Göra eget träns.

golden_tinka

Trådstartare
Tänkte ge mig på att försöka få ihop ett eget träns, men var hittar man bra läder till en början? Nån som har tips på hur man gör det så enkelt för sig som möjligt, vill ha så få spännen som möjligt och det skall inte vara nån nosdel till, utan bara remmen runt nacken, pannrem behövs det? likaså käkremmen?
Det skall vara i western stuk!

Tar gärna emot alla sorters tips...:)
 
Sv: Göra eget träns.

Läder kan du hitta i affärer eller direkt från garverier. Panduro och Slöjddetaljer har en del. Till exempel www.tjaderlader.se säljer över nätet, de har en hel del och ligger ganska bra prismässigt om jag förstått rätt.

Vanligtvis köps läder som stycken av en hud. Har du tur kan du få köpa färdiga remmar och bara kapa i rätt längd, är inte säkert det funkar om du vill ha lite form på tränset. Läder längs med ryggen är bäst, sidan är ganska bra, bukläder är sladdrigare och passar nog inte så bra till träns. Vegetabilgarvat läder har naturliga färger även om det är färgat och beter sig öht bättre, kromgarvat får mysko färg av garvningen och måste färgas rejält för att se ok ut, du kan inte heller forma det plastiskt.

Syr gör du lämpligtvis med vaxad lintråd eller syntettråd anpassad för läder. Gör hål med en syl trä igenom en nål med tråd från varje håll så de möts i hålet.

Hål för remmar eller skruv kan du göra med håltång, men huggpipor funkar bättre. Chicagoskruv finns som reservdelar hos de flesta westernåterförsäljare.

Du vill ha det enkelt... Mitt förslag: En nackrem med knäppning bara i ena sidan, fästen för bettet med chicagoskruv eller knytning. Vill du ha pannband kan du göra ett rakt band bara, fast det blir inte direkt tävlingstjusigt då. Vill du ha det enkelt men lite snyggare och är haj på att skära så kan du skära ett V-pannband. Det enda som är svårare med det är just skärandet. Vill du ha käkrem så trär du både käkrem och nackstycke genom pannbandet, öglan på pannbandet måste då vara så lång att de får plats _brevid_ varandra. Sätt en surrning med en smal läderrem runt pannbandsöglorna mellan nackstycke och käkrem. Det skulle nog funka att sätta en chicagoskruv mellan dem istället om du vill. Går även att göra två små hål över varandra och trä igenom en läderrem som knyts på utsidan, matchar fint om du har knytning även vid bettet.

Den enda vitala delen är nackstycket. Pannband och käkrem gör bara att det är krångligare att få av, men inte idiotsäkert det heller. En häst med käkrem ser i mina westernskadade ögon ut som en outbildad unghäst som kan få idéer.

Lite svammel, men hoppas du har nytta av det.
/Ida
 
Sv: Göra eget träns.

var bor du? borde finnas en och annan sadelmakare med läder att sälja.
 
Sv: Göra eget träns.

Tack för ett superbra svar:banana: , har tänkt ha tränset till ett nytt tränings bett, så det behöver inte bli överdrivet snyggt då det bara ska användas på hemmaplan! Va och klämde lite på några gamla hundkoppel här hemma tror du att man skulle kunna köpa nåt sånt av rätt tjocklek och kvalite och använda sig av?
 
Sv: Göra eget träns.

Det tror jag skulle funka alldeles utmärkt, bara du ser till att dimensionerna passar för det du tänkt dig. En bra rem är en bra rem, oavsett vad tillverkaren planerat att man skulle göra med den.

Ta en titt på andra träns, se hur de löst olika detaljer. Plocka sedan det du vill ha och skit i det du inte vill ha. Så enkelt är det.

/Ida
 
Sv: Göra eget träns.

Har hittat ett westernträns i stallet av det enklare slaget, som jag skall ta ideer ifrån! så nu bär det iväg till närmsta hundaffär!:bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 575
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 253
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 381
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp