Göra egen "pälsglans"

Sv: Göra egen "pälsglans"

när jag hade långhårshundar så gjorde jag egen inpackning/utredningsspray, funkar antagligen även på häst.

1 del olivolja eller mandelolja eller jordnötsolja. 8-10 delar varmt vatten och äppelcidervinäger (hälften så mkt. som olja) skaka ihop och ha sprayflaska att applicera med.

Jag gör nåt liknande, men lägger till lavendel. För det gillar inte stickande flygfän som getingar. Köps på samma ställe som citronellan.

Spännande, var lite inne på det förut, men fick för mig att just Lavendel drar till sig humlor mm.
Används Lavendel i några medel som finns att köpa?
Alltid spännande att få lite nya tips och ideeér.

när jag hade långhårshundar så gjorde jag egen inpackning/utredningsspray, funkar antagligen även på häst.

1 del olivolja eller mandelolja eller jordnötsolja. 8-10 delar varmt vatten och äppelcidervinäger (hälften så mkt. som olja) skaka ihop och ha sprayflaska att applicera med.

Jaaaa:idea:.
Blandade igår äcv och vatten, fungerade ganska så bra, men ska imorgon blanda i lite olivolja, vill vara försiktig med oljeprodukter över lag, får för mig att det inte är bra när solen skiner starkt,
(men ibland får jag för mig saker och då är det så tills jag själv har tagit reda på hur det egentligen är, skitjobbig kan jag vara;))

Lämnar ett litet spår här så jag kan komma åt era recept här sen =)

puttar upp tråden så att jag hittar den sen :bump:

förmodligen har hjärnan slutat jobba efter fölvaka kan någon klarvaken människa tala om vad äcv är för nått?:confused:

Har skrivit "receptet" i andra trådar, men här kommer det igen.

* Ca 3 msk Timjan (torkad) koka upp och låt stå och dra några
timmar, sila
* 3-4 dl Äppelcidervinäger, blanda i 2-3 msk pressad vitlök,
låt det dra några timmar, sila
* Ca 2 dl Grönsåpa
*Citronellaolja (Finns att beställa i hälsokostaffärer)

* Använd gärna kaffefilter när ni silar, så slipper ni stopp i sprayflaskan sen.

Till ovanstående mängd brukar jag späda med vatten så den totala mängden blir ca 3-4 liter.
Citronellaoljan var jag väldigt försiktig med i början för att inte få en "reaktion", efter lite "forskande" och mailande så har jag tagit ca 15-20 droppar till 1,5 liters flaskor.
Det luktar ganska mycket, men det fungarar väldigt bra.
Lycka till, och handla gärna ekologiska produkter ;)

Mitt hemmagjorda flugmedel är följande:

klyftor från en hel vitlök läges i en bunke. Häll över
0,5 l kokt vatten
0,5 l äppelcidervinäger

Låt stå över natten och sila sedan bort vitlöken och häll upp vattnet/äppelcidervinägern på en sprayflaska.

Häll sedan i någon eller några av följande oljor

16 dr citronellaolja
8 dr krydnejlikeolja
8 dr lavendelolja
8 dr teatreeolja
8 dr pepparmintsolja

Citronellaoljan är den olja som är viktigaste, men alla oljorna är repellerande på insekter.

Kom ihåg att skaka flaskan precis innan användning. Jag har köpt en pumpsprayflaska på Biltema som rymmer 1,5 liter. Bara att pumpa upp tryck och sedan spraya över hästen. Man kan spraya på en svamp och svampa hästen i ansiktet så man inte sprayar i ögonen.

Vid hårt insektsstryck kan man behöva spraya morgon och kväll om hästarna går ute dygnet runt.

/Lizzie

är samma som jag använder och det är kanon verkligen det bästa jag provat har köpt allt som finns utan att få effekt å så e de så enkelt att göra det själv å billigt :grin:

Vart finns dess oljor egentligen ?

Jag gick in på en liten hälsokostbod, hon tittade i sina listor, beställde och ringde tre dagar senare, snabbt och billigt, betalade ca 60 kr för en flaska citronellaolja, räcker hur länge som helst.

Får springa ner på stan idag o se om de är ngn som har dessa grejerna då :D

Jag är lite försiktig med insektsmedel för att inte fölen ska få det i munnen när de diar. Men magen och juvret blir ju alltid utsatta för knott och annat otyg. Vad tror ni om dessa hemmagjorda medel för magen på digivande ston? Är det ofarligt för fölen att få i sig tro?

(lite OT men) Ett recept till på insektsmedel kommer här om någon vill ha:
koka upp 1 L vatten med 4 msk Timjan. Låt stå och dra över natten. Sila och tillsätt ett par dl Grönsåpa. Klart.
Billigt. enkelt och effektivt.
Inga oljor i som i de andra, men effektivt är det. (har använt det i 5 år nu)

nja, inte för att jag har någon större erfarenhet av uppfödning men inga eteriska oljor ska ju intas oralt. kanske gammal hederlig tjärsalva hjälper tillräckligt ? det är ju iaf. inte giftigt.

min vännina gjorde "eget" när hennes märr hade föl. hon tog olivolja, pressade några klyftor vitlök i och smulade ner färsk citronmeliss. lät det dra någon dag innan hon använde det. det är ju iaf. helt ogiftigt.

Jag är lite försiktig med insektsmedel för att inte fölen ska få det i munnen när de diar. Men magen och juvret blir ju alltid utsatta för knott och annat otyg. Vad tror ni om dessa hemmagjorda medel för magen på digivande ston? Är det ofarligt för fölen att få i sig tro?

Tror inte oljorna är farliga att få sig, men smakar nog rätt äckligt.

Jag använder 4Ess salvan på mitt stos juver, men det kanske inte funkar när de är digivande.

/Lizzie

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka