Gomspalt - Ärftligt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 913

Lady_S

Trådstartare
Igårkväll fick vårat Connemarasto en hingstunge, tyvärr föddes han med gomspalt och nu är han borta. :( Jag har dessutom fått höra att gomspalt ska vara ärftligt och det jag undrar nu är om någon vet om det är så? Det var stoets första föl och om det finns ökad risk för att hennes föl kommer att få detta så är det ju inget vi vill fortsätta att avla på.
Tacksam för svar!
/Lady_S

Sv: Gomspalt - Ärftligt?

Hemskt ledsen för din förlust!!!:cry:

Vad jag har läst lite här o där så är inte gomspalt ärftligt, citerar ett inlägg från SAHF's forum (ej vetenskaplig info):

"Gomspalt hos häst är inte ärftligt. Det uppkommer genom en störning av embryot, under tidig dräktighet, som t ex ett virus hos stoet.

Det första, och kanske andra året hos en häst med gomspalt är de mest kritiska. Hästen kan lätt dra ner foder i lungorna, och få infektioner.

Hästar lär sig att leva med detta, och lär sig att svälja på rätt sätt. Det finns galopp och travhästar som tävlar med gomspalt, utan problem.
"

Klart att det sen beror på hur stor gomspalten är för att ha en chans att överleva.. din hade tydligen för stor!!?

Bia

Därom tvista de lärde..
Jag har hört tvärtom, att mycket tyder på att det är ärftligt.
Det kanske finns någon som vet bättre?

På hund finns det en ärftlig faktor men man kan hjälpa till, genom att ge tikarna folsyra under dräktigheten. Man har även funnit att ger man gravida kvinnor folsyra minskar antalet missbildade barn som föds med harmynthet och gomspalt.

Igårkväll fick vårat Connemarasto en hingstunge, tyvärr föddes han med gomspalt och nu är han borta. :( Jag har dessutom fått höra att gomspalt ska vara ärftligt och det jag undrar nu är om någon vet om det är så? Det var stoets första föl och om det finns ökad risk för att hennes föl kommer att få detta så är det ju inget vi vill fortsätta att avla på.
Tacksam för svar!
/Lady_S

Vad hemskt... Lider med dig... :cry:

Hur mycket ärftligt tror man att det är? Hade vi otur eller är det troligt att samma sak skulle hända igen? Eller vet man inte? Att det är ärftligt på en art behöver väl inte betyda att det är det på en annan?

Senast ändrad:

Hon är e. Cannon RC 37, ue. Öxenholms Bobby RC 42 och var betäckt med Blue Sham RC 92 (såklart!).

Sham har ju bara fått friska föl tidigare, därför antog jag att om det finns ett arv så kommer det från stoet.

En magnecyl på fel dag lär ha samma effekt om man är kvinna... Härstamningen bör m a o vara helt ointressant2

Jag har ingen aning om det är ärftligt eller inte. Men om det är det så kan det ju i så fall ha med kombinationen att göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 056
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 129
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 901
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka