Göra kön!

Lena Furberg

Trådstartare
Med tanke på alla inlägg om att "göra kön" eller ej, om flick- vs pojkkläder, färger osv .... hur ska man ställa sig till detta med namn? Vi ger våra döttrar flicknamn och sönerna pojknamn. (Ja, det finns namn som fungerar för bägge könen, men de är inte många!)

Ni som medvetet väljer t.ex. kläder och färger till era barn (inte uteslutande rosa volangigt till flickorna osv) - skulle ni också kunna tänka er att ge sonen namnet Julia? Eller Maja? Eller låta flickan heta Erik? Philip? Marcus? FÅR man ens det??

Det slog mig att detta är en fråga jag aldrig hört tas upp. Ändå är det ju ganska jämförbart med val av kläder, färger etc. Om färger och kläder ska vara könsneutrala, varför inte också namn? Det kanske är dags för en samling helt nya namn, utan könsprägel?

Sv: Göra kön!

Jag tror inte att man får ge barnet ett "könskonträrt" namn. Vid en snabb koll på Patent- och registreringsverkets hemsida skriver de att "personer som är under utredning för ändring av könstillhörighet kan efter ansökan till Socialstyrelsens rättsliga råd beslutas att myndigheten beviljar ingrepp som medför ändrad könstillhörighet samt tillstyrker en ändring av förnamn. Huvudregeln i PRV:s praxis är följaktligen att sökanden med detta beslut som underlag beviljas byte till könskonträra förnamn.", så därmed gissar jag att försök att ge en flicka ett pojknamn skulle falla på att det skulle "vara sådant att det kan uppfattas som stötande eller kan leda till obehag för den som ska bära det." vilket Skatteverket kontrollerar att det inte är när man meddelar dem barnets namn.

Jag gillar könsneutrala namn, så ett gäng nya vore inte mig emot :).

Jag ger mina barn de namnen jag tycker de passar i. Och det blev John och Philip. Även om Philip även går under smeknamnet Philippa ganska ofta:)

Ang könsneutrala så heter min mammas syster Torni (Tony).

Lite på det temat tänkte vi när vi valde namn åt dottern. Inte könsneutralt, hon har ett tydligt flicknamn, men däremot är det många många flicknamn som har betydelse som "moderlig, spröd, vårdande" osv. Vi valde ett namn som bland annat har betydelsen "beundransvärd, häpnadsväckande, framgångsrik". Kändes lite roligare :)
Fler och fler namn "blir" väl könsneutrala, tex är Charlie inte ett helt ovanligt tjejnamn numera.

Jag ger mina barn de namnen jag tycker de passar i. Och det blev John och Philip. Även om Philip även går under smeknamnet Philippa ganska ofta:)

Ang könsneutrala så heter min mammas syster Torni (Tony).

Jag känner själv både Tony, Conny och Sam, hos både män och kvinnor! Men det är väl inte direkt vanligt.

Att barnen passar i vissa namn förstår jag, men man tycks aldrig tycka att sonen passar att verkligen ges ett flicknamn. Som man, bevisligen, inte heller får, utan anledning.

Men, med dagens diskussioner kan man ju ifrågasätta den lagen. I enlighet med annat vi ifrågasätter, inte minst här på Buke - män i kjol, färgval på barnkläder, etc etc. Jag misstänker att namn, med tiden, kommer att bli mer könsneutrala. Det dyker ju upp nya namn titt som tätt, som ibland är ganska neutrala och som godkänns av myndigheterna.

Och nej, jag skulle själv inte ge min son ett typiskt flicknamn, det skulle nog försätta honom en en väldigt jobbig situation. Men tanken på flicknamn vs pojknamn slog mig, och det är ju egentligen inte en konstigare diskussion än den om färger och klädsel. Annat än möjligtvis det faktum att namnet väljer man inte själv (om man inte byter) och det vore nog utmanande och hänsynslöst av en förälder att ge barnet "fel sorts" namn.

Men tanken är intressant, tycker jag.

PS! Sam är nog en förkortning av Samantha, när jag tänker efter... DS.

Lite på det temat tänkte vi när vi valde namn åt dottern. Inte könsneutralt, hon har ett tydligt flicknamn, men däremot är det många många flicknamn som har betydelse som "moderlig, spröd, vårdande" osv. Vi valde ett namn som bland annat har betydelsen "beundransvärd, häpnadsväckande, framgångsrik". Kändes lite roligare :)
Fler och fler namn "blir" väl könsneutrala, tex är Charlie inte ett helt ovanligt tjejnamn numera.

charlie heter vår ena i andranamn:D

Men, med dagens diskussioner kan man ju ifrågasätta den lagen. I enlighet med annat vi ifrågasätter, inte minst här på Buke - män i kjol, färgval på barnkläder, etc etc.
Den lagen har ifrågasatts aktivt i flera år redan, men främst inom HBTQ-rörelsen, dock alltmer i termer om barnnamn nu.

Nej, det får man inte.

Har funnits lista hos PRV på sådana, men den verkar vara borttagen.

Jag skulle tro att dess, nya, namn smyger sig in i samlingarna pö om pö. Redan idag tycker jag det finns hur många nypåhittade namn som helst - även om dessa fortfarande har könsprägel.

Och nej, jag skulle själv inte ge min son ett typiskt flicknamn, det skulle nog försätta honom en en väldigt jobbig situation. Men tanken på flicknamn vs pojknamn slog mig, och det är ju egentligen inte en konstigare diskussion än den om färger och klädsel. Annat än möjligtvis det faktum att namnet väljer man inte själv (om man inte byter) och det vore nog utmanande och hänsynslöst av en förälder att ge barnet "fel sorts" namn.

Men tanken är intressant, tycker jag.

Varför är tankar om vilka åtgärder i något slags genusriktning vi bör undvika intressantare än tankar om vilka åtgärder vi faktiskt kan vidta?

Problemet idag är ju varken att samhället är alltför jämställt eller att barnen har alltför många möjligheter som individer istället för som kön.

Här är en lista. Kan inte svära på att den helt och hållet överensstämmer med PRV:s: http://hem.passagen.se/transex/names_unisex.html

Oj vilken massa fina namn! Men det känns som om många av dem är ganska "osvenska" (ursäkta uttrycket) och att få helt svenska föräldrar skulle kalla sin pojke Marie? Det känns lite franskt, eller...?

Tror det kommer många nya, "påhittade" namn också.

Varför är tankar om vilka åtgärder i något slags genusriktning vi bör undvika intressantare än tankar om vilka åtgärder vi faktiskt kan vidta?

Problemet idag är ju varken att samhället är alltför jämställt eller att barnen har alltför många möjligheter som individer istället för som kön.

Nu förstod jag inte frågan, ursäkta en stelbent hjärna. Jag menar inte alls att namnen ska undvikas, tvärtom, jag tycker det är intressant att just detta (namnvalen) inte tas upp? Jag har i vart fall aldrig hört någon diskussion i ämnet. Någonsin. Och här har vi till och med en lag som förbjuder normbrottet!

Att jag själv inte skulle ge en pojke ett utpräglat flicknamn (eller vice versa) är väl snarare att jämföra med att jag aldrig skulle tvinga en pojke att bära kjol, om han absolut inte ville. Och ett namn väljer man inte själv, så där är det svårare för individen att protestera (Min egen dotter har ett namn som också är ett pojknamn, omän jag bara hört det hos invandrade pojkar än så länge.)

Senast ändrad:

Lite på det temat tänkte vi när vi valde namn åt dottern. Inte könsneutralt, hon har ett tydligt flicknamn, men däremot är det många många flicknamn som har betydelse som "moderlig, spröd, vårdande" osv. Vi valde ett namn som bland annat har betydelsen "beundransvärd, häpnadsväckande, framgångsrik".

Lite likadant tänkte vi. När vi valde namn åt vår son hade vi ett namn väldigt högt upp på listan som är väldigt tufft och hårt. Jag var den som föreslog namnet men med tiden så kändes det mer och mer fel. Det kändes som att det namnet "förpliktigar" lite eller sätter en stämpel på honom. Vi valde istället ett namn som är mjukare och "vackrare". Både barnen har namn som har neutrala betydelser, det ena kommer från namnet på en stad och det andra från det keltiska ordet för "hög".

Kan inte se att det skulle finnas ngn egentlig vits med det. Namnet Kajsa är inte alls lika trångt och svårt att klättra i träd med som en rosa volangklänning.

Likaså känns inte namnet Pelle speciellt könsbegränsande, inte i jämförelse med att vara pojke. Det är lika mycket könsbörda i att vara pojken Maria som i att vara pojken Pelle. (Se bara på Spanien där pojkar heter Maria)

En femåring kan dessutom slänga sig på marken och vägra klänning/byxor om hon/han vill det. Men det går inte lika lätt att vägra ett väldigt speciellt namn. (Själv har jag som ni kan gissa valt neutralt vanligt pojknamn :) )

Ett namn blir lite vad man gör det till. En person förändrar innebörden i sitt namn, de flesta i alla fall, tills det passar. (Och könsnamnen gör det ju enkelt för en person som byter kön att demonstrera det)

Jag är verkligen feminist, jag vill att alla ska ha samma möjligheter till självförverkligande. Men det går inte att frångå att det finns minst två kön och rent spontant har jag alls ingenting emot att man kan se och förstå det.

Mitt önskningsmål är väl att det inte ska spela någon roll om man är flicka eller pojke, heter Kajsa eller Pelle. Och då spelar inte namnet någon roll heller. Då kan man lika gärna ha flick och pojknamn om man föredrar.

Det är ju så att säga mycket bättre om folk i lungn och ro kan heta Fatima och Mohammed än att de måste byta till ngt svenskneutralt för att inte bli diskriminerade. Samma sak med Kajsa o Pelle.

Senast ändrad:

Men då spelar det heller ingen roll om flickorna får rosa kläder? Färgen har inget med bekvämligheten att göra, man klättrar lika bra i träd i rosa som i blått.

Funderingen kommer sig mest av det faktum, att det inte tagits upp, vad jag vet. Och att det till och med finns en lag som förbjuder att namnen går över gränserna, i de flesta fall.

Och i andra avseenden har det, inte minst här på Buke, ofta nämnts detaljer, som i sig inte är begränsande men som ändå väcker irritation pga att de visar just könstillhörighet.

Och att det oftare, tycker jag, är flickor som får pojkaktiga namn än vice versa. En flicka kan heta Charlie men hur många pojkar heter Maja?

Precis! Rosa är ju en underbar färg och min son har det ganska ofta, liksom min dotter skulle haft det ganska ofta om jag hade en. Däremot är det en hemsk och usel färg på ytterkläder, utom gummistövlar (mm rosa gummistövlar :)) när det inte är sommar (rosasmutsleraoverall brr)

Enda haken med underbara färgen rosa är att den finns lite för sällan på svärd och bilar och helikoptrar och lego och alldeles för ofta på varteviga pryl en liten flicka ska ha. Det är mängden som gör en illamående precis som för mycket punchpraliner gör en illamående.

Precis som den läskiga kombinationen tråkgrönt och tråkblått i rutor, ränder, blockmönster, monster osv som finns på alla kläder och alla prylar som är "för små pojkar". Brr. Om det var riktigt lika dominant och inte utspätt med svart så vore det punchpraliner där med.

Själv har jag hatat rosa som alla andra (14 åringar), men insett att den är helt brilliant. Vit tröja? snart smutsig, rosa tröja-nästan samma sak men mycket tåligare. Slår ljusgrönt varteviga dag i formell klädsel.

Faktum är att om det bara fanns möjlighet skulle mitt barn varit ständigt grodgrönt eller lövgrönt :D, med svarta eller bruna ytterkläder (och så lite rosa som passar så bra till grönt!). men jaja.

Men visst kunde man ta bort förbudet.

och btw om rosa och trädklättring. Det neutrala i det hela kräver naturligtvis en pappa som inte skäller för att han måste tvätta de smutsiga rosa kläderna och vita kalasbyxorna sedan. Rosa visar smuts ganska snabbt i jämförelse med blått.

Senast ändrad:

Funderingen kommer sig mest av det faktum, att det inte tagits upp, vad jag vet. Och att det till och med finns en lag som förbjuder att namnen går över gränserna, i de flesta fall.

Nu har ju frågan iofs diskuterats i åratal. Det är ju en rätt stor grej i hbtq-rörelsen till exempel.

Jag har träffat ett par unga tjejer för en 4-5 år sedan som kallar sig Frank respektive William, tex. Öht verkar många "unga radikala" vara rätt engagerade just i frågan om en könsneutral namnlag och de har varit det i några år nu.

Det finns en kvinna i Sverige som för ca 15 år sedan lyckades få registrerat att hon heter Rangnar, med den stavningen. Där kunde hon argumentera för kopplingen till kvinnonamnet Rangna (hur nu det brukar stavas). Myndigheten godtog däremot inte stavningen Ragnar.

Själv är jag inte särskilt engagerad. Om namnlagen blev könsneutral skulle jag inte protestera, om den inte blir det kommer jag inte att stå främst på barrikaderna för det. Jag ser inga problem med att personers namn inte avslöjar deras kön.

Jag ser inte riktigt kopplingen till färgen rosa. Problemet med den färgen är väl att många småflickor kläs till något väldigt sött och rart medan småpojkar kläs till något stöddigt och tufft. Mer jämförbart med när tjejer får namn som väldigt tydligt indikerar föräldrarnas idé om den mest förtjuuuusande lilla prinsessdotter.

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 582
Senast: Badger
·
Samhälle Jag såg för ett tag sen i en grupp på facebook att någon skrivit en tråd där hen sökte kvinnor som sysslade med sånt som var manligt...
36 37 38
Svar
749
· Visningar
39 880
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar