Göra flugsprej

niardasp

Trådstartare
Vet ni nåt "recept" på flugsprej som fungerar?
Har hört om nåt me rapsolja och vitlök? Nån som provat?

Yepp
Rapsolja
Vitlök
Citronmeliss
Vatten (ska vara dubbel så mkt som rapsoljan)

Jag skulle rekomendera detta för att undvika fästingar och mindre kryp.Men mot de värsta flugorna tar det inte, då kan man spraya lite Renons oxå

Har alltid haft maj eller rapsolja och vitlök på våra hästar. Fungerar rätt okej med tanke på att vi på värsta knort och mygghålan. Men i år hände de en litem olycka. Jag skulle ju då vara så himla smart och överdosera lite i värsta knortveckan och värmen. Men vad händer? Jo oljan börjar "koka" och hästarna tappade pälsen på de utsatta ställerna. :o Shit tänker jag när jag inte fattar vad som hänt först men bestämmer mig för att inte smörja just där det inte var någon päls och på någon dag så har det kommit lite fjun igen :) Så de funkar, men överdosera inte :D

Jag brukar ta lite äppelcidervinäger, vatten och citronella.. Ibland även vitlök.
Har även funderat på att testa att ha i ett avkok på torkad renfana.
Finns också många olika dofter som flygfän ogillar, tex eukaplyptus, nejlika, rosencederträ (lite osäker på namnet), lavandel mfl.
Man kan ju "experimentera" fram lite olika blandningar.

MVH Catrine

jag har äppelvidersvinäger som det har legat mossade vitlökssklyftor i, vitlöker har fått legat i i cirka en till två veckor, så att det tar sig ordentligt av lukten :cool:

Finns i hälsokostaffär nära mig, vill du ha så kan jag fixa det. Jag tror det kostar runt 60 kr för 10 ml.

Om jag inte hittar det i Kista centrum, så kommer jag att be dig snällt.

Men jag skall kolla där först.
Annars så skulle det räcka med en liten vägbeskrivning till butiken, jag åker förbi varje dag.

Oh, vad bra.
Jag skall blanda ihop något till september-knotten och bromsarna.

Vinäger verkar att hjälpa mot bromsar, i alla fall under en ridtur.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Empalie
·
Mat Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt...
2
Svar
24
· Visningar
1 144
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar