Goldmine xx

Sv: Goldmine xx

Tack för bilderna Goldensam.. dom såg både trevliga och fina ut:laugh:
Syftet att använda Goldmine är för att få en lite lättare avkomma, höjden är inte så viktig för mig då jag skall behålla fölet(om det nu blir ett) är nöjd om den blir runt 160, då jag inte är allt för lång själv, mitt sto är inte den trevligaste att åka med därav vill jag ha en hingst på nära håll.

Goldmine står inte allt för långt från oss, promenad väg genom skogen:D
Nu säger nog en hel del att man inte skall använda grannens hingst bara för att den står nära.. men jag personligen gillar Goldmine, och hoppas på att hon tar sig då hon börjar komma upp i åren.

Dark Ronald - det var just det med xx och blup jag menade och som jag kom på efter ett tag. Samma sak med min fråga om ärftlighet och kissing spines. Jag vet alldeles för lite om det! (Däremot så hade självklart båda av bekantens hästar besvär av det, annars hade de inte avlivats i så ung ålder. Jag vet dock inte hur det visade sig på nr 2. Och självklart är 2 avkommor av 102 ingenting, det kan mkt väl ha varit slumpen.)

Jag har dock sett så många avkommor till just den här hingsten att jag personligen inte skulle använda honom. Jag har sett avkommor till ston som jag gillat på många sett och vis (svårklasshästar i vissa fall) och avkommorna har som guppey skrivit blivit "ridskolehästar" och eller går debutant fälttävlan, något annat kan de inte ge sig på. Framförallt väldigt tråkiga i typen. Men det är ju baserat på mitt avelsmål!

Behöver man förädla så tycker jag det idag finns så många hingstar som inte är rena xx som ändå ligger högt i blod och tydligt typar och förädlar ändå. Å andra sidan som jag skrivit i andra trådar, fullblodet behövs och jag vill gärna ha det i tredjeled men jag vill inte vara den som använder det direkt. Lite moment 22...

Appopå förädlar-blod så har hannover precis godkänt en ox-hingst! Det kan ju inte hända varje år!

Och om TS vill göra en häst till sig själv och tycker det perfekt att gå till hingsten på andra sidan skogen och Goldmine står där så är det ju precis vad TS vill.

Det är svårt att få fram veterinärmedicinska data pga sekretess skäl, om inte en specifik utredning tillsätts. Hingstar har ju tidigare varit tagna ur avel, antingen för gott, eller under viss tid medan de utretts för diverse misstänkta ärftliga åkommor. Hur många avkommor med ett visst problem behövs innan man startar en sådan utredning?:confused:

Det går alltid rykten om de flesta hingstar, men det är ju också viktigt att sådana här saker kommer fram ifall det är ett ärftligt problem.

På 90 talet verkade Testarossa i Östergötland . Jag hade själv 2 Testarossa avkommor (varav den ena kom 7a på kvaliten av 92 hästar i gångarter;) )

Dock visade det sig att många Testarossor fick hovled/kotled och ryggproblem och på den tiden kunde jag räkna upp 15 Testarossor i länet som var borta innan de var 7-8 år :o Detta har aldrig undersökts och mina avkommor var 1a och 2 andra årgången men mig veterligen betäckte han i många år efter jag fick ta bort mina hästar .

Detta hörde man ingenting om ,det var iof innan nätets tid :angel:

Hur som helst så kollade jag under den tiden varför ingen undersökning kom till skott eftersom vetrinären även måste sett detta på den tiden ?

Men som sagt var dom har ju tystnadsplikt ...

Detta får mig att fundera när Tyskland inte vll behålla en hingst där och som man nu lät Testarossa som gjorde ett mycket bra prov där släpps till Sverige , då är det ban...mig något fel som gör att dom själva inte vill behålla hingsten ....

Dock är det ju lite skillnad idag för då skickar man bara en liten låda med kompisar ;)

Mia Förlåt att jag hamnade delvis utanför ämnet :)

Det är jättesvårt att få fram ärftliga problem just eftersom veterinärerna har tystnadsplikt, hingstarna betäcker så få ston och Sverige är ett så avlångt land med flera olika kliniker. Och som Dark Ronald säger - hur mycket ska till innan det börjar utredas?

Jag har för mig att vi på SLU's avelskurs förra året tog upp det här och de pekade på ett exempel där en hingst plockats ur avel pga ngn ärftlig defekt där de gått in och kollat olika klinikers material. Men jag minns ju inte riktigt hur det var och/eller vilken hingst det gällde. Det kanske de inte sa förresten...

(Även jag har halkat iväg från ämnet.)

Detta hör inte till tråden : Jag ägde ett sto e.Testarossa köpte henne våren 1997 och fick ta bort henne hösten 1997 pga en förändring i halskotpelaren hon kunde tillslut inte vrida halsen till vänster utan att få väldigt ont, veterinären trodde att det var ärftligt. Hon blev 6 år.

M-L
Om du gillar Goldmine så ta honom , men du vet väll att de har seminstation där så i princip kan du välja vilken hingst som helst....

Cyllene : Jag vet att det finns halvblod med mkt xx i om det blir ngn betäckning med Irco Marco märren i år så ska jag ta en förädlande halvblodshingst med mkt xx i.

M-L
Om du gillar Goldmine så ta honom , men du vet väll att de har seminstation där så i princip kan du välja vilken hingst som helst....

Och nu känner jag mig dum som inte tänkte så långt. :crazy: Kan ts gå med stoet till Goldmine så kan hon ju mkt riktigt få semin från vilken hingst som helst i Europa utan att behöva köra stoet!

Cyllene : Jag vet att det finns halvblod med mkt xx i om det blir ngn betäckning med Irco Marco märren i år så ska jag ta en förädlande halvblodshingst med mkt xx i.

Har du ett bra Irco Marco-sto så tycker jag helt klart du ska hitta förädlande hopphingst. De stona växer inte på träd längre och bör helt klart vara i avel! :)

Senast ändrad:

Ja, så är det ! Mina andra ston ska dit i år igen och semineras.........

Men jag tror TS vill ha naturlig betäckning då hon har ett äldre sto eller jag vet inte...

Jo jag är rädd hom henne hon 20 i år ! Tyvärr var det väldigt struligt år förra året att få henne dräktig , åren innan har det gått som på räls....

Nu har 88:an vandrat vidare så det är bara Goldmine xx kvar som har BLUP tal.

Betäckningssiffrorna för xx-hingstar 2009 såg ut så här:
88:an 14
Goldmine 2
Homme d'Honneur 25
Mr Carrera (e.88:an) 11

Summa summarum 52 av ca 4600 rapporterade betäckningar eller 1.1%
Finns inga xx på spermaimport heller att tillgå.

Det lär dröja innan de andra två får siffror:
Hd'H har 6 bedömda avkommor så här långt, varav en toppavkomma, Harlekin som jag tror är exporterad.
Mr Carrera xx har sin första årgång 3-åringar i år, hela 2 individer.:angel:

Hur som helst så kollade jag under den tiden varför ingen undersökning kom till skott eftersom vetrinären även måste sett detta på den tiden ?

Men som sagt var dom har ju tystnadsplikt ...

Detta får mig att fundera när Tyskland inte vll behålla en hingst där och som man nu lät Testarossa som gjorde ett mycket bra prov där släpps till Sverige , då är det ban...mig något fel som gör att dom själva inte vill behålla hingsten ....

Dock är det ju lite skillnad idag för då skickar man bara en liten låda med kompisar ;)

Mia Förlåt att jag hamnade delvis utanför ämnet :)

Ja det är ju svårt att tro att det är av ren godhet man gör sig av med topphingstar.

Ett problem som lådor med kompisar har introducerat, är ju att många betäcker med hingstar som de aldrig sett i levande livet, eller sett avkommor efter. Allt går efter den fina videon på tjusiga hemsidan.:cool:

Om Sverige någonsin tinar fram i vår ur snödrivorna, tror jag att den vanliga vårfloden av trådar i detta ämne kommer igång.:eek:

*kl till TS*

Hingsten verkar ganska bra på papper och är själv inte sådär jätteliten. (167cm)

Vad vill du att han skall kompletera ditt sto med? Vad vill du ha ut av avkomman? Varför är Goldmine den perfekta hingsten för just ditt sto? (Om du har station brevid dig kan du välja på massor med hingstar)

Hans utlåtande är såhär:

"Ädel långlinjerad hingst av mycket god modell. Vackert huvud, något brett ansatt hals, bra sadelläge, gott djup, långt välformat kors. Ej helt korrekt inskenad fram. Avspänd skritt med god takt. Lätt men kort trav."

(Stoet måste ha riktigt bra ben och bra gång om man ser till detta)

Mitt sto är äldre och har fått rådet att använda på naturligt, har pratat med vänner som har ston som dom betäker med, och av dom har jag fått rådet att använda honom, jag tror att han blir bra med henne, men man kan ju aldrig veta hur det slår ut ändå. Och ja jag går nog hellre med henne dit om det skulle behövas då hon inte är den roligaste att transportera.

Visst finns det många hingstar att ta föl på, jag behöver lätta upp avkomman, så därför funderar jag på honom, inget är bestämmt ännu, därför ville jag se om det var någon som har använt honom och bilder på avkommor.. som jag fick av Goldensam,och dom såg trevliga ut på bild.

M-L
Man får lika många svar som folk man frågar angående hingstval. Det finns alltid ngn som har sett dåliga avkommor och som rekomenderar andra hingstar. Mitt sto strulade 2009 från att alltid ha tagit sig på första försöket. Nu står hon här dräktig med Goldmine för tredje gången, mest förvånad var nog hingstägaren när jag ringde och berättade att hon var dräktig...
Det finns ju andra hingstar med högdräktighet på semin för det är ju alltid en risk med naturlig betäckning.
Ingen av hästarna har fått någon vidare värst trav, men det är ju den lättaste gångarten att förbättra i ridning. Alla har bra benställningar. De är framför allt trevliga att ha att göra med !

Senast ändrad av en moderator:

Vad duktig du är att kolla på BLUP jag blir mest förvirrad
Är 88 död?

Kanske dax att få in lite fler fullblod till Sverige.
För många vill ju ha mkt fullblod i sina hästar .....

Ja det är ju svårt att tro att det är av ren godhet man gör sig av med topphingstar.

Ett problem som lådor med kompisar har introducerat, är ju att många betäcker med hingstar som de aldrig sett i levande livet, eller sett avkommor efter. Allt går efter den fina videon på tjusiga hemsidan.:cool:

Om Sverige någonsin tinar fram i vår ur snödrivorna, tror jag att den vanliga vårfloden av trådar i detta ämne kommer igång.:eek:

Du har så rätt ;)

Mia

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?