Gör jag fel då jag är så "lugn"?

nyaste

Trådstartare
Hade besök för någon dag sedan i stallet, av en bekant och hennes en väninna. De ryktade hästarna och pysslade samtidigt som vi pratade. Väninnan är lite så där pratar och skrattar högt och med hela kroppen ;) Varje gång hon till exempel flaxade iväg med en arm (alltså inte något överdrivet flaxande) så hoppade hästen till, varpå hon till sist säger "men vad han är rädd för allt!".
Detta fick mig att fundera på om jag gör fel runt mina hästar. Jag är väldigt lugn när jag är runt dem, pratar lågt, rör mig lugnt och har ett allmänt avslappnat kropps språk till dem. I stallet vill jag alltid ha en lugn atmosfär till dem, så att de kan känna sig lugna och avslappnade.
Detta har gjort att jag har väldigt lätt för att visa dem till exempel när de gör fel eller ska backa undan för mig. Det räcker med att jag tar ett djupt andetag, rätar på ryggen och drar axlarna bakåt så reagerar de direkt och vet att de ska backa undan och att jag nu menar allvar. Men mitt lugna sätt har ju också gjort så att de är lite "hoppiga" när man gör snabba rörelser eller höjer rösten. Har jag gjort fel då jag har "skolat" min hästar på det här viset? Ska jag kanske behöva bli lite mer hög i tonen och lite mer "flaxig" så att de lär sig att inte hoppa till? Hur ser ni på saken?

Senast ändrad:
Sv: Gör jag fel då jag är så "lugn"?

Du gör helt rätt. Hästar har lugnt kroppsspråk, man skall göra så lite som möjligt för att visa vad man vill.
Sen kan man träna på att hästar inte blir rädda för saker, se tex så som polishästar tränas.
Ex är att träna hästen att stå still och inte bry sig om du slår med en sak i marken bredvid den eller kastar (ej hårt) en boll på den, hoppa runt den.
Så länge den är trygg med dig så visar du att den kan vara lugn vad som än händer.
Fortsätt och var som du är och säg till de andra att de kan ta det lugnare.

Talesättet "Sådan herre, sådan häst" har jag ofta sett bevis för. Lugn, stadig ägare ger en lugn, stadig häst. Däremot en flaxig, stirrig ägare ger en flaxig, stirrig häst. Jag tycker du gör helt rätt.

Jag har svårt att se att man måste göra si och så. Man SKA vara lugn runt djur, men jag anser tex att man ska kunna ta av grimman helt normalt på hästar utan att de ryggar eller kastar sig bakåt.

Jag är själv inte särskilt högljudd eller flaxig, men sitter jag och rider med vänner vill jag kunna skratta eller ropa på dem utan att hästen får dåndimpen.

Jag är också lugn och läser hur hästar reagerar på mitt beteende. Blir frustrerad över att folk viftar och fladdrar och saknar förståelse för att hästar reagerar. De vill kanske ha avtrubbade hästar men det vill inte jag ha, jag vill inte behöva banka och dra för att få hästen att göra som jag vill utan jag vill kunna använda små gester.

Fast det är ju skillnad på en känslig häst och en känslig häst. Min häst är känslig över mina små små signaler,och jag behöver oftast inte göra så mycket när jag vill att han flyttar på sig,backar,stannar,vänder,går fram osv.

Däremot har jag också övat på att hoppa och stuttsa runt honom,fladdrat med jackan,dragit balonger och hoppar och flyger,stutsat pilatesbollar på,över och under honom,gå över presseningar osv. Jag vill INTE ha någon häst som hoppar och skuttar till för det minsta lilla,då hade jag blivit galen...:crazy: En bekants häst är så där,där lär man nästan trippa på tå runt,ägaren smyger och är såååååååå försiktig,jag rös till ordentligt en gång så hela jag liksom ryckte till,då höll hästen på att kissa på sig... :grin:

Så,jag anser alltså att det är stor skillnad på att vara känslig och lyhörd,och vara känslig och skvättig!

Min häst ska tåla att någon är både högljudd,gapig och flamsig,men han ska fortfarande lyssna på små små signaler (som är det jag använder),och det är inte alls svårt att få bägge sakerna att fungera. Min är (har blivit) så oskygg man kan bli,som tex så stog jag och flätade svansen här om veckan,stallkompisen hade sopat utanför sin box,jag ser hur sopen börjar välta,den tar i lite på rumpan på min häst,sen PANG ner i backen alldeles bakom,han rörde inte en min. Det SKA kunna smälla och låta och röra sig,då får man en säker häst.

Mitt favoritutryck är: Om du inte vill att hästen ska bli rädd för en sparv,visa den en örn.

Håller med dig.

Jag tycker inte heller om flamsiga och högljudda människor i ett stall men hästen ska inte bli rädd för dem. Det är skillnad på att trubba av och att göra trygg :) Hästen ska tåla att jag plötsligt hoppar eller flaxar omkring den utan att bli det minsta orolig. Däremot får den mer än gärna visa sin ovilja med människor som den tycker beter sig störande.

Min blir tex ganska ofta väldigt påstridig och "stökig" om det är fler i stallet och lyssnar definitivt inte alls som vanligt. Det tycker jag inte är helt ok men samtidigt ser jag den direkta orsaken till att jag inte ger honom min fulla uppmärksamhet som vanligt - varför ska då han göra det tillbaka? Jag vill inte ha en häst som står som en staty och hela tiden ger mig 110 % om inte jag ger det tillbaka.

Håller med. Jag är väldigt lugn och samlad, låg i röst och agerande MEN jag miljötränar från föl mina. Det är krattor, borstar, prylar som faller. Kassar som flyger och prasslar, barn som springer runt utanför box mm för de ska ändå vänja sig vid ljud. Ingen av mina föl eller unghästar har blivit stirriga :)

Fast jag tycker att det låter helt normalt. Självklart vill du hålla en lugn och harmonisk känsla kring hästarna, det ska du fortsätta med. Men man ska ju inte behöva smyga runt dem, då behöver man träna lite med dem så att de blir "normalkänsliga".

När det sedan kommer någon annan och är flaxig så är det ju helt normalt att hästen hoppar till. Men gör det något då? Jag tycker att det är bra att hästen visar tydligt att den tycker att människan är för flaxig, uppenbarligen gav det effekt :idea:
För om jag förstår det rätt fick den inte panik och dåndimpen?

Om du börjar flaxa och föra oväsen på regelbunden basis så tror jag du kan tappa din hästs känslighet och uppmärksamhet.

Men vad menar du med flaxa? Jag tycker en häst ska tåla att man skakar av täcke/schabrak/lindor tex. Knappast att den blir okänslig av det väl?

*KL*

Nåt som jag märkt att "mina" unghästar reagerar väldigt starkt på är när folk kommer och slår dom med handflatan, hårt, på halsen.

VEM har kommit på att man ska klappa hästar på det sättet?

Jag gör aldrig så, klappar jag en häst så stryker jag med handen utmed halsen.
Så folk tror nog unghästarna här är typ strykrädda, eftersom de blir skiträdda när folk kommer och bankar dom på halsen.

*KL*

Nåt som jag märkt att "mina" unghästar reagerar väldigt starkt på är när folk kommer och slår dom med handflatan, hårt, på halsen.

Jag gör aldrig så, klappar jag en häst så stryker jag med handen utmed halsen.
Så folk tror nog unghästarna här är typ strykrädda, eftersom de blir skiträdda när folk kommer och bankar dom på halsen.
Jag läste en gång om just detta, tror det stod något i stil med följande:
Har du sett hur känslig en hästs hud är? Hur den trots päls vibrerar bara en fluga går på den?
Hur tror du då det känns när man klappar genom att slå med hela handen?
Gör samma klapp på ditt eget lår och känn hur det känns.....

Efter att läst detta har jag aldrig klappat något levande på sättet mer.

Men vad menar du med flaxa? Jag tycker en häst ska tåla att man skakar av täcke/schabrak/lindor tex. Knappast att den blir okänslig av det väl?

Nä, jag tänkte närmast på ett flaxigt och hetsigt kroppsspråk/energi som TS beskrev. Jag tycker att man kan skaka saker på olika vis dessutom, jag kan absolut märka skillnad på hästarnas reaktion om jag skakar av något på ett irriterat vis eller bara för att damma av typ.

Angående det där med klapparna, så tror jag faktiskt att det mycket är en vanesak hos hästen. Om den lärt sig att en fet smäll på halsen av matte är toppenberöm så tror jag nog inte att det är så tokigt.
Visst har de känslig hud, men de tål även en hel del, se bara på hur de leker med varann och biter varann i skinnet.
Återigen tror jag att avsikt, energi och vana spelar stor roll för reaktionen hos hästen.

Och när en man ger en kvinna en smäll på käften ska hon tolka det som att han älskar henne? Även om det gör ont?

Det här har jag också funderat över.
Min häst är numera lugn i stallgången tex. om andra folk pratar och är lite flaxiga runt omkring, men det är klart att vid överdrivet stojande och stök med tvåbenta och fyrbenta, kan den reagera med antingen oro eller irritation, beroende på situation.
Däremot hantering, tex in eller utsläpp, om någon är stressad eller ur balans, så kan det bli lite tokigt, då min häst kan reagera på det med stress eller irritation.
Det intressanta är att folk inte begriper det, utan allt är för det mesta hästens fel, inte att de själva inte beter sig som en säker och klar ledare. De som är harmoniska och enkla, har inga som helst problem med hästen... Den är oerhört lätthanterad rent ut sagt.
Så jag undrar också, om mitt finstilta handhavande inte är lite negativt på vissa sätt i ett kollektivstall. Och jag får i min tur "skrika" med kropp och hantering på vissa av stallets hästar, som inte verkar ha lärt sig att människan ska man vara observant på... den kan vilja något... även när den inte flaxar och gapar.
Fast ärligt talat vill jag inte ändra på det, det är så skönt att ha en lätthanterad och väluppfostrad och lättkommunicerad häst. Nej, fortsätt göra på ditt sätt du med.

Senast ändrad:

("Så,jag anser alltså att det är stor skillnad på att vara känslig och lyhörd,och vara känslig och skvättig".)

Håller med Fibusen i detta samt det övriga i samma inlägg. Så ser jag det också.

Har jag gjort fel då jag har "skolat" min hästar på det här viset? Ska jag kanske behöva bli lite mer hög i tonen och lite mer "flaxig" så att de lär sig att inte hoppa till? Hur ser ni på saken?

Jag tror på att det är bra att vänja hästar vid lite stök och lite flaxande även om all energi som riktas mot hästen ska vara lugn. Hästar känner ju mycket väl av vanligtvis när man riktar energin till dom eller när man riktar den till saker runt omkring.

Jag kan i trafiken tex vifa med armen och hojta till på vissa bilister som inte vill sakta ner, min häst vet mycket väl om att det inte är honom jag vill någonting. Sen lyssnar han bara på små signaler ändå.

Jag tror på att man ska uppträda som man alltid gör när man är runt hästar, inte vara försiktig med ljud eller stök. Däremot såfort energin ska riktas mot hästen, då är det lugnt som gäller.

*KL*

:D Ja jestanes...
Det undrar jag också. Likaså detta att man utan att ha presenterat sig för hästen plötsligt kan stoppa in ett finger i sidan på dem (man kommenterar vikten tex.) eller ska klappa dem i ansiktet vilket inte alla uppskattar. Jag vill inte heller bli klappad över näsan eller i ansiktet av okända.
Hästar är bra tåliga och står ut med en hel del oartigheter får jag säga. Även om de inte gillar det alla gånger.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 705
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka