Göra egna Trästolp?billigaste alternativet?!

Gullan86

Trådstartare
Hej!
tänkte fråga er kloka om råd.
Vi ska flytta till en gård vi ska hyra och ska sätta upp staket till hästarna, eftersom vi inte vet hur länge vi kommer att bo där(vill köpa egen gård i framtiden) så känns det inte som att vi vill sattsa massa pengar på staketet eftersom det är vi som får betala för det.

Kan man göra egna trästolpar på något sätt och hur ska man skydda dem från att ruttna upp? hur snabbt brukar oinprigmerade ruttna upp?

Har ni några smarta knep på billiga isolatorer?

andra smarta knep på att reparera gammalt stängsel? gammal tråd och gamla halvruttna stolpar eller är det bara att byta ut allt och köpa nytt dyrt?

jag har 77st plast stolp jag hade kunnat använda men min sambo tycker att de är för fult, jag tycker de håller bra även på vintern faktiskt...
men han säger att det kanske är bäst att göra allt ordentligt från början istället.

Nu såhär i kristider måste det väl vara fler än vi som måste leta billiga alternativ...?

Sv: Göra egna Trästolp?billigaste alternativet?!

Vi har massor med plaststolp och lite trästolp på strategiska ställen. Funkar bra. Pga att vi ändrar hagarna lite när det behövs.

Rejäla hörnstolp och plaststolp därimellan brukar väl fungera och bli relativt billigt.

Jag har sett div annonser här uppe i dalarna om granstolp för 10-15 kr /st, helt OK pris.
Börjes har ju billiga rejäla skruvisolatorer för runt 1 kr st har jag för mig.

Ibland finns det tråd och band begagnat på annons!

kolla blocket, det finns ibland stolpar till salu för billiga pengar.
mina ekestolpar fick jag gratis på sågverket brevid. :D

tack för era snabba svar, jättesnällt.
har ni många hästar?

Rejäla hörnstolp och plaststolp därimellan brukar väl fungera och bli relativt billigt.

Jag har sett div annonser här uppe i dalarna om granstolp för 10-15 kr /st, helt OK pris.
Börjes har ju billiga rejäla skruvisolatorer för runt 1 kr st har jag för mig.

Ibland finns det tråd och band begagnat på annons!

jaså så det fungerar bra bara man har trästopl i hörnen, använder du det året runt och flera år i sträck? hur länge håller plast stolp egentligen?

ja vi har ju 77st plast stolp redan som vi betalt för länge sedan skulle ju vara dumt att inte använda dem ju.

jaså, kan man tillverka stolpen själv annars?

jaså skruvisolatorer, är det såna grisknorr lr hur ser de ut?

tack för tipsen.

kolla blocket, det finns ibland stolpar till salu för billiga pengar.
mina ekestolpar fick jag gratis på sågverket brevid. :D

jaså gjorde de det åt dej speciellt eller?
när det är ek så behöver de inte behandlas eller? vad de runda lr 4kantiga?
vilket sitter bäst?

Jag såg i någon hage jag körde förbi att de hade använt runt elband (alltså inte sådana platta, utan runt "el-snöre". Istället för isolatorer hade de borrat hål i stolpen och dratt bandet igenom.
Vet inte alls, ur säkerhetsaspekten, hur bra det är eller om det påverkar elens väg runt. Någon annan får gärna förklara det, om inte annat så för mig =)

Kvista av smågranar, de behövs inte barkas av, gör sen en spets på rotsidan med yxa (så de blir lätta att banka ner i marken). Man kan sen stoppa dem med spetssidan neråt i en tunna med spillolja några dagar för impregneringens skull, (förbjudet, men effektivt) men det går lika bra utan, de håller i ca 3-4 år oinpregnerat om markerna inte är alltför blöta. Borra sen hål en lagom bit upptill och en bit nertill, där ni kan dra eltråden, så slipper ni ha isolatorer.
Det här är det allra billigaste alternativet jag vet. Man måste givetvis inspektera stolpen med jämna mellanrum och byta ut om några blivit ruttna.

Hur ska du fästa tråden utan isolatorer? Jordning, hur blir det?

Har du träd som du kan använda som stolpar? I så fall kan du sätta slinger-isolatorer på dem :idea:

Det skadar inte träden och du kan lätt ta dem med dig.

Annars kan man köpa bra impregnerad 6 cm trästolp rätt kort modell ca 140 cm och bara slå ned dem ca 40 cm. Då är de lätta att dra upp igen och ta med sig. Det räcker för islandshäst, jag har trådhöjden på ca 1 m.

Sätt trästolp där du måste - hörn, böjda linjer, "snyggsida".

Där det inte syns så mycket på raksträckor och i staket som delar av hagar innanför ytterlinjerna tar du plaststolpar.

/Tim - som hyr hagar

Det blir bra utan isolatorer om du har eucalyptus (dyrt) i stolpen. Annars jordar det när det är blött.

Eucalyptus (dyrt) i stolpen ??? Förstår inte vill du utveckla vad detta är ;)?

Mia

Vi gör egna stolp och har alltid gjort! Gör dem av gran, tar mindre träd i skogen. Eller om man fäller ett stort träd gör man stolp av toppen :) Helt gratis, vi äger inte skogen men får ta enstaka träd, nedfallet och dött. Ägaren räknar det som gratis underhåll.

De håller i många år, absolut. Ju tunnare desto kortare livstid. Nyligen drog vi upp de äldsta stolparna som stått kvar på icke utsatta platser - runt 50-60 år gamla! Dock gjorda av en, och även de som stått nästan helt i vatten var så gott som intakta. Kanske inte det enklaste träslag att jobba med :p

Slå ner dem ordentligt och välj inte för tunna bara!

Jag såg i någon hage jag körde förbi att de hade använt runt elband (alltså inte sådana platta, utan runt "el-snöre". Istället för isolatorer hade de borrat hål i stolpen och dratt bandet igenom.
Vet inte alls, ur säkerhetsaspekten, hur bra det är eller om det påverkar elens väg runt. Någon annan får gärna förklara det, om inte annat så för mig =)

Hej tack för att du delar med dig.
jaså det låter smart, men jag undrar med hur det blir med elen då? leder det verkligen bra? annars skulle man väl kunna knyta tråden runt stolpen istället likaväl?

Kvista av smågranar, de behövs inte barkas av, gör sen en spets på rotsidan med yxa (så de blir lätta att banka ner i marken). Man kan sen stoppa dem med spetssidan neråt i en tunna med spillolja några dagar för impregneringens skull, (förbjudet, men effektivt) men det går lika bra utan, de håller i ca 3-4 år oinpregnerat om markerna inte är alltför blöta. Borra sen hål en lagom bit upptill och en bit nertill, där ni kan dra eltråden, så slipper ni ha isolatorer.
Det här är det allra billigaste alternativet jag vet. Man måste givetvis inspektera stolpen med jämna mellanrum och byta ut om några blivit ruttna.

tack för jättebra tips.

Har du träd som du kan använda som stolpar? I så fall kan du sätta slinger-isolatorer på dem :idea:

Det skadar inte träden och du kan lätt ta dem med dig.

Annars kan man köpa bra impregnerad 6 cm trästolp rätt kort modell ca 140 cm och bara slå ned dem ca 40 cm. Då är de lätta att dra upp igen och ta med sig. Det räcker för islandshäst, jag har trådhöjden på ca 1 m.

Sätt trästolp där du måste - hörn, böjda linjer, "snyggsida".

Där det inte syns så mycket på raksträckor och i staket som delar av hagar innanför ytterlinjerna tar du plaststolpar.

/Tim - som hyr hagar

vad är slinger isolatorer?

vad smart, men du har ju med hingstar(jag har 2 islandshingstar och 1 mini shettis hingst på 83cm) krävs det inte annat stängsel då? Högre?
Min valack (island) funkar bra med 1 meter om han har sällskap annars har han hoppat över t.o.m när det var 130cm högt.

jättesmart det med att sätta det snyggaste på den synbara sidan så att säga.

Tack så jättemycket för tipsen jag kommer med att hyra hagarna och man känner ju inte för att göra allt extremt ingående och ta det dyraste av allt precis..vill ju kunna ta det med sig om man flyttar och så.

Vi gör egna stolp och har alltid gjort! Gör dem av gran, tar mindre träd i skogen. Eller om man fäller ett stort träd gör man stolp av toppen :) Helt gratis, vi äger inte skogen men får ta enstaka träd, nedfallet och dött. Ägaren räknar det som gratis underhåll.

De håller i många år, absolut. Ju tunnare desto kortare livstid. Nyligen drog vi upp de äldsta stolparna som stått kvar på icke utsatta platser - runt 50-60 år gamla! Dock gjorda av en, och även de som stått nästan helt i vatten var så gott som intakta. Kanske inte det enklaste träslag att jobba med :p

Slå ner dem ordentligt och välj inte för tunna bara!

Nej vad roligt att höra att de hållt sig så länge.
så en och gran är bra alltså? men ek då? det måste väl hålla väldigt länge?

varför drog ni upp stolparna om de inte var ruttna?:o

tack så jättemkt för tipset.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Hemmet Är det någon som har bra tips på hur man enklast gör för att få ett nätstängsel (NSH Nordic Hortus 120 cm) sträckt och snygg vid...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Philosophia
·
Trädgård & Växter Nu ska vi ta tag i att hägna in gården, framför allt för att hålla inne barn och hundar från väg och vatten. Vi hade tänkt att staketet...
Svar
15
· Visningar
2 179
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 348
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama