Sv: Goldmine xx
Min reflektion var tvärtom när jag såg siffrorna, tyckte det var ganska bra för att vara en xx-hingst. I brist på bättre sysslor har jag tittat igenom BLUP talen för 15 xx (x) hingstar som använts i "modern" tid (1980-). På intet sätt en komplett lista.
Oldtimer xx 943
Gopldmine xx 984
Eighty Eight Keys xx 821
Zinsky xx 787
Krius xx 906
Strong Statement xx 806
Comefast xx1003
Trainers Seat xx 808
National Zenith xx 802
Judex xx 796
Koncerz xx 799
Homosassa 773
Lane Court xx 800
Curacao xx 95257
Phaeton x 812
Endast Goldmine xx har kommit upp i Index på 100 för Teknik Hoppning, med 99 i Total Hopp Index. Koncerz xx har ett Total Index på 100 för hoppning, så han är högre med ett säkrare index, pga tävlande avkommor, vilket inte Goldmine xx har i så stor utsträckning än. Den andre levande xx hingsten med BLUP index är 88:an, men han är starkast på gångartssidan. Vill man ha xx för hoppning så är det nog Goldmine som ligger bäst till.
Fullblodshingstarna missgynnas av BLUP systemet, det blir inget tillskott från stammen eftersom det sällan finns bedömda individer i närheten. De används ofta för fälttävlans avel, i grova tal för dessa 15 herrar, har 1/4 - 1/3 av avkommorna resultat i fälttävlan vilket är en mycket större andel än vad en genomsnittlig halvblodshingst har.
De flesta andra avelsförbund använder ju fortfarande xx-hingstar och tar in nya sådana, i bland blir det "strong arm tactics" som inom Holsteiner Verband.
Det svåra tricket med xx är ju att få det i andra - tredje led där det verkar göra störst nytta. Det bästa indexet för de hingstar jag tittade på var det för Skritt så om man vill förbättra skritten och förädla samtidigt är xx en bra ide.
Det är väl en gammal "sanning" att xx har större frekvens av just kissing spines.