gör jag rätt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Chappe_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 124
C

Chappe_

Min häst har varit halt i snart tre månader, vi har varit två gånger på klinik, båda gånger kommit hem med ett recept på antiflamatoriskt. I början var prognosen god, men efter andra besöket var det lite dystrare, i alla fall från min sida. Hästen är 24 år gammal, gått som både travare och ridhäst (visserlligen stått 14 år därimmelan, men ändå). När hon inte var bra förra gången, sa vet att nästa gång så får vi bedöva och kolla. Ingen är gladare än jag för att vet är så engagerad och villig att få henne bra, men jag känner att det är itne rätt att utsätta henne för allt detta, hon är trotts allt gammal. Så, nu har jag tagigt det tunga beslutet att om hon inte är bra på onsdag ( återbesök igen då) så ska hon få åka till hästhimlen..

Detta är ett oerhört svårt beslut för mej, det här är itne bara en häst för mej, det är min terapi och min bästa vän

Vill ju inte att hon ska lida mer än nödvändigt :cry:

/en hjärtekrossad Chappe

Sv: gör jag rätt?

Jag tycker att du gör helt rätt. Om hon inte mår bra och har ont så tycker jag att det är grymmare att behandla ifall man riskerar att bara förlänga lidandet, speciellt när hon är så gammal. :(

Förstår att det är jätte jätte jätte jobbigt beslut att ta, men det är mycket snällare att låta henne somna in. Starkt av dig att sätta hennes hälsa först!

:bow:

Ja, det gör du!!
Det är ett tungt beslut, det förstår jag, men hälta betyder att hästen har ont, å man vill inte att den man älskar ska gå å ha ont. Visst, vi saknar dem, men vi vet också att de har det bra.
Lider med dig :(

Jag tkr du gör rätt,men det är oerhört svårt!Det är i dag ca en vecka sen vi tog bort dotterns häst.Hennes kompis och allt här i världen för Sofia...:cry:Hon hade bronkit och blev inte bättre..Om det är nån tröst alls,så kan jag i efter hand säga ,att det känns värre på nåt vis före.Det är klart att vi är ledsna:cry::cry:men fina älskade Coralla behöver inte lida mer,I Trapalanda har hon inte svårt att andas....Hoppas det "går bra" för dej..Tröstekramar när du har det svårt.

Ja, jag tyckar att du gör rätt, och det finaste du kan göra mot din hjärtevän är att ta detta beslut, även om det är tungt och jobbigt att göra det, och låta henne slippa smärta. Du är stark som sätter henne i första rummet och inte låter det gå en massa tid för att du 'inte vill...' Kram till dej!

Till alla: Vad gulliga ni är.:love:
Jag känner att det är dags nu faktiskt. trodde inte den dagen skulle komma men nu är den här. På ett sett känns det skönt, jag vet var hon hamnar och att hon inte har ont. Men på ett annat sätt känns det förfäligt, tankarna snurrar! Finns det ngt jag kunde gjort så hon inte blivt halt eller påskyndat tillfrisknanadet? vad vill hon själv?
Jag vet att jag vill vara med henne in i det sista, men om jag inte orkar hålla masken och bryter ihop, då blir hon nog rädd och jag vill inte att hon ska sluta allt med att vara rädd :cry:
Här är hon, min prinsessa!
5687960.jpg

Jag tycker du gör helt rätt. Om hästen inte mår bra så är det ju bäst för den att få somna in, i himlen vet man att den har det bra;)

Förstår hur du känner, jag har gjort samma sak med mitt varmblod. Honom tog jag bort för 1 1/2 år sen, han var bara 16år, men hade haft problem med benen och ryggen länge.

Tycker också att du gör rätt som låter henne gå när hon som mest behöver det. Ett fint slut i rätt tid är nog den vackraste gåvan man kan ge till en kär vän. Skickar många styrkekramar till dig! Du är en stark människa!

Du gör helt rätt tycker jag... man måste sätta en gräns där man tänker efter, ska hästen va kvar i livet o lida för min skulle eller dennes egen skull? Jag skulle aldrig ha en häst som har ont bara för min skull! Vart e då värdigheten mot djuret?.. hoppas det löser sig till det bästa *kram*

Men vad då, bedövade de inte och kollade första gången? Vet de var hältan sitter? Röntgat? Har de bara skrivit ut medecin, inget annat?
Vad är det för klinik egentligen? :crazy:
Om jag bara förstått fel nu och veterinären har gjort det som går nu och hästen inte blir bättre så tycker jag du gör helt rätt i att ta bort den. Annars hade nog jag försökt lite till, så länge du behandlar med smärtstillande och antianflammatoriskt (typ Butta eller Metacam) så har hästen inte ont.

Men man kan ju inte hålla på och behandla hur mycket som helst heller, det är ju en gamal häst som har gjort mycket. Men disskutera med veterinären nästa gång och se vad de tycker. Ibland kan hältan försvinna efter bara en eller ett par behandlingar :)

Många travhästar som blir ridhästar, (jag skriver många, inte ALLA, betoning på det för att inte uppröra ngn), går från att få det bästa av allt i mat, täcken, omvårdnad och all tänkbar noggrannhet med allting till att bli vandringspokaler som får billigt skithö och diverse annan okunskap. De hästar som har turen att komma till en sådan som du, som inser att hästar inte lever för evigt är väldigt lyckligt lottade. Var stolt över att du tagit ett sådant tungt beslut och gläds åt att hon fick sluta sina dagar som lycklig!

Hoppas att din häst blir bra till på onsdag! Det borde finnas fler av dig :)

:bow::banana::bump::bow:

Jag tycker du tänker heeeeelt rätt. Bra djurägare är inte egoistiska utan tänker på sina djur.

:bow: till dig!!!

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Lisasliv
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 653
Senast: mackan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka