Göra en polisanmälan efter mkt lång tid??

Sirocco

Trådstartare
Hej!

För att göra en lång historia kort så funderar jag på att göra en anmälan av en hundägare i byn.

För snart ett år sedan attackerade hunden mig och min hund, men allt gick bra fysiskt. Jag mår nu väldigt dåligt över detta så jag knappt klarar av att gå ut med min hund längre och får panikångest när jag hör hundskall. :cry:

Hunden har gett sig på andra personer och deras hundar men även bitit folk utan hund. Nu har en av de drabbade hundägarna anmält hundägaren och polisen ville då ha in flera anmälningar innan de kunde agera.

Därför undrar jag om jag i detta skede kan göra en anmälan då attacken skedde för så länge sedan?????

Sv: Göra en polisanmälan efter mkt lång tid??

Tja, varför inte?
Det är väl bara att gå eller ringa till polisen och berätta, så får de avgöra om det är användbart eller inte.

Anmäla kan du såklart göra, men med tanke på hur lång tid som gått så tror jag att den kanske inte görs något åt tyvärr.

Personligen hade jag nog inte anmält efter så pass lång tid faktiskt.

I den här situationen hade jag verkligen gjort det. Om hunden har fler anmälningar på sig och polisen vill ha in fler är det väl bara att ringa och höra vad de säger.

Problemet som jag ser det med att anmäla efter så lång tid och först efter att det kommit uppmaningar om att de behöver fler anmälningar är ju att det är väldigt svårt att bevisa att just den hunden 1)attackerade ts, dels pg a att det gått så lång tid och dels pga att ts inte fick några fysiska skador.

Men som sagt: visst kan hon anmäla, det är ju upp till var och en att göra som man vill.

Tror det kan vara så att det är ett år som gäller så ska du anmäla är det idé att ringa snarast om det snart gått ett år. Jag är inte helt säker på att det är så men jag vet att det är ett år som gäller i en del andra fall.

Jag håller med dig Gnist, det är just därför jag tvekat att anmäla... Men som sagt, det skadar ju inte att ändå göra en anmälan så får polisen bestämma då om det går att använda!

I ett sommarstugeområde här nere bodde det förut en schäfer som ägaren inte hade särskilt bra koll på. Den högg mig i knäet en gång. En anmälan gjordes, men inget hände.
Senare samma år så anföll hunden brutalt en drever, men slangar i magen och massor med stygn som följd. Då började flera hundägare/vanligt folk (:D) anmäla schäfergägaren eftersom dom fick reda på att flera hade blivit utsatta och hunden erlades med koppel och munkorgstvång.

Jag tycker som de flesta, ring och prata med polisen.

Jag håller med dig Gnist, det är just därför jag tvekat att anmäla... Men som sagt, det skadar ju inte att ändå göra en anmälan så får polisen bestämma då om det går att använda!

Jag säger ring och prata med polisen och låt dom avgöra om dom kan använda det du har att säga, och även om just dina uppgifter skulle vara för gamla för att vara direkt användbara, så kommer det med största sannolikhet ändå ligga med bland noteringarna och då påverkar det fortfarande hur fallet hanteras.

/Camilla

Problemet som jag ser det med att anmäla efter så lång tid och först efter att det kommit uppmaningar om att de behöver fler anmälningar är ju att det är väldigt svårt att bevisa att just den hunden 1)attackerade ts, dels pg a att det gått så lång tid och dels pga att ts inte fick några fysiska skador.

Men om det var så polisen resonerade så skulle man ju inte bry sig om att höra vittnen till brott heller? "Kan du bevisa att det var den här hunden du såg?" "Jaha du blev rånad, men fick du några fysiska skador?"

Är inte den här händelsen anmälningsbar så funkar ju TS ändå som vittne till den här hundens beteende.

Hej!

För att göra en lång historia kort så funderar jag på att göra en anmälan av en hundägare i byn.

För snart ett år sedan attackerade hunden mig och min hund, men allt gick bra fysiskt. Jag mår nu väldigt dåligt över detta så jag knappt klarar av att gå ut med min hund längre och får panikångest när jag hör hundskall. :cry:

Hunden har gett sig på andra personer och deras hundar men även bitit folk utan hund. Nu har en av de drabbade hundägarna anmält hundägaren och polisen ville då ha in flera anmälningar innan de kunde agera.

Därför undrar jag om jag i detta skede kan göra en anmälan då attacken skedde för så länge sedan?????

Ja, ju fler anmälningar desto större chans har polisen att göra något åt det skulle jag resonera.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Övr. Katt Gissar att det inte bara är jag som sett videoklippet på den fantastiska katten som räddar familjens pojke från en anfallande hund, men...
2
Svar
38
· Visningar
4 067
Senast: Asko
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund För några månader sedan ( feb ) blev ju min hund biten på min gård av en grannes då 1 åriga amstaffmix. Den ska tydligen ja varit tränad...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka