Göra om furumöbler

AgentCarter

Trådstartare
Är lite trött på våra furumöbler, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga!
Det är ett bord och en 180 säng och jag vill inte ha dem helvita.
Sängen skulle jag helst bara vilja ha i en mörkare träfärg men känns omöjligt att betsa, då det är för mycket att slipa.
Bordet är enklare så, då det blir mer en plan yta att betsa.

Har ni några tips på hur man kan göra om furumöbler? Är total nybörjare och vill inte ha hjälp från sambon så vi får se hur detta går:p

Är lite trött på våra furumöbler, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga!
Det är ett bord och en 180 säng och jag vill inte ha dem helvita.
Sängen skulle jag helst bara vilja ha i en mörkare träfärg men känns omöjligt att betsa, då det är för mycket att slipa.
Bordet är enklare så, då det blir mer en plan yta att betsa.

Har ni några tips på hur man kan göra om furumöbler? Är total nybörjare och vill inte ha hjälp från sambon så vi får se hur detta går:p

Vill man göra något lite roligt med ett bord kan man klä ytan med något (allt från ett snyggt tyg till tapeter - eller vad man nu kommer på :p) och montera en glasskiva ovanpå.

Kanske man kan göra något liknande med en säng? Skippa glaset då såklart, men kanske "stoppa" hela sängramen på nåt sätt, typ vadd med något snyggt tyg över?

Vill man göra något lite roligt med ett bord kan man klä ytan med något (allt från ett snyggt tyg till tapeter - eller vad man nu kommer på :p) och montera en glasskiva ovanpå.

Kanske man kan göra något liknande med en säng? Skippa glaset då såklart, men kanske "stoppa" hela sängramen på nåt sätt, typ vadd med något snyggt tyg över?
Just glasdelen känns sådär med småbarn annars är det ju också en superidé! Borde vara lätt att förnya dessutom!

Att fixa en snyggare sängram har jag också funderat på men löser inte frågan med den fula furan på resten av sängen

Just glasdelen känns sådär med småbarn annars är det ju också en superidé! Borde vara lätt att förnya dessutom!

Att fixa en snyggare sängram har jag också funderat på men löser inte frågan med den fula furan på resten av sängen

Kan ju ta plexiglas (eller liknande) om det känns otryggt med glas, men glas är faktiskt ganska tåligt om det får lite stöd (svävande glasskiva är ömtåligare än liggande).

Hänger inte på vad du menar med sängen, vad är resten av sängen? :o

Kan ju ta plexiglas (eller liknande) om det känns otryggt med glas, men glas är faktiskt ganska tåligt om det får lite stöd (svävande glasskiva är ömtåligare än liggande).

Hänger inte på vad du menar med sängen, vad är resten av sängen? :o
Jag ska kolla på det! Dock låter det inte helt som ett kethets kan själv utan den där sambon projekt bara (i alla fall inte utan att vi står utan bord ett tag :p)

Jag fixar en bild på sängen :)

Jag ska kolla på det! Dock låter det inte helt som ett kethets kan själv utan den där sambon projekt bara (i alla fall inte utan att vi står utan bord ett tag :p)

Jag fixar en bild på sängen :)

Jag tror inte det är så svårt egentligen, framförallt inte om du använder någon sorts plast istället för glas (jag skulle i alla fall våga borra hål i en plastskiva mycket lättare än en glasskiva, inbillar mig att det inte skulle vara så läskigt :p). En försänkt skruv i varje hörn så sitter den där den sitter, kan inte ta mer än tio minuter eller så. :angel:
:laugh:

Jag blir faktiskt rätt sugen på ett sådant bord - då kan man bara skruva av skivan och byta vad-man-nu-lagt-under till något annat när man känner för det! :idea: :D

Låter bra med bild på sängen, jag är så bra på att förvirra till saker även utan att vara lost redan från början. :p

Så här ser den ut! Hemmabygge fast av snickare

Aha! Men det ser ju ut som den skulle funka jättebra att göra som jag tänkte, var rädd att det var en massa svarvade rundigheter och pinneländen och annat. :D

Min tanke var alltså typ såhär
112.jpg

Blir nåt sånt här
15.jpg

(Googlade DIY upholster bed frame)

Fast utan maffiga sänggaveln (om man nu inte vill ha en sån, det är ju typ bara att smäcka dit en skiva eller nåt :p), och kanske roligare tyg. :D

Åh, det var smart! Ska koll mer på det så fort jag smsat den med bordet:angel:

:laugh::rofl::laugh:

Om jag skulle göra nåt sånt med den sängen så hade jag gjort det enkelt för mig och jämnat ut de där små sticka-upp-hörnen och fyllt i mellanrummet med vadd så det blev en jämnare yta att klä. Går säkert att få det snyggt om man följer formen exakt också, men själv aktar jag mig för onödiga pillrigheter. :p

:laugh::rofl::laugh:

Om jag skulle göra nåt sånt med den sängen så hade jag gjort det enkelt för mig och jämnat ut de där små sticka-upp-hörnen och fyllt i mellanrummet med vadd så det blev en jämnare yta att klä. Går säkert att få det snyggt om man följer formen exakt också, men själv aktar jag mig för onödiga pillrigheter. :p
Ja det vore nog lite väl, jag har inte så bra tålamod direkt heller

Eeeeeeeen tanke till, sen ska jag sluta vara manisk i den här tråden (... en stund i alla fall :o :angel:): Ännu enklare än en skiva ovanpå något slags bordsytedekoration borde väl vara att bara klarlacka ovanpå? Det måste väl funka? (Så länge man kollat först så inga färger löses upp av lacket.) Det blir ju mer permanent då, man kan inte byta hur man vill och man måste hålla på och slipa och pyssla efterarbete lite (inte min starka sida), men man slipper ju pysslet/risken med en lite mer ömtålig skiva... Borde väl funka på både tyg och tapet?

Eeeeeeeen tanke till, sen ska jag sluta vara manisk i den här tråden (... en stund i alla fall :o :angel:): Ännu enklare än en skiva ovanpå något slags bordsytedekoration borde väl vara att bara klarlacka ovanpå? Det måste väl funka? (Så länge man kollat först så inga färger löses upp av lacket.) Det blir ju mer permanent då, man kan inte byta hur man vill och man måste hålla på och slipa och pyssla efterarbete lite (inte min starka sida), men man slipper ju pysslet/risken med en lite mer ömtålig skiva... Borde väl funka på både tyg och tapet?
Jo, det låter som om det borde fungera! Lite som dekorplast blir det kanske? Bra för oss som har ett runt bord med.

Jo, det låter som om det borde fungera! Lite som dekorplast blir det kanske? Bra för oss som har ett runt bord med.

Antar det? Vet inte vad det är, googlade lite men får inget riktigt grepp om det, antar det kanske är mjukare än vad det blir att lacka?
Men ja, borde ju funka bra till runt bord, hade jag inte ens tänkt på att man kan ha! :D

Antar det? Vet inte vad det är, googlade lite men får inget riktigt grepp om det, antar det kanske är mjukare än vad det blir att lacka?
Men ja, borde ju funka bra till runt bord, hade jag inte ens tänkt på att man kan ha! :D
Har aldrig använt dekorplast, tänkte göra om i köket med det sen men är nog något åt kvar. Jag tror det borde funka bättre att lacka på tapet än dekorplast, mest eftersom det blir roligare :p
Är väl ovalt men ska väl låta det stå kvar i huset när vi flyttar men kan ju prova på något annat bord först..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag har en lättsam och glad unge på dryga året. Han äter bra, sover oftast bra och är orimligt glad. Jag kan räkna på ena handens...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 818
Senast: piggelin
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 356
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård