Göra eget flugmedel.

R

Rimfaxe

Det var så länge sedan jag var här på forumet så det har kanske diskuterats tidigare i sommar, men min fråga är;

Är det någon som har ett bra recept på ett effektivt medel mot brems, mygg, knott och flugor? Det är inte till mig, det är tänkt till min häst.

//Rimfaxe

Sv: Göra eget flugmedel.

Gör eget medel som vi använt i flera år. Det är bra mot flygfän, (men funkar inte på fästingar.)
Kokar upp 1 L vatten med 4 msk Timjan. Det får dra över natten. (eller ännu längre)
Silar det och tillsätter ett par dl Grön Såpa och häller upp i sprayflaska. Bra mot flygfän som sagt, men ingen långtidsverkan så man får spraya på varje dag om det är mycket insekter.

Min hovslagare sa att man kan blanda vitlök o matolja o smörja in dom med.

Fungerar det bra mot broms? :confused:

Broms är broms, det låter sig inte hejdas i första taget :crazy: Installning av hästen är väl det som funkar bäst mot alla typer av broms. I medelväg sägs Bremsen Blocker (verksamt 4h) funka.

använder Renons nu (tror jag det är) och vet väl inte om det funkar så bra heller är ju flugor och mygg på han endå, men är nog lite mindre med det på iaf, och det är ju endå ett flugmedel ;) Är lite skeptisk till att spruta på hästen vissa flugmedel då det på ett stod "om du får flugmedel på huden spola under vatten i 20min" :crazy: känns ju bra att spruta det på hästen då...

Plocka brännässlor, slå över kokande vatten, låt stå och dra över natten, sila. Koka upp lika delar nässleavkok och äppelcidervinäger och 1/2 del matolja. Pressa i några vitlökar. Låt svalna och sila ifrån vitlöken. Luktar skunk när man kokar det men fungerar bättre än många dyra insektsmedel man kan köpa i handeln.

Detta har funkat bra på mina hästar Koka upp vatten lägg malört(broms), basilika(flugor) och vitlök(mygg mm) i botten på en skål och häll över. Låt stå i 1 dygn sila och häll i sprayflaska. Att tänka på med Malört är att den inte skall sprutas i öppna sår.

Plocka brännässlor, slå över kokande vatten, låt stå och dra över natten, sila. Koka upp lika delar nässleavkok och äppelcidervinäger och 1/2 del matolja. Pressa i några vitlökar. Låt svalna och sila ifrån vitlöken. Luktar skunk när man kokar det men fungerar bättre än många dyra insektsmedel man kan köpa i handeln.

Vad har brännässlorna för effekt? Och vad händer med ÄCV:n när man kokar den, förändras den på något sätt?

Ingen aning, hittade receptet på nätet (kanske rent av på detta forum) för ett antal år sedan, testade och fann att det funkade. Kanske nässlorna fungerar som citronmelissen?? men är lättare att få tag på i större mängd.

Prova annars att köpa Citronellaolja (finns att köpa/beställa i "naturbodar"). Fungerar väldigt mycket bättre än citronmeliss, vilket jag använde i början när jag "kokade" eget insektsmedel.

Min hovslagare sa att man kan blanda vitlök o matolja o smörja in dom med.

Det funkar super :) Men hästarna kan bli lite "flottiga". Men eftersom jag svampar av hästen varje gång jag ridit så försvinner det! Och min polle har fått väldigt mjuk och len päls nu i sommar, vet int eom de beror på oljan, tror inte de, men man vet aldrig :)

Beror på hur mycket du vill ha. 1fl äppelcidervinäger brukar väl vara på 1/2 eller 0,75l. Proportionerna har du fått: lika delar vinäger/nässleavkok-1/2del olja, ett par vitlökar(ca 2st/liter)

okej är kankse jag som är trög men ska du ha hälften olja av brännässelavkoket eller hälften av allting ??

kl

Skapade en annan tråd om detta :angel:

iaf så hittade jag detta i en hundtidning:

Blanda ½ burk rosmarin, ½ burk timjan, 1 l vatten och 3 - 4 vitlöksklytor, koka upp allt och häll avkoket i en sprayflaska. Funkar SKITBRA mot fästingar och flugor, håller dessvärre inte så länge. Bromsarna sätter sej iaf inte, men dom svärmar :mad:

Detta har funkat bra på mina hästar Koka upp vatten lägg malört(broms), basilika(flugor) och vitlök(mygg mm) i botten på en skål och häll över. Låt stå i 1 dygn sila och häll i sprayflaska. Att tänka på med Malört är att den inte skall sprutas i öppna sår.

Wow, det måste jag testa, jag har massor med malört.

Oooopss, glömde ju fråga, hur mycket av varje??

Har någon hört om man kan använda Libbsticka, en gammal farbror som hade haft hästar i många år påstod att han gned in dem med Libbsticka. Det luktar ju starkt, så kanske det funkar??

Någon som vet eller rent av testat?

Ingen är korkad som frågar! :laugh: Alltså: till 5dl nässelavkok tar man 5dl äppelcidervinäger, 2,5dl olja och 1-2 pressade vitlökar (ja, vitlökar, inte bara klyftor).Maxfart på köksfläkten och god ventilation:grin:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: EmelieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka