Göra om del av tomt till hage?

break_a_leg

Trådstartare
Vi har varit och tittat på hus där det finns möjlighet att ha häst. Nuvarande ägaren har inga hästar, utan det är i princip tjusig gräsmatta på större delen av marken.

Finns det något bra sätt att göra om en del av tomten till hage på ett vettigt sätt?
Arrendera mark fanns det också möjlighet till, men ska jag ha hästarna hemmavid vill jag nog kunna ha en "vinterhage"

Sv: Göra om del av tomt till hage?

Det beror väl på detaljplaneringen i komunen (om det är tillåtet med hästar alltså), hur stor tomten är (normalstora-stora tomter är definitivt för små det krävs nog en ordentligt stor en) och i viss mån underlaget och vad grannarna tycker.

Tänk på att hagen inte får komma för nära dricksvattenbrunnen om det finns en sådan!!
Annars är det väl bara att stängsla in....

Stängsla är väl det minsta problemet, det är mest underlaget jag är orolig över. Hästar på gräsmatta höst/vinter tror jag inte är någon hit :crazy:

Jag tror att det beror på hur jorden är. Om det är lite mer sandig jord så kan det fungera bra. Jag hade rasthage i trädgård när jag bodde hemma. Den var hyfsat stor och inte lerigare än någon annan hage.

Man gör om en del av tomten till hage genom att sätta upp stängsel.

Jag har två hagar med "gräsmattegräs". Den ena är det sandjord under och den är superbra! Håller i alla väder och dräneras jättebra. Den andra är lerjord och den blev rena rama lervällingen i sommar... Katastof med andra ord. Gräset tålde inte två hästars påfrestning alls. Den ska plöjas nu och sås till våren med betesvall som är lite tåligare.

Det finns särskilda fröblandningar som skall vara extra tåliga just för vall till hästar. Du kan ju prova en vinter och se hur lerigt det blir, blir det för lerigt, slipper du ju plöja när du skall så vall (skämt åsido)....

Om det är en tjusig gräsmatta finns det risk att gräset inte är bra för t.ex fångkänsliga ponnyer. Jag vet dock inte hur man gör för att förvandla gräsmatta till riktigt bete

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka