Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Svärföräldrarnas katt fick i onsdags fyra, underbart söta kattungar. Jag var med under hela förlossningen och det var väldigt häftigt! Den lille röda hankatten som anlände som nummer fyra ( Frasse), var vid födseln störst av alla och gjorde mest väsen av sig. Vi uppmärksammade dock ganska tidigt att han inte åt så mycket, utan hellre låg och sov under de andra ungarna. Ibland letade han efter tutte, men verkade aldrig få något ordentligt grepp. Några gånger såg vi honom snutta.

Efter två dygn tyckte vi att han var alldeles för liten och trött. Han vägde då 81g. Under natten gick han ner till 79g. Vi köpte mjölkersättning och har matat honom med det ca varannan timme f r o m lördag fm. Han får i sig mellan 2-4 g varje gång, men verkar ha svårt för att suga och biter hellre. Han suger kanske aktivt ca 20% av tiden som han matas. Han har nu behållt sin vikt och är pigg. Han skriker och protesterar ibland, och ibland suger han och trampar. Det bubblar inte ur näsan på honom. Han letar efter tutte mycket mera nu, men verkar fortfarande inte få tag i någon, och ger upp efter ett tag. Han är betydligt mindre än de andra som väger mellan 140-160g.

Idag tittade jag i gommen på honom eftersom vi misstänker gomspalt, och det var ett tydligt hålrum i gommen på honom. Det var dock ganska smalt, även om det utvidgades längre bak. Men det är ju så svårt att se på en sån liten pisse! Jag rådfrågade veterinären idag, och han tyckte att vi kunde fortsätta att mata honom i någon vecka, och se om gommen växer igen. Vi ska också hålla koll på vikten så att han inte går ner något mer.

Min fråga är om någon har någon erfarenhet av det här? Är det någon som lyckats hålla liv i en kattunge med gomspalt där gommen har vuxit igen? Vad händer om gommen inte växer igen, men Frasse ändå går upp i vikt och verkar pigg och kry? Jag vet att man i sällsynta fall opererar gomspalt, men om man inte gör det och katten fortsätter att växa (kan den det?), kan den då leva ett normalt liv? Eller innebär det att den aldrig kommer att kunna dricka?

Jag är mycket tacksam för svar!

//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Här är den lilla sötnosen Frasse, just torr efter förlossningen =)

frassered.jpg


Här är han bredvid min favorit Triss (som idag väger dubbelt så mycket som han)
salsaoungar023red.jpg


//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej,

vad tråkigt att ni råkat ut för gomspalt. Jag tror dessvärre att det är ganska dåliga utsikter för lille Frasse. Ofta har kattungar med gomspalt även andra defekter. Även om de inte har det är det tillräckligt besvärligt med gomspalten, eftersom risken att dra ner mjölk i lungorna är stor. Men visst kan man göra ett försök och kämpa med att mata honom ett tag till, och se vad som händer. Jag tror knappast att gomspalten växer igen av sig själv. Däremot kan man mycket väl operera den när han blivit tillräckligt stor för att sövas (kan inte säga någon exakt ålder, men det kan troligen ske ganska tidigt). Lycka till!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

De kan ha svårt att suga sig fast på mammans tuttar också tyvärr. Jag hade nog valt att ta bort en unge med Gomspalt :(
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Tack för era svar.

Ja, jag befarar ju tyvärr att vi får ta bort honom men svärföräldrarna vill kämpa lite till, och det skulle nog jag också gjort om det var min kattunge. Han är ju så himla söt lilla Frasse!!

Idag har han gått upp 3g!

Har katten ont av gomspalt?

//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Har katten ont av gomspalt?

//Julia

Nej, den har inte ont. Men som sagt, risken finns att kattungen av misstag får ner mjölk i lungorna och då blir det en allvarlig lunginflammation som den förmodligen inte överlever.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Jag hade tagit bort kattungen.Det måste man även göra med valpar om dom får det.
Det låter hårt men det är det bästa för djuret.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Eftersom veterinären tyckte att det var okej att fortsätta mata honom med ersättning i någon vecka till för att se om gomspalten växer igen, så kommer vi göra det. Blir han sämre får man naturligtvis överväga om man ändå vill gå vidare.

Han har nu gått upp 10g sedan vi började mata, och det är enligt veterinären bra (även om han väger betydligt mindre än de andra).

Han är pigg och äter mycket bättre nu. Han verkar förstå hur han ska suga på nappflaskan och han äter bra varje gång. Vi får väl se vad som händer, men i dagsläget tänker svärföräldrarna inte ta bort honom. De vill nog göra allt för honom, och hoppas väl på att kunna operera honom senare (trots att vet tyckte att det var ett onödigt ingrepp på en katt).

Vi får se vad som händer...tack för era svar!

//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Ok bra lycka till.Det kan växa bort men gör det oftast inte.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Jo, jag vet. Chanserna är väl inte så stora, men nu är han faktiskt väldigt pigg och nöjd. Han har gått upp till 95g (igår kväll) och han suger faktiskt riktigt bra på flaskan nu. I går låg han även och sög på mammans bröst under längre perioder (vilket han inte gjort tidigare). Han spinner och verkar må ganska bra. Han håller på att öppna ögona nu också... så söt!

Svärföräldrarna är fast beslutna om att hålla liv i honom. Veterinären säger att de inte opererar förän han är 3-4 månader, så det blir till att mata honom länge om de ska kunna rädda honom...

//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hoppas det fixar sig med honom!
Så länge man är säker på att han inte lider eller kommer lida så är det ju värt att kämpa.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Jo, jag vet. Chanserna är väl inte så stora, men nu är han faktiskt väldigt pigg och nöjd. Han har gått upp till 95g (igår kväll) och han suger faktiskt riktigt bra på flaskan nu. I går låg han även och sög på mammans bröst under längre perioder (vilket han inte gjort tidigare). Han spinner och verkar må ganska bra. Han håller på att öppna ögona nu också... så söt!

Svärföräldrarna är fast beslutna om att hålla liv i honom. Veterinären säger att de inte opererar förän han är 3-4 månader, så det blir till att mata honom länge om de ska kunna rädda honom...

//Julia

Vad roligt! Det finns ju en chans att det bara är gommen som är defekt och ingenting annat, i och med att han verkar pigg och normal i övrigt. Jag skulle nog också ha kämpat. Se bara till så att ni går till en veterinär med klass när han ska opereras. Det är ju inte en vanlig standardoperation, direkt. Var i Sverige bor svärföräldrarna?
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

:love:åå vilken söt liten katt.. hoppas att han klarar sig!

för 2 år sen födde vår katt en kull på 3 ungar, (En var död när den kom ut, en hade gomspalt och en var frisk) den med gomspalt var redan från början svagare än den andra och mamman stötte bort henne lite grann, vi köpte mjölkersättning och matade med i ca 1 vecka (efter att ha pratat med vet) men hon blev aldrig mkt bättre
och vi tyckte det var bäst att låta henne somna.
:cry:, Men bara för att det blev så för oss så behöver det ju inte bli så för er! jag hoppas verkligen att han klarar sig!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hur går det med lille Frasse?
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Hej!

Frasse lever fortfarande och är pigg och kry. Han har stora, vackra ögon och letar ständigt efter mat =) När man stoppar ner handen så börjar han snutta och bita på den, och när flaskan kommer så kastar han sig nästan över den. De senaste två dygnen har han ätit jätte bra, mellan 5-8 ml vid varje matning (varannan timme på dagen och var tredje timme på natten), tillskillnad från i början då vi kämpade med att få i honom 2 ml!

Han jäspade stort idag och då såg jag att gommen fortfarande var öppen. Det ser ut som en avlång oval mitt i gommen som är öppen med ett streck i ovalen. Men det är ganska långsmalt, alltså inte så brett som det kunde ha varit.

Frasse har gått upp i vikt och väger nu 114g, så sakta men säkert blir han större. Han har faktiskt en ganska tjock mage nu, men benen är fortfarande spinkiga. Han är hemskt söt och en riktig liten kämpe, så jag hoppas verkligen att han klarar sig!

Jag och mina svärföräldrar bor i Floda utanför Göteborg.

//Julia

PS. Jag kan uppdatera med nya bilder i morgon!
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

:love:åå vilken söt liten katt.. hoppas att han klarar sig!

för 2 år sen födde vår katt en kull på 3 ungar, (En var död när den kom ut, en hade gomspalt och en var frisk) den med gomspalt var redan från början svagare än den andra och mamman stötte bort henne lite grann, vi köpte mjölkersättning och matade med i ca 1 vecka (efter att ha pratat med vet) men hon blev aldrig mkt bättre
och vi tyckte det var bäst att låta henne somna.
:cry:, Men bara för att det blev så för oss så behöver det ju inte bli så för er! jag hoppas verkligen att han klarar sig!

Ush vad hemskt, jag hoppas att Frasses liv blir längre...

//Julia
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

Jag avlivar kattungar med gomspalt och även min veterinär menar att det är det allra bästa. Är det bara ett litet hål kan det visserligen vara möjligt att det läker ihop och att det går att nappa upp kattungen, men utsikterna för gomspaltsungar är inte bra.

Iofs kan man sondmata dem, få upp dem i storlek och operera men det gör jag inte och förhoppningsvis inte särskilt många andra heller.
 
Sv: Gomspalt - men pigg och kry, vad göra?

När kattungarna börjar äta vanlig mat och lapa i sig vatten, hur går det då för en kattunge med gomspalt? Kan de äta kattmat, eller går det upp i näsan då? Frasse verkar ju kunna dricka mjölken bra, men har problem att suga. Det bubblar inte ut mycket i näsan.

Det verkar inte som att Frasses gom kommer att växa igen, så hans enda chans är operation. Om svärföräldrarna väljer det, vet jag inte, men än så länge försöker de i alla fall. Men de hade nog hoppats att den skulle växa igen...

Iofs kan man sondmata dem, få upp dem i storlek och operera men det gör jag inte och förhoppningsvis inte särskilt många andra heller.

Varför förhoppningsvis inte?

//Julia
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har fyra katter. Min fd avelshane "B" på fyra år. Den äldsta kastrathonan "M" blir tio i år (mamma till B). Den yngsta kastrerade...
Svar
6
· Visningar
982
Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 216
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp