Goldmine xx

Empire

Trådstartare
Någon som avlat med honom? Hur blev avkommorna efter honom?
Funderar på att använda honom nu i vår.

Sv: Goldmine xx

Jo jag har ett gäng Goldmine avkommor i stallet.( två mina egna sedan inakorderade)

Golden Sam Goldmine -Irco Marco född 2006 Mkt trevlig modell och samarbetsvillig hoppar med mkt bra teknik , gick tyvärr omkull pga underlaget i ridhuset på treårstestet så han fick inga bra siffror där.

Eros Goldmine -Magini född 2006 Ganska skarp herre som har ärvt mkt tempament från mamma trevliga gångarter rolig att rida.

Saramina Gold född 2007 helsyster med Sam . Trevlig men lite stoig. Lätt för att lära lite grövre modell (lik sin mamma)

Hawiaiata född 2008 Goldmine - Irco Marco mkt trevlig och samarbetsvillig snygg modell

Dugola född 2006 Goldmine - Maraton Snäll men lite känsligare än dom andra, liten

Alla jag träffat är snälla och lätta att ha att göra med,okomplicerade att rida in och hoppar bra, jag väntar en till Goldmine -Irco Marco till sommaren.

Kul att höra att det är bra avkommor efter honom, du har inga bilder på dom att lägga ut? Hur höga är dom?

Jo jag har bilder ska se om jag får in dom .
Ingen av fyraåringarna är över 165 , de var 162 på treårstestet. Tror inte att ngn kommer bli över 170cm.

Trevligt att få se, har fått höra att han lämnar avkommor med längre bakben?
Så man har ju fått lite konstiga "bilder" i skallen på hur dom kan se ut..(Hare):o Mitt sto är efter Robin Z och jag vill ha en avkomma som blir lite lättare. Hoppas han kompleterar mitt sto. Bra storlek på avkommorna, vill väl inte ha en jätte direkt men runt 162-165 är ju bra.

Det ryktas om att han har deposition för kissing spines .?

Får hoppas at de som haft avkommor efter honom kan skriva sina erfarenheter om det stämmer eller kan dementeras ?

Mia

Vet jag inget om. Har inte haft några problem med mina men de är ju inte så gamla ännu.

Är väldigt nyfiken på bilderna på avkommorna efter Goldmine.
Hoppas du kan sätta in dom snart;)

Någon som avlat med honom? Hur blev avkommorna efter honom?
Funderar på att använda honom nu i vår.

Har inte avlat på honom själv, men har ridit en avkomma e. Goldmine - Alpen Fürst. Det var ett mycket trevligt sto, liten, nätt och känslig. Både rörde sig trevligt och hoppade bra :)

Nu ska vi se om jag lyckas

Sara 2 år på bilden
Väldigt lik sin mamma
87863_1250189080.jpg

Hawiata 1 år på bilden
39745_1250189315.jpg

Golden Sam 2 år på bilden
45142_1248968696.jpg

Eros 3år
11915_1265556812.jpg

97379_1265556916.jpg

Dugola 3 år
58397_1265557578.jpg

Vad vill du med avkomman och vad vill du förbättra hos stoet? Vad är tanken med betäckningen?

Som du ser på blupen förbättrar han inte direkt någonting... Nu är det ju så att han iaf här i Östergötlands mestadels använts inom fälttävlansaveln, och det gynnas han ju inte av i bluppen då de resultaten inte finns med, men det är ändå så extremt dåliga index att man bör tänka till.

Jag vet inte hur kissing spines nedärvs, men en bekant fick ta bort sina två avkommor till honom pga ks, olika mödrar. Jag ser att TS också är östgöte och jag kan förmedla kontakt med den här uppfödaren om ngn önskar så att det in inte bara är rykten. De betäcker inte om med Goldmine om man säger så...

Jag inser förresten att jag kan komma få på pälsen av fullblodskunniga/fälttävlansfolk, men det var därför jag undrade vad tanken med betäckningen är. Det kanske finns ett syfte att betäcka med just honom och då köper jag det. Kanske... ;)

Hej

Lite sent att ångra sig då mina avkommor redan är födda.
Mitt sto behöver förädling då hon är lite tung i typen, jag var väldigt nöjd med den första fölungen så det blev en till av bara farten.
Stoet blev rekomenderad att användas i fält-tävlansaveln av en känd tränare.

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med uppfödaren av hästarna som fick kissingspines hur det yttrade sig mm. Låter lite läskigt, borde tas upp i sånt fall.

Ah, förlåt. Mitt svar var självklart till TS. Du kan maila så kan du få tel till min bekant. Det yttrade sig genom att den äldsta var ovillig till arbete och rörde sig och hoppade på väldigt speciellt sett. När röntgenförändringarna upptäcktes på den (vid 5 års ålder) så röntgade de även den yngre. Ingen av dem finns idag...

Senast ändrad:

Min reflektion var tvärtom när jag såg siffrorna, tyckte det var ganska bra för att vara en xx-hingst. I brist på bättre sysslor har jag tittat igenom BLUP talen för 15 xx (x) hingstar som använts i "modern" tid (1980-). På intet sätt en komplett lista.
Oldtimer xx 943
Gopldmine xx 984
Eighty Eight Keys xx 821
Zinsky xx 787
Krius xx 906
Strong Statement xx 806
Comefast xx1003
Trainers Seat xx 808
National Zenith xx 802
Judex xx 796
Koncerz xx 799
Homosassa 773
Lane Court xx 800
Curacao xx 95257
Phaeton x 812

Endast Goldmine xx har kommit upp i Index på 100 för Teknik Hoppning, med 99 i Total Hopp Index. Koncerz xx har ett Total Index på 100 för hoppning, så han är högre med ett säkrare index, pga tävlande avkommor, vilket inte Goldmine xx har i så stor utsträckning än. Den andre levande xx hingsten med BLUP index är 88:an, men han är starkast på gångartssidan. Vill man ha xx för hoppning så är det nog Goldmine som ligger bäst till.

Fullblodshingstarna missgynnas av BLUP systemet, det blir inget tillskott från stammen eftersom det sällan finns bedömda individer i närheten. De används ofta för fälttävlans avel, i grova tal för dessa 15 herrar, har 1/4 - 1/3 av avkommorna resultat i fälttävlan vilket är en mycket större andel än vad en genomsnittlig halvblodshingst har.

De flesta andra avelsförbund använder ju fortfarande xx-hingstar och tar in nya sådana, i bland blir det "strong arm tactics" som inom Holsteiner Verband.
Det svåra tricket med xx är ju att få det i andra - tredje led där det verkar göra störst nytta. Det bästa indexet för de hingstar jag tittade på var det för Skritt så om man vill förbättra skritten och förädla samtidigt är xx en bra ide.

Det är väl en gammal "sanning" att xx har större frekvens av just kissing spines.

Tack Dark Ronald !
Att BLUP index är lågt är ju inte jätte roligt, men om jag ser till min häst så var treårstestet en mardröm då han gick omkull pga underlaget i ridhuset. Tråkigt men han får ta revanch och visa vad han kan på tävlingsbanorna.

Jag har använt fullblod i syfte att förädla. Stoet född 2007 tänkte jag behålla och ha som avelsto. Med henne (Goldmine xx- Irco Marco) och hoppningst hoppas jag få fram en bra säljbar avkomma. Valacken född 2006 är en såå trevlig individ med mycket ridbarhet och bra hoppteknik så han ska ut på tävlingsbanorna (hopp eller fälttävlan) De andra Goldmine avkommorna är inte mina bara inhyrda.

Nu var det om Goldmine jag pratade om Kissing spines och ärftlighet inte om alla xx hingstar för det var just om honom jag hört fler avkommor som visats sig ha kissing spines och därav ville jag ha det bekräftat eller om det var endast rykten ...

Väljer jag själv hingst vill jag gärna själv ha den informationen både pos och neg så kan jag själv sålla vad jag själv anser är sant eller inte ?

Vet inget specifikt om Goldmine xx och kissing spines, han har 102 avkommor registrerade, av dessa är ca 80 äldre än 3 år och borde vara inridna. Två avkommor nämns i tråden, varav det bara framgår att en har haft besvär.

Är detta en hög frekvens eller normalt?

Det är svårt att få fram veterinärmedicinska data pga sekretess skäl, om inte en specifik utredning tillsätts. Hingstar har ju tidigare varit tagna ur avel, antingen för gott, eller under viss tid medan de utretts för diverse misstänkta ärftliga åkommor. Hur många avkommor med ett visst problem behövs innan man startar en sådan utredning?:confused:

Det går alltid rykten om de flesta hingstar, men det är ju också viktigt att sådana här saker kommer fram ifall det är ett ärftligt problem.

Jag kan inte komma ihåg att jag ridit på någon Goldmine-avkomma, men jag har sett kanske 5-6 stycken, bl.a. på 3-årstest. Ingen har fått särskilt bra poäng utan det har antingen varit dåliga poäng eller medelmåttiga. vad jag kan komma ihåg har i stort sett alla varit små hästar runt 157-163cm kanske. Inte varit särskilt fina att se på. men däremot har alla verkat lätthanterliga och snälla och rört sig på ett sätt som ser ut att passa t.ex. ridskolor och så (och vad jag vet behövs såna!)...
Om jag skulle vilja avla fram en tävlingshäst skulle jag aldrig valt honom efter vad jag sett...

Jag talar bara utifrån vad jag själv sett, det kanske finns bra tävlingshästar efter honom också, men de har jag inte sett.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31