Gör stigbyglarna skillnad?

Capybara

Trådstartare
Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan nån säkerhetsfeature alls såvitt jag kan se, som jag nu tänkte komma mig för att skrota). Jag har aldrig fastnat och för min säkerhets skull är jag egentligen fullt nöjd med gummibandsvarianten.

Men jag har lite problem med både knän och fötter och funderar på om det kanske är bättre på att satsa på något med bättre svikt. Med tanke på prisnivån på allt utom basicmodeller är det svårt att börja testa sig fram, så jag tänkte be om lite uppriktiga åsikter. Tycker du att nån särskild stigbygelsmodell gör skillnad rent ergonomiskt? Är det värt att lägga tusenlappar eller ska jag köra på med gummibandsmodellen och träna knän och fötter i avsuttet läge istället?

Jag rider nästan alla dagar i veckan, i princip uteslutande ut i skogen + något dressyrpass på bana. Hoppar inte alls i nuläget. Behöver inga spexiga färger eller så, jag vill ha något säkert och, om det går, ergonomiskt.

Jag har artros i ena knät och märkte skillnad med mina Sprenger bow balance, dvs de som sviktar. Nu köpte jag dem för 20 år sedan så mycket har hänt sedan dess, men de (eller kopior om det finns) är iaf inte så dyra längre.

Rider främst i Ophena idag pga behöver hög säkerhet. De funkar också utan att ge mig värk.

Jag har nöjt mej med sneda stigbyglar (högre utsida). Rider jag i vanliga 'raka' får jag direkt ont i knä och fotled.

Det finns nog mycket modernare som funkar numera men som sagt, de kostar och har inte riktigt prio att testa mej fram nu när detta fungerar för mig.

Jag har nöjt mej med sneda stigbyglar (högre utsida). Rider jag i vanliga 'raka' får jag direkt ont i knä och fotled.

Det finns nog mycket modernare som funkar numera men som sagt, de kostar och har inte riktigt prio att testa mej fram nu när detta fungerar för mig.
Är de säkra då?

Alltså jag har dålig koll och blir alldeles yr när jag googlar. Såvitt jag förstår finns det inte heller direkta standarder för stigbyglar, Hippson skrev väl om det rätt nyligen.

Min ena häst är ung och det vore såklart ett skräckscenario att fastna, men det är också trist att ha ont i knäna.

Jag har artros i ena knät och märkte skillnad med mina Sprenger bow balance, dvs de som sviktar. Nu köpte jag dem för 20 år sedan så mycket har hänt sedan dess, men de (eller kopior om det finns) är iaf inte så dyra längre.

Rider främst i Ophena idag pga behöver hög säkerhet. De funkar också utan att ge mig värk.

Var Sprenger för osäkra alltså?

Jag förstår att jag har en uråldrig syn på kostnadsfrågan, för jag tycker att typ alla sorter är så här dyra: 😰 Det finns massa hästgrejor som jag gladeligen lägger pengar på för att det ska blir bra, men jag har nog inte hängt med på att även stigbyglar hör till det segmentet.

Var Sprenger för osäkra alltså?

Jag förstår att jag har en uråldrig syn på kostnadsfrågan, för jag tycker att typ alla sorter är så här dyra: 😰 Det finns massa hästgrejor som jag gladeligen lägger pengar på för att det ska blir bra, men jag har nog inte hängt med på att även stigbyglar hör till det segmentet.
Nja, de är väl rätt mycket som de vanliga men kan ju röra sig lite i och med att de är ledade. Så säkrare än helt i metall?

Ophena saknar helt utsida eftersom de sitter med magnet så risken att fastna bedömer jag till typ noll. Och min stora häst var(är) väldigt stökig.

Är de säkra då?

Alltså jag har dålig koll och blir alldeles yr när jag googlar. Såvitt jag förstår finns det inte heller direkta standarder för stigbyglar, Hippson skrev väl om det rätt nyligen.

Min ena häst är ung och det vore såklart ett skräckscenario att fastna, men det är också trist att ha ont i knäna.
Nej det är vanliga stigbyglar. Jag har dock såna säkerhetskorgar på eftersom jag vill ha något säkert.

Ska det vara säkerhetsstigbyglar tänker jag att de måste ha en sida som öppnar sej.

Tex bow balance eller andra som bara är ledade klassas ju inte som säkerhetsstigbyglar.

Jag märker absolut skillnad i mina Flex-on. Mycket mindre ont i knät och stabilare skänkel. Provade ett par Ryde och väldig skillnad i balans på bocken iaf. Har stallkompisar med olika skador som lovordar sina Ryde.
Jag har dock svårt att motivera kostnaden just nu.

Men alltså när ni skriver "vanliga" stigbyglar 🤔 För mig är det såna med gummiband. Menar ni såna helt i metall eller plast, utan nån del som löser ut eller lossnar? Det låter livsfarligt ju :nailbiting:

Det kanske är jag som bara gått och inbillat mig att gummibandsvarianten är säkra? Jag har dock ramlat av ganska många gånger och aldrig upplevt att jag varit ens i närheten av att fastna.

Jag märker absolut skillnad i mina Flex-on. Mycket mindre ont i knät och stabilare skänkel. Provade ett par Ryde och väldig skillnad i balans på bocken iaf. Har stallkompisar med olika skador som lovordar sina Ryde.
Jag har dock svårt att motivera kostnaden just nu.

Köpte ett par Ryde på Eurohorse efter att ha provat och är mycket nöjd. Det är inte helt lätt att få till optimal inställning själv, men jag känner stor skillnad på hur bra jag håller kvar stigbygeln i samma position under ridningen.

Men ja, ihop med nya sadeln så har den billiga hästen blivit dyr. ;)

Jag har islandsstigbyglar i metall, plus plastkorg. Sköna och säkra.

Men fick en period när jag hade knäproblem låna Soft-Up Pro och oj oj oj, det är en helt annan komfortnivå.

Men alltså när ni skriver "vanliga" stigbyglar 🤔 För mig är det såna med gummiband. Menar ni såna helt i metall eller plast, utan nån del som löser ut eller lossnar? Det låter livsfarligt ju :nailbiting:

Det kanske är jag som bara gått och inbillat mig att gummibandsvarianten är säkra? Jag har dock ramlat av ganska många gånger och aldrig upplevt att jag varit ens i närheten av att fastna.
Vanliga stigbyglar - helt i metall (eller plast), inget som löser ut.
Och det är därför jag har korgar på mina. Och eftersom mina är sneda så vill jag fortsätta med dom. (Finns även sneda stigbygelplattor istället)

Det var det vanliga 'förr'. Jag är uppväxt med såna och det fanns väl knappt nåt annat. Det var isåfall de med gummiband.

Allt som löser ut på något sätt lär klassa in som säkerhetsstigbyglar, och då även de med gummiband. De ska ju lösa ut när man får tryck på gummit.

Många rider ju med ledade stigbyglar eller tex bow balance och liknande med hela sidor och de löser ju inte ut heller så det är ju en risk man tar då helt enkelt.

Mina knän mår klart bättre i ledade stigbyglar.
Hade jag velat ha några billiga hade jag satsat på begagnade. Kanske freejump eller springer bow balans(man kan ju sätta på korg om man är rädd att fastna).

Mina knän mår klart bättre i ledade stigbyglar.
Hade jag velat ha några billiga hade jag satsat på begagnade. Kanske freejump eller springer bow balans(man kan ju sätta på korg om man är rädd att fastna).
Efter att ha sett flera fastna i Freejump hade jag aldrig vågat rida med sådana.
Jag får dessutom ont i fötterna av dem.

Efter att ha sett flera fastna i Freejump hade jag aldrig vågat rida med sådana.
Jag får dessutom ont i fötterna av dem.
Usch vad otäckt det låter. Jag har freejumps till ponnysadeln för jag förstått det som att de ändå var hyfsade, med utsidan som flexar.
Men kanske ska byta då.. frågan är bara till vad.

Jag har lite problem med ett av mina knän, och har ridit i likadana stigbyglar som dig hittills. Men slog till på Lippos säkerhetsstigbyglar, som var de billigaste jag kunde hitta. De har ingen flex, men den breda fotplattan gör att min fot får stöd och inte kan skruva till knät lika mkt, så det har helt klart hjälpt för mig!

Anledningen till att jag kör med islandsstigbyglar är för övrigt för att stigbygelfästet är vridet, så att knäna slipper ha ett vridande tryck från stiglädrena :)

1000025379.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka