tänkte tvätta honom ikväll så han kan få på sig ett lite tunnare täcke (vill inte skita ner det med allt hans stöv och tänkte därför tvätta honom först).
Har Änglamarks Aloe Vera Schampo oparfymerat hemma. Det finns ett sånt där astma och allergi förbundet märke. Så det borde väl vara ok?

Det borde funka jättebra!! Syftet med tvätten tycker jag att få bort stöv, för att ge huden en chans att andas å sluta producera fullt så mkt stöv för att "slåss". Det får därför inte vara nåt som kan vara irriterande. Så ett schampo med lite aloe vera i borde vara jättebra!

Jag förstår ditt dilemma, men man kan ändå inte bortse från att en unghäst behöver mer mineraler å vitaminer än en fullvuxen å att allt det inte finns i hö. 13 kg låter mycket i mina öron!! Kanske minska till 10 å ge han 0.5 kg kraftfoder två gånger om dagen?

Väger han verkligen så mycket om han inte är högre? skulle nog mer tro på att han väger 420-450 kanske. om han är i normalt hull!

Om du har en säck kvar, så är de väl 30 kg? på en månad borde du se om det har skett någon förbättring eller inte. Sen börjar ju sommaren, å då antar jag att han inte har täcke på sig lika mycket å att även det säkert hjälper upp situationen lite. En enkel lösning på problemet är att han kanske helt enkelt har väldigt känslig hud som behöver andas mer.

Du får nog prova dig lite fram, först ändra fodret, å sen se om du kan minska på tiderna då han har täcke på sig. Kan även vara en god ide å ringa till vet å fråga varför det kan vara så. För nu är jag slut på ideer :)

En del säger att välmående hästar stövar mycket, men det för ju inet vara att man tänker OJ så mkt stöv! utan mer att man har nåt å skrapa bort från ryktborsten..

Det är positivt att han är pigg å glad, för då kan de inte vara nåt alltför allvarligt iaf. Har du märkt om han blir otroligt nöjd om du kliar nånstans? eller om han blir irriterad om du kliar nånstans?

Prova att tvätta hästen med ett milt desinficerande schampo som du kan köpa hos din veterinär. Upprepa eventuellt efter någon vecka. Rykta därefter hästen grundligt dagligen under några veckor. Om hästen fortfarande har problem fråga din veterinär.

De schampo vi använder till oss själva tror jag du ska undvika då jag vill minnas att hästen och vi människor inte har samma ph-värden i huden .

Mjällen på hela kroppen kan bero på att hästen inte mår riktigt bra och att foderstaten är obalanserad. Såväl överskott som underskott av mineraler kan ge problem.

De schampo vi använder till oss själva tror jag du ska undvika då jag vill minnas att hästen och vi människor inte har samma ph-värden i huden .

Vad har hästen för ph-värde? På detta schampo står det att det är ca pH 6.

Jag ska till stallet nu och tvätta honom, ska även börja ge honom lite av kraftfodret. Och så ska han få på sig sitt 200g täcke sen, lite tunnare än det han har idag alltså.
Ska även "väga" honom med ett sånt där måttband och se vad det säger. Men det är säkert som du säger, att det lutar mer åt 420 än 500kg. Sen är det väl inte jättepålitligt de där måttbanden. Men bara så man får en hum. Annars är hästen väldigt kompakt.

Dessutom ska jag ta ut veterinären imorgon för vacc, så ska passa på att fråga ang allt stöv. Och vad som kan vara orsaken.

Tack för hjälpen än så länge!

Glömde "väga" honom idag. Men nu är han tvättad, står med ylletäcke på sig nu under natten, så får han sitt 200g täcke när han går ut imorgon. Han har även fått lite kraftfoder idag, vilket han glatt åt upp ;). Kanske dags att skruva upp foderkrubban igen som han rivit ner. Fast det tar emot lite, tror han ställer sig i den, förmodligen därför han överhuvud taget lyckats få ner den.

Jag håller verkligen tummarna för att han ska bli bättre nu!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst har enormt mycket stöv som ligger under pälsen, och har haft det varje vintersäsong sedan han var 2 ungefär. Ju mer jag...
2
Svar
32
· Visningar
10 358
Senast: clovergirl
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 450
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka