Göra egen "pälsglans"

Sv: Göra egen "pälsglans"

*Suckar* Hittade inte citronellaolja.
Någon som vet om man kan beställa hem de ifrån nätet någonstans?
PMa gärna!

en liten fråga riktad till alla som pratar om grönsåpa i medlet. det är ju alltid tjat om att man måste vara så noga med att skölja bort alla tvål/shampoorester när man tvättar hästen för annars får den klåda. gäller inte detta grönsåpa oxå?

*Suckar* Hittade inte citronellaolja.
Någon som vet om man kan beställa hem de ifrån nätet någonstans?
PMa gärna!

sökte lite snabbt och fann detta

http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=3&funk=visa_artikel&artnr=A2477

jag köper mina flaskor (samma sort som dess i länken) på en sånn lite halvmysko affär du vet sånn som har doftljus, spåkort, osv. och en sånn liten flaska räcker till måååånga liter medel.:D

så varsegod...sökte förresten på hälsokost å fick fram denna så det går ju att söka vidare om det kan finnas någon som är billigare men tror att priserna ligger därikring

Mycket möjligt att det gör, men "sprayen" är ju inget man gnider in, utan sprayar.
Har inte märkt av något "lödder" när jag duschar hästen.

Tack för länken! Skall kolla i den halvmysko-affären ajg tänker på imorgon! annars blir de nog till att beställa!

:D

Mitt hemmagjorda flugmedel är följande:

klyftor från en hel vitlök läges i en bunke. Häll över
0,5 l kokt vatten
0,5 l äppelcidervinäger

Låt stå över natten och sila sedan bort vitlöken och häll upp vattnet/äppelcidervinägern på en sprayflaska.

Häll sedan i någon eller några av följande oljor

16 dr citronellaolja
8 dr krydnejlikeolja
8 dr lavendelolja
8 dr teatreeolja
8 dr pepparmintsolja

Citronellaoljan är den olja som är viktigaste, men alla oljorna är repellerande på insekter.

Kom ihåg att skaka flaskan precis innan användning. Jag har köpt en pumpsprayflaska på Biltema som rymmer 1,5 liter. Bara att pumpa upp tryck och sedan spraya över hästen. Man kan spraya på en svamp och svampa hästen i ansiktet så man inte sprayar i ögonen.

Vid hårt insektsstryck kan man behöva spraya morgon och kväll om hästarna går ute dygnet runt.

/Lizzie

Jag har hört att man måste ha glasflaska om man använder teetree-oil! annars "kryper" oljan ut :confused:

Jag har gjort det insektsmedel som du beskrev men det funkade inte nåt direkt här. Varför e våra insekter så envetna? Här funkar inget som verkar funka överallt annars :mad:

Knapplån...

Skulle inte tråden handla om pälsglans??
Det finns ju redan trådar om insektsmedel.

Väntar med spänning på fler glanssprays-tips! :laugh:

en liten fråga riktad till alla som pratar om grönsåpa i medlet. det är ju alltid tjat om att man måste vara så noga med att skölja bort alla tvål/shampoorester när man tvättar hästen för annars får den klåda. gäller inte detta grönsåpa oxå?

Grönsåpan är en naturprodukt. Det är 6:e sommaren jag använder medlet nu och det funkar jättebra.

Knapplån...

Skulle inte tråden handla om pälsglans??
Det finns ju redan trådar om insektsmedel.

Väntar med spänning på fler glanssprays-tips! :laugh:

Jo, det var liksom meningen;), jag använder nu ÄCV, blandat ca. 1 del äcv och 6-7 vatten, sen en skvätt olivolja.
Är inte ute efter en blank häst, utan något som hjälper till att reda ut den tjocka svansen, bla. Fungerar ganska så bra.
Vill också ha mer "Pälsglanstips"!!!:)

Nu är väl de flesta balsam för oss människor mer eller mindre fulla av kemiska tillsatser men jag använder alltid mycket balsam när jag har tvättat svansen eller manen och intetrasslaihopsig effekten sitter i länge tycker jag. Finns ett bra spraybalsam för människor också som fungerar bra, men även det är ju då med kemiska tillsatser......

som "utredning" fungerar även lanolin och minkolja bra :angel: används flitigt till långhårshundar för utredning ;)

när jag gick pälsvårdskurser så fick vi lära oss att oljan är utredande/vårdande och äppelcidervinägern sluter stråna :)

som rent "glansmedel" till häst vid särskillda tillfällen användes förr (för 40 år sedan och tidigare) en hink (stor) med vatten och några få droppar fotogen i, doppa en trasa el. svamp och krama ur väl, stryk över pälsen och den blev högblank :angel:

det som finns i många "färdiga" produkter för utredning/glans både för djur och människor är silikon.

Har varit lite inne på att använda balsam, men då jag har en eksemhäst sä vill jag vara försiktig med de flesta kemiska produkter.
Finns nog "natrurliga" schampon och balsam, men priset är nog därefter också. Och har ej kollat upp det så mycket.
Men, äcv och olivolja fungerar som sagt hyfsat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka