Gör jag rätt? *hundlek*

Humelibumlan

Trådstartare
Mulle är nu ca 6 månader (amstaff) och en trevlig, glad och lugn hund. :love:

Jag har läst på om amstaff och förstår det så att de tänder ganska snabbt om någon "muckar"

Nu är ju Mulle (ca 20 kg) ung men hyffsat tuff och leker på amstaff vis, alltså han gillar brottning mer än springa o jaga.

Vi har några polare han får leka med, absolut inte alla hundar och även om han gärna drar mot andra hundar så är det ganska lätt att lugna ner honom och han kan utan större problem sitta brevid mig när jag pratar med någon annan hundägare utan att han måste på och hälsa... efter ett tag iallafall...

Alla möten har gått bra utom ett, där vi stötte på en Pitbull/amstaff tik på 8 månder som gjorde regelräta utfall och vi lät dem hälsa ett par gånger och Mulle tog det bra, men när tiken vart för på så svarade han upp och ja, naturligtvis fick de inte komma nära varandra mer...

Hursomhelt, så leker Mulle tyst och han har en kompis på ca 8 månader (hane) blandis av större variant och de leker verkligen jättebra.
De har hittat sin stil och brottas.

Efter ett tag så blir Mulle mer och mer intensiv och börjar låta (morra), då bryter jag, tar honom ifrån och lugnar honom och sen får de leka igen.
Är det rätt? Eller tillhör det leken?

Jag har lite svårt att läsa av honom i de situationerna och om jag ska mig på en gissning så känns det som han blir intensiv och den andra hunden tycker han är för på, det är då han börjar morra och blir ännu mer intensiv... fast det känns inet aggresivt i detta skedet, alltså när jag bryter.

Nu har jag ju haft 2 hanhundar tidigare och när de rök ihop så var det väldigt lite morrningar utan mer "slagsmålsläten" och så låter inte Mulle...

När han leker intensivt, så säger ofta den andra hundens ägare att deras hund kan säga ifrån, jag vet inte jag?, Ska man låta det gå så långt att den andra hunden behöver säga ifrån eller ska man bryta när man ser att det börjar gå överstyr och bli för intesivt?

Rörigt som vanligt, ber om ursäkt för det..

Sv: Gör jag rätt? *hundlek*

Nej, du ska inte låta det gå så långt att den andra, som inte är vuxen, mogen och lärt sig att hantera valpar - ska säga ifrån själv. Det kommer obönhörligen att sluta med att Mulle svarar upp, och då blir det slagsmål rätt kvickt.

Jag bryter inte mina egna när dom morrar och leker intensivt, men alla här hemma leker ju likadant också, så ingen "tar illa upp". Mest brukar det låta som om en hundkamp pågår i trädgården, eftersom alla morrar lika mycket ;) Däremot kan jag göra det om dom leker med andra hundar, som inte riktigt kan skilja på lekmorr och aggressivt morr. Då tycker jag att det är bättre att förekomma faktiskt.

Däremot lär du aldrig få honom att sluta leka så, för i princip alla ur denna rasen leker just sådär. Intensivt, brutalt, mycket morr, en hel del brottning och bett förekommer gärna också.

Nej, du ska inte låta det gå så långt att den andra, som inte är vuxen, mogen och lärt sig att hantera valpar - ska säga ifrån själv. Det kommer obönhörligen att sluta med att Mulle svarar upp, och då blir det slagsmål rätt kvickt.

Jag bryter inte mina egna när dom morrar och leker intensivt, men alla här hemma leker ju likadant också, så ingen "tar illa upp". Mest brukar det låta som om en hundkamp pågår i trädgården, eftersom alla morrar lika mycket ;) Däremot kan jag göra det om dom leker med andra hundar, som inte riktigt kan skilja på lekmorr och aggressivt morr. Då tycker jag att det är bättre att förekomma faktiskt.

Däremot lär du aldrig få honom att sluta leka så, för i princip alla ur denna rasen leker just sådär. Intensivt, brutalt, mycket morr, en hel del brottning och bett förekommer gärna också.

Kanon! Tack för svar!

Nej jag har förstått att han leker så och det är hans grej och han får ju leka som han vill så länge det funkar för den andra och då kommer jag fortsätta ha koll på han och bryta när jag tycker han blir för intensiv, oavsett vad den andra ägaren tycker.

Men fasen va kul det är att se han leka, han är verkligen stark och "smart" när han brottar ner och håller ner den andra, biter gärna lite i halsen.

Jag har fått tips om vart det finns andra amstaff som leker, så dit ska vi bege oss någon dag och hoppas han kan hitta några bra kompisar att brottas med :D

Ja, dom leker allra bäst med sin egna hundtyp :D

Dom flesta andra mina fått leka med pallar inte den hårdhänta leken tyvärr..

Peggy & Benni lekte en gång, brutalt i vanlig anda - och då råkade han splitta hennes ena öra på mitten :o Han "smackade" i luften med tänderna, hon fintade och högg emot, och han kom helt fel.. Och dom ville bara leka vidare! Peggy var skitsur för att jag slet henne ifrån leken för att inspektera, och ringa veterinären.

Nästa gång vi kör på erat håll, ska vi stanna till också - så att Mulle får leka med någon av brudarna ;)

Eller så kommer han att hata mig som pesten, efter att Pansarvagnen först krockat med honom i full fart, Monstret har lagt honom på rygg och bitit honom i benen och Moony bitit honom i örat i 2 timmar :angel:

(Pansarvagnen är en grym valpuppfostrare, det finns mycket strikta regler i hur man ska uppföra sig kring henne! Ja, om man inte är hennes egna valp förstås, Monster har fria tassar...)

E
(Pansarvagnen är en grym valpuppfostrare, det finns mycket strikta regler i hur man ska uppföra sig kring henne! Ja, om man inte är hennes egna valp förstås, Monster har fria tassar...)

Om du har vägarna förbi Borås har jag en hund av lättare typ (25 kg) med lite väl mycket attityd som skulle behövas ta ner på jorden igen :angel:

;);) På skämt :)

Peggy kan välta en Rottis på rygg bara genom att komma springandes, så känner du att din hund behöver volta runt lite är det bara att skicka PM ;) :D

Eller så kommer han att hata mig som pesten, efter att Pansarvagnen först krockat med honom i full fart, Monstret har lagt honom på rygg och bitit honom i benen och Moony bitit honom i örat i 2 timmar :angel:

Ja, det skulle ju onekligen vara kul att se...

Jag sätter på honom hjälm o skyddar den där söta dumboöronen :idea:

Haha, ja dom är rätt roliga att titta på ibland.

När Peggy jagar fåglar (Som flyger mellan träden på tomten) så har Monster som taktik att springa in i henne med full kraft, för att se om hon kan lyckas få lite uppmärksamhet.. Peggy bryr sig dock inte om sådana petitesser, utan springer vidare i samma fart medan Monster kravlar sig upp från marken igen :rofl:

Haha, ja dom är rätt roliga att titta på ibland.

När Peggy jagar fåglar (Som flyger mellan träden på tomten) så har Monster som taktik att springa in i henne med full kraft, för att se om hon kan lyckas få lite uppmärksamhet.. Peggy bryr sig dock inte om sådana petitesser, utan springer vidare i samma fart medan Monster kravlar sig upp från marken igen :rofl:

Som när MUlle får kanelbullerycken och bara springer... gärna in i väggar, stolar och personer som råkar stå ivägen, inget som bekommer honom alls.. familjen har dock lärt sig att vid dessa illfällen är det säkrast att ta sig till högre platser..

Exakt!

Jag har numera blivit riktigt grym på att göra, egentligen, fysiskt omöjliga hopp/sidovärtesrörelser/benlyft/svävning på samma gång - när gänget kommer springandes rakt mot mig och jag inte kan se någon omedelbar flyktväg :D Det gör ONT när dom kraschar i benet alltså!

Exakt!

Jag har numera blivit riktigt grym på att göra, egentligen, fysiskt omöjliga hopp/sidovärtesrörelser/benlyft/svävning på samma gång - när gänget kommer springandes rakt mot mig och jag inte kan se någon omedelbar flyktväg :D Det gör ONT när dom kraschar i benet alltså!

Det skulle jag vilja se på film!:rofl::rofl::rofl:

Ja det gör ont när 1 kraschar in i benet, en flock skulle förmodligen slå ihjäl mig..:crazy:

Nejnej, dom rörelserna utförs endast på den privata, rätt så insynsskyddade, tomten mitt ute på landet :D

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka