Göra något åt sina (icke?) talanger

makarontanten

Trådstartare
Alla kommer vi säkert till en punkt i livet där allt blir lite tråkigt, det händer inte så mycket, allt rullar bara på, är varken bra eller dåligt, bara lite småtrist med få höjdpunkter och längtan efter mer.

Där är jag nu. Har ett ok boende, ett ok jobb, har många intressen jag utövar, tar dagen som den kommer och har tid för vänner, intressen, men också tid för mig själv, min hund, mitt liv och att göra det jag vill. Alltså inget att klaga på, men det händer ju inget!

Ibland får jag mycket beröm för det jag gör ( genom fb och vänner) på fritiden och ibland funderar jag på om man kan utvecklas inom något, göra något av sin "talang". Men vad?

Känner mig alltid som en medelmåtta, men om man ska tro andra är jag duktig på vissa saker. Jag älskar och får beröm för heminredning, bra fotografering, kreativitet inom pyssel och påhittighet, jag pysslar en del med att safta, matlagning och att ta vara på naturen, jag gillar att måla/teckna. Är rätt ok på att ta tillvara och se vad man kan hitta på med olika saker, älskar naturen...

Men just det där med medelmåtta.... Jag vet att jag kan fota fina foton, men jag är inget proffs. Jag vet att jag kan teckna, men inte så bra som de bästa. Jag vet att jag är duktig på mat, men inte om man jämför med en kock. Jag vet att mina "pyssel" ( bla decuopage och flygande koppar) sålde bra, men det finns de som gör det bättre än mig.

Sååå, jag är en medelmåtta på allt jag gillar. Kanske lite bättre än medel, men ändå inte proffs på något vis. Alla uppmuntrar mig, men finns det en framtid på en medelmåtta som mig, med olika talanger, och isådana fall på vad?

Låter härligt att du tar dig tid att ägna dig åt dina många intressen! Finns många som knappt har några intressen alls. Så unna dig att vara glad över det! Men nu låter det som att du faktiskt är sugen på att satsa lite mer, men är osäker på om talangen räcker till, och då skulle jag vilja våga påstå att det gör den! Har massor av kreativa mer eller mindre framgångsrika vänner och bekanta, och vad jag märker är att viljan och drivet är en oerhört mycket viktigare faktor än talangen. Så kanske handlar det för dig om att våga satsa lite mer fullt ut på något av det du vill göra? Fundera på om det skulle funka att gå ner lite i arbetstid, kanske skaffa ett ställe att arbete på utanför hemmet (ateljé eller liknande), gå med i någon grupp av andra utövare, gå en kurs, låta något av intressena stå tillbaka för att kunna ge ett annat mer tid? Bara att känna att man faktiskt vågar satsa lite på något kan ge en bra självförtroendeknuff.

Jag slåss mycket själv med liknande frågor! Vet att jag har talang för flera saker, har gått folkhögskoleutbildningar där jag fått mycket pepp, och påbörjat stora projekt, men sen har jag så svårt att fokusera. Det finns så mycket jag vill göra men jag har svårt att hitta drivet att riktigt komma nånstans med någon av sakerna, distraheras av allt annat jag vill göra. Som bäst mår jag när jag accepterar mig själv som mångpassionerad, inser att det är utövandet och mitt eget flow när jag håller på som är det viktiga och roliga oavsett om det handlar om musik, tecknande, skrivande, svampplockning eller simturer i en sjö. Och sen försöka att inte bli stressad av vännerna som ger ut böcker och skivor och tänka att jag också borde vara där, hade kunnat om jag bara vågat och orkat satsa. Det är svårt, jag trillar dit gång på gång, och vet inte riktigt alltid vad som är sunda/osunda tankar, vad som är att sätta för hård press och vad som är destruktiv lathet och feghet. Att få barn var för mig en liten paus från dessa grubblerier, plötsligt hamnade allt fokus så enkelt där, fanns inte tid eller energi till annat. Men jag tror jag behöver få tag lite i mitt kreativa liv igen snart.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 203
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V