Göra en draglin/svägel.

MadicDomino

Trådstartare
Jag vill göra en lätt svägel som är lätt att ta av och BILLIG!
Eftersom det inte är min vagn, och ägaren till vagnen vill inte sätta ditt en svägel eller göra några ändrignar :mad: ...

Så då tänkte jag mig att spicka fast ett Plast rör/vatten lednings rörs typ (sådana man har i väggarna och drar kablar i/ vatten lednings rör i metal fast lite större), på en trä bit som jag lägger i mellan bräderna på rockarden, asså där man har fötter då :rofl: . Ungefär kila fast den där.(Röret stitter inåt i "benkorgen")
Sedan har jag ganska tjockt rep här hemma som jag tänkte dra igenom röret och använda som draglina, som jag sätter kabinkrockar på... Som sedan fästes i dragringen. (har äntligen fåt tag i ett travdeckel :banana: för billigt pris!) Så jag skall dela på skit selen, och använda bröstan.
Bröstan är ganska bred (6 cm) . Låter det någerlunda bra ?
Det är inte till tävling utan "bara" till hobby körning.

Ex på rockarden (googlad bild)

vagn5.jpg

Fast min vagn har större mellan rum mellan bräderna!

Mvh
Eran Emma

Sv: Göra en draglin/svägel.

Vaa varför vill inte ägaren låta dig sätta dit en ordentlig svängel istället? Det höjer ju värdet på vagnen eftersom hästen kan dra den på ett bättre sätt.
Egentligen vore det bättre med en bredare brösta (8-10 cm), men om vagnen inte är tung och du inte har tänkt köra så mycket kanske det funkar ändå.
Annars är det ju som vid all hästhantering, allt måste sitta bra och hålla så att du och hästen inte kan skada er på nåt sätt. Jag fattar inte riktigt hur du har tänkt dig anordningen me svängeln, kan du inte rita en bild? :smirk:

till madic:

du har väl en shettistyp va? då blir bröstan bra! Men det jag inte köper riktigt är det där röret. låt göra en svängel, skruva fast den med en skruv bara, träskruv så sitter den där. bättre än spikar för de kanske du inte får ut sen och det är INTE säkert att sprika när det gäller svänglar.

På min väns minishettis har vi tagit en tunn planka, satt fast två ringar längst ut och en i mitten som vi fäste i vagnen. kostade 20 spänn. draglinor gjorde vi av båtrep och hakar.

Hmmmm (funderar)

Jag försöker verkligen.....
Men förstår inte riktigt hur en svängel funkar ihop med "sulky"...?

Jag har en sulky hemma och den har liksom monterade små rullande (löpande) hjul (taljor) längst bak på fästet mellan skaklarna och "vagnen".
Det finns också en lina/ett rep...som ska gå från längst fram på skakeln till längst bak, och igenom de små hjulen, bort till nästa skakel och så framåt.... (svårt att förklara)
Linan löper alltså fritt från skakeln/sele på ena sidan via "taljorna längst bak och fram igen till andra sidan till selen/skakeln.

Vad gör denna anordning för nytta?
Förr när jag gick lantbruksskola och sysslade med körning av hästar...så fanns inte sånt här...

Jag har bara an loksele till min häst så det kommer han att få ha när vi ska "nöjesköra" nån gång i månaden....funkar den där lilla "anordningen" med lina då? Vad kan man göra för att minska skramlet som blir när man kör med loksele och sulky...?

// M
(Som känner sig som nybörjare igen)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt hur du menar... Men syftet med svängel+draglinor är ju att hästen inte ska dra rockarden i skacklarna vilket blir väldigt stumt och kan orsaka skav och förslitningar i bogen. Skacklarna ska bara ligga i skackelfästet och löpa fritt så draglinorna följer hästens bogrörelser. Det går utmärkt att köra rockard med loksele, men du måste ha en lös däckel (stilettdäckel) med höga skackelfästen. Att det slår kan antingen bero på att skacklarna är för långa eller att rockarden är fel avvägd. När du sitter i rockarden så ska skacklarna bara vila i skackelfästet, lutar du dig bakåt ska du kunna "tippa" rockarden bakåt så skacklarna lyfts, då är den lagom avvägd (på ett ungefär).

det du har är antagligen inte en suly utan en speedcart och där brukar det ingå linor o trissor. Det är en svängel o draglina, men utan den extra tyngden och "slaget" det blir när hästen travar så snabbt som travare gör. Svängel fungerar inte i snabb trav, den hinner inte med.

Det du har är bra, och funkar till lätta vagnar som den du har. koppla bara på en kortbrösta på den och surra INTE fast skaklrna utan låt dem bara ligga i skakelhållarna, så har du en schysst träningsvagn.

jag tycker du ska uppdatera dig lite, man kan ju tro att det bara är att ge sig ut, men med vagn bakom är det mycket som ska justeras o tänkas på.

Var i sverige bor du, det kanske finns någon som kan hjälpa dig.

Till loksele ska draglinjen sitta lågt ner, och därför tror jag inte du kan ha dina linor o trissor till lokselen, att det slår när travar är för att din vagn absolut inte är avvägd för loksele, utan för travsele där man surrar fast skaklarna hårt så de inte kan röra sig.

Kör du mycket tycker jag du ska satsa på rätt utrustning till din tålmodiga häst, så blir det trevligare för alla.

Jepp har en en liten polle, korsning mellan shettis och welsh :) Så hon är inte större än 116 cm i manken, och i ganska smäcker model!
Din model blir det nog! Lätt bättre :idea:, ...

Bröstan skall JAG sy om :d (Okej, Okej ... Med hjälp av mid mormor som är gammal lädermakare :rofl:) .

Skall fodra den lite mer och sätta ditt tömringar. + Bytta dragringarna och och förstäcka visa sömmar :o
Så den kommer bli jätte bra ! Enda jag ireterar mig att där sitter en stång koppelring där men det får jag leva med.

westernsuzie : Ägaren vill inte sätta ditt en svägel eftersom jag "tjatade" för mycket om ny sele och en svägel (enligt henne, jag sa det 2 gånger :cool: ). Sedan när skit selen gick i sönder trodde hon jag gjorde det med vilje för att få selen snabbare :mad:..

Mvh
Eran Emma

det du har är antagligen inte en suly utan en speedcart och där brukar det ingå linor o trissor. Det är en svängel o draglina, men utan den extra tyngden och "slaget" det blir när hästen travar så snabbt som travare gör. Svängel fungerar inte i snabb trav, den hinner inte med.

Det du har är bra, och funkar till lätta vagnar som den du har. koppla bara på en kortbrösta på den och surra INTE fast skaklrna utan låt dem bara ligga i skakelhållarna, så har du en schysst träningsvagn.

Hmmm det låter ju bra....

Ja det är en ganska lätt vagn...
...och om man har trav/bröstsele så lägger man alltså bara skaklarna i öglorna och spänner draglinan i bröstan...?

// M

jag tycker du ska uppdatera dig lite, man kan ju tro att det bara är att ge sig ut, men med vagn bakom är det mycket som ska justeras o tänkas på.

Var i sverige bor du, det kanske finns någon som kan hjälpa dig.

Till loksele ska draglinjen sitta lågt ner, och därför tror jag inte du kan ha dina linor o trissor till lokselen, att det slår när travar är för att din vagn absolut inte är avvägd för loksele, utan för travsele där man surrar fast skaklarna hårt så de inte kan röra sig.

Kör du mycket tycker jag du ska satsa på rätt utrustning till din tålmodiga häst, så blir det trevligare för alla.

Självklart ska det uppdateras...
I våras gick vi på körkurs pållen och jag....han är inkörd och väldigt duktig konstaterade vi...men jag behöver naturligtvis träna lite ;)

Man kanske skulle prova sätta ut lokselen på nätet och byta den till bröstsele då?
Min loksele är tydligen av "tärnsjöläder" och väldigt fräsch säger de som jag gick på kurs med...är tärnsjöläder bra?

// M

ja, ungefärt så, du måste givetvis ha en baksele oxå om du har skaklarna lösa, annars får han dig i rumpan :)
Baksele ska man ju alltid ha.

När du sitter i rockarden så ska skacklarna bara vila i skackelfästet, lutar du dig bakåt ska du kunna "tippa" rockarden bakåt så skacklarna lyfts, då är den lagom avvägd (på ett ungefär).

Nja...I regel skall inte en rockard tippa bakåt om man lutar sig bakåt, då är det för lite vikt i skaklarna (och/eller vagnen konstigt byggd. Med en sådan skakelvikt blir vagnen lätt baktung i ex uppförsbackar och man inte lutar sig extremt mkt framåt. :crazy:

Ett mer korrekt sätt att avgöra hurvida rockardens balans är bra eller inte är att mäta vikten fram i skaklarna med kusk i normal körställning i. Då bör vikten ligga mellan 5 och 10kg. För en shettis lämpligtvis den lägre vikten...

En vikt på 5 kg är inga problem att "tippa" bakåt, du ska ju kunna luta dig normalt bak mot ryggstödet utan att den "reser sig", men tar du i och lutar dig bakåt (svårt att förklara) så ska du kunna lyfta skacklarna. Det "måttet" gäller iaf häromkring ;)

Senast ändrad:

Oj!

"Det bästa"

Ja det var ju bra att veta.

// M

Liknande trådar

Körning Hej alla körkunniga här på buke! Vill först säga att jag kan väldigt lite om körning, vet hur man sätter på ett färdig anpassat sele...
Svar
2
· Visningar
1 272
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar