Göra halt-tar bettet o går fortare/drar..

Quinny07

Trådstartare
Svårt att förklara. Men min 5 åring (fullblod. ) är otroligt fin i traven & galoppen. Jobbar i en bra & stabil form. Han har alltid haft svårt för skritten. Förmodligen eftersom han gått löp. Korta tyglar=springa, tror han. Han har dock blivit bättre.

Men i takt med att han musklat sig & stärkt sig så har han även blivit starkare att rida. Ibland händer det att vi skrittar, jag ska göra halt. Istället för att göra halt, drar han upp huvudet & går fortare! Ibland händer det t.o.m att han börjar trava istället.

Någon som har några idéer & tips?

Han är kollad, och fixad, i munnen för ca 1 månad sedan.

I övrigt är han väldigt positiv & älskar att arbeta. :love:

Tar gärna emot tips om hur man ska få honom att börja slappna av i skritten & komma till arbete.

Sv: Göra halt-tar bettet o går fortare/drar..

Den känner jag igen från när jag hade mitt fullblod.

Tror det härör sig till att han inte (till viss del) är tillräkligt på tygeln och därigenom drar emot för det är jobbigt att sätta under sig till halt.

Kan vara värt att prova mer drivning och förhållning genom säte istället för hand. Många många många halvhalter i skritt så att han blir mer observant för förhållningen.

Eftersom skritt är tråkigt ;) övade jag mer "komprimering" i trav eller galopp för att sätta hjälperna för att längre fram sätta det i skritten. DVS tänk avsaktning "nästan utan" tygelhjälp och direkt när du känner inbromsning på med hjälp framåt och lätta.

Hmm... men tror du inte det kan hänga ihop med galoppträningen? En ridhäst är ju utbildad till att när ryttaren kramar tygeln och sitter emot i steget så är det halt. Men som du säger så är ju ta i tyglarna inte "lugna ner dig" för en galopphäst. Oftast i början går de emot och rycker som de gör inför en ökning i galopp. Tror det är en träningssak. Om du kankse satsar på övergångar. Skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav tom skritt-galopp-skritt så kankse han snart börjar förstå att lugna ner sig. Det borde ju hänga ihop med deras vilja att komma fram, fram , FRAM! Jag vet inte hur mkt sits de är vana vid men jobba in sitsen direkt, det är ju inte direkt skönt att gå emot en sits som sitter emot ordenligt, ju mindre tygel du behöver använda desto bättre då han inte verkat släppa de gamla takterna. så fort han står, lätta på allt.

Jag har ingen aning, bara sett en kompis slita med samma problem och det blev mycket övergångar. Hoppas jag gjorde någon nytta. Lycka till

Tusen tack för tipsen MiaS & skorpannorpan!:bow:

Någon mer som har några tips?

Tror det härör sig till att han inte (till viss del) är tillräkligt på tygeln och därigenom drar emot för det är jobbigt att sätta under sig till halt.

Kan vara värt att prova mer drivning och förhållning genom säte istället för hand. Många många många halvhalter i skritt så att han blir mer observant för förhållningen.

Håller med, det är nog orsaken. Det är dessutom ganska jobbigt att skritta lite mer samlat (än på lång tygel) och kräver minst lika mycket ridning som i trav och galopp.

Ts
Halvhalter med sätet och korta upp tygeln successivt. Träna också övergångar trav-skritt och skritt halt skritt, osv, och se till att han lyssnar på hjälperna. Jag tycker fullblod är bra på att orma sej ur det som blir lite besvärligt och ett sätt är att byta gångart och ligga före ryttaren.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar