Göra bete av åker...?

ylvalill

Trådstartare
...går det?

Funderar på att köpa en gård och omvandla till hästgård, men som det ser ut i dagsläget är det alldeles för lite bete. Åkermarken är dock väl tilltagen och jag undrar därför om det går att använda åkermark som betesmark och vad man behöver göra för att det skall funka? Kan inte det här med lantbruk så bra så därför skulle jag vara tacksam för lite input från nån som kan. :)

Sv: Göra bete av åker...?

om ni äger åker marken runt gården och ingen arrenderar den så är det ju bara att så vall, låta det växa upp( om det inte är vall där redan) och bygga hagar. antagligen så kommer betet vara känsligt för hovar de första åren men om ni har åker hagen som vinter hage och låter den vila och växa till sig på sommaren så kommer den nog att hålla ganska bra. vi har 2 hagar på fd åker som vi arrenderar av grannen, byggde dem förra våren och så länge man inte har hästarna där när det är lerigt/blött i marken så håller de bra. hagarna är dock bara 15 *30kvm och blir snabbt upp trampade om hästarna går där vår/höst

Sista året man ska skörda så sår du in i kornet exempelvis en fröblandning som innehåller mycket klöver.
'Vitklöver tål betning och även belastning av hovar bättre än en ren gräsblandning.
Kornet skördas tidigt och vallen får därför en bra start .
Året därpå kan du börja beta när vallen torkat upp.

Ok, vad bra! Det är rejäla marker och vi har inte tänkt ha så många hästar, så det ska nog gå bra även om "åkerhagarna" är lite känsliga till en början. Bara hålla tummarna för att det kan bli gård-köp för oss snart nu då!

Se upp med att släppa om vallen varit gödslad. Helst ska det gå nåt år emellan. Så in bra betesväxter granngården till exempel kan nog hjälpa dej. Eller om du har en bra bonde som granne. Bäst så.

du har fått bra svar redan, det går utmärkt att göra bra hagar av åkermark, bara man är inställd på att det får ta sin lilla tid och den nya betsmarken behöver iallafall ett år på att så in sig och "binda sig".

vi har tillochmed vinterhagar på fd. åkermark.de håller superbt men är också skötta noggrant från grunden.
det viktiga är att inte släppa för tidigt, i början växer gräset glest, och det är då det är känsligt och behöver få tid att växa ihop och binda sig. med rätt grund och fortsatt skötsel är det inga problem utan funkar bra!

Vi har ett fält på nya gården som förra ägaren tagit havre på och sen bara låtit stå utan att så in vall förr förra året. Det var bara ogräs. Vi plöjde/harvade och sådde ny gräsvall augusti-10 alltså förra året. Gjorde en vinterhage i en slänt upp mot ett berg och sparade en liten bit av ogräsvallen som vårhage. Det ser ut som att den nya vallen tagit sig bra, så det blir sommarbete i år:)

Sista året man ska skörda så sår du in i kornet exempelvis en fröblandning som innehåller mycket klöver.
'Vitklöver tål betning och även belastning av hovar bättre än en ren gräsblandning.
Kornet skördas tidigt och vallen får därför en bra start .
Året därpå kan du börja beta när vallen torkat upp.

Men hästar ska väl helst inte äta för mycket klöver?
Jag har för mig att det är bäst med rena gräsvallar till hästar.

En väns häst avled pga att den ätit för mycket klöver. Vet dock inte vilken sorts, eller vilken sjukdom (om det nu var någon). Hörde bara att det var klövern som var boven.

Jag vill inte ha klöver på min vall. Men det är väl alsikeklöver dom dör av? Eller om man bara har vitklöver så kan det bli farligt. LITE vitklöver är absolut inte farligt och jag tror det ingår i blandpåsarna med hästbete-vall. Jag själv valde dock rajgräs enbart. Vill inte ha kraftigt bete.

Och jag som aktivt väljer bort just rajgräset pga det höga sockerinnehållet... Eller har jag blivit lurad?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, jag och min sambo har köpt en liten hästgård. Det är stall och bostadshus på en fastighetsbeteckning om ca 2,6ha med 1ha skog, 1ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 419
Senast: warg
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi... 2
Svar
27
· Visningar
2 103
Senast: sthu
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 853
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• WE-tråden