Göra om rockard??!!

K

Kanon

Är egentligen på jakt efter ny rockard, men kom att tänka på om det är möjligt att modifiera om en rockard strl full så den passar en shettis? ngn här som gjort det? Svårt att få den rätt avvägd? Har en nästan ny "sören persén" rockard strl full som jag inte har användning för... kanske går att korta av och smala av skaklarna?

Sv: Göra om rockard??!!

Vad är skaklarna gjorda i för material ?
Är dom gjorda i stålrör så är det bara att glödga dom så kan man böja dom i vilka former som helst sedan.

Ja det är stålrör, men måste man inte förutom att böja och korta av även sänka själva skakelfästet, annars blir väl vagnen för hög?

Jo, men att ändra själva skakelfästet är ofta ganska snabbt fixat med vinkelslip och svets.

Kapa bara bort fästet och svetsa fast det där du vill ha det.

Svängel är också enkelt fixat med svets, antingen fäste för en "lös" svängel eller också bygger man dit en fast monterad dito.

Det är en fördel om du får en draglinje som går genom hjulaxeln.

Enda gången det kan vara svårt att bygga om en vagn är om den är byggd i massa konstiga legeringar, ren aluminium går att svetsa i med rätt utrustning liksom gjutjärn, rostfritt och "vanligt" stål.

Om rockarden är gjord till en enkel bröstsele så är kanske skaklarna perfekta i höjd till en riktig sele!

Mät när ni sitter i. Vikten ska vara ca 5 kilo och skaklarna ska vara ca mitt på magen på er ponny.

Kan se stort ut, men fungerar säkert.

kolla skakelfästet så den passar en riktig bröstsele=stor ögla, eller ingen ögla utan bara stoppar fram och bakom skakelhållaren, och bakselering ska svetsas fast på skaklarna med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
638
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar