Golden retriver

Ajda

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att en golden ska det bli!
Har varit sugna på hund i flera år men det har inte passat in. Velat mellan många olika raser men nu har vi bestämt oss.

Det jag undrar över är vad bör man se upp med? Har golden några kända sjukdomar, höftproblem eller andra defekter?

På rassidan könns det mesta förskönat så det är svårt att få en opartisk bild på en golden där.

Kul att ni fastnat för Golden!

Först och främst, vad är det för typ av Golden ni tänker er? Det är viktigt att försöka ha ett hum om vilken typ av hund en letar efter och talka få en liten bild av vad hundarna där inne är.

Det finns absolut saker att tänka på förutom deg - läs in er ordentligt på höfter/armbågar då det är ett vanligt problem. Visst finns det rekommendationer på hur avelsarbetet ska ske, men det hindrar ändå inte folk att ta valpar på hundar som har högst tveksam ledstatistik bakom sig eller hos tidigare avkommor.

Det har också blivit vanligare med allergier inom rasen (men det är inget som någon direkt vill prata om :grin: ), så kolla lite hur valparna är när ni träffar dem och även föräldrarna - och ha allergi i åtanke.

Sen ska det inte förekomma avel på icke PRA-testade individer, men det är ändå viktigt att kolla (såklart).

Kolla så mycket som möjligt på rasdata för golden! Försök hitta hundar där många i stamtavlan är mentaltestade Titta lite extra på om många är skottberörda eller har svårt att avreagera. Det finns även hundar som har problem med vissa underlag (t ex parkettgolv) och epilepsi förekommer men det är inte ett stort problem.

Enstaka uppfödare redovisar beräknade index på HD (höfter) och ED (armbågar) för kullen. Är indexet 100 (lägre bör det inte vara enligt avelsrekommendationerna) ska kullens resultat motsvara rasens i stort, alltså bör ca 4 valpar av 5 få godkända leder.

De flesta golden är aktiva hundar som kräver en hel del, vissa linjer mer än andra. Det är alltså viktigt att försöka hitta en uppfödare med hundar på en nivå som passar det man vill ha. Vill du träna lite mer seriöst är det förstås bra att välja en hund från en kennel där många hundar har någon form av meriter, t ex viltspår, rallylydnad eller bruksgrenar. Har uppfödaren valpträffar och/eller apporteringsträning, får du hjälp med trimning osv. Vill du ställa ut är förstås utställningsresultat viktiga.

Sedan kan jag tipsa om att kolla upp vilka aktiviteter den lokala sektionen av goldenklubben har!

Ingen av ovanstående har nämnt att det finns 2 typer av golden. En med ljusare/vitare päls som man kan kalla för utställningsvarianten, och så finns det en med mörkare mer lockig päls som är mer en jaktvariant.

Var noga när ni väljer uppfödare. Som någon mer sagt, kolla om många från uppfödningen har gått MH (mentaltest hund). De första momenten hur de beter sig mot människor är det viktigaste (ska inte vara 1 eller 2 där), skott ska däremot helst vara 1 eller 2. Kolla även om hundarna varit på andra aktiviteter/tävlingar, t ex utställning, lydnad, agility, bruks osv. De hundar uppfödarna tror mest på brukar man lämna ut på hel eller halvfoder, kan kanske vara idé att ta en sådan.

Kolla även så att uppfödaren gör de hälsotester som ska göras för rasen och att de är ok.

Tillägg: Glömde säga att det är ganska vanligt med våteksem på golden.

Gaaaah MH är INTE samma som mentaltest! MH är en beskrivning på hunden, inget test.
MH står för mentalbeskrivning hund.
Det finns även an annan beskrivning av mentaliteten som kallas BPH. Så TS, leta efter hundar som gjort ovanstående.

Mentaltest är en helt annan sak som förkortas MT, det är ett test som ingår i Korningen och något enbart bruksraser och SSPKs raser från genomgå.

Förutom led- och hudsjukdomar är Golden en av de raser som är överrepresenterade vad gäller hjärtbastumörer, men det är tack och lov ovanligt.

Tack för era svar!

När jag tittat på olika uppfödares hemsidor tycker jag (såklart) att allt verkar bra!
Föräldrarna har a eller b på höfter och ögon o ed (är det armbågar?) är bra.

Vi vill bara ha en härlig familjemedlem som är snäll mot alla och kan hänga på på allt typ.
Sambon håller på att ta jägarexamen och var lite inne på att kunna träna hunden på eftersök men det är inget vi kommer prioritera. Det får vi se i framtiden sen om en jakthund är mer lämpad för oss då.

Jag visste inte att färgen avspeglade om de var jaktinriktade eller inte. Då är det en vitare vi söker.

Vad är PRA?

Tack för era svar!

När jag tittat på olika uppfödares hemsidor tycker jag (såklart) att allt verkar bra!
Föräldrarna har a eller b på höfter och ögon o ed (är det armbågar?) är bra.

Vi vill bara ha en härlig familjemedlem som är snäll mot alla och kan hänga på på allt typ.
Sambon håller på att ta jägarexamen och var lite inne på att kunna träna hunden på eftersök men det är inget vi kommer prioritera. Det får vi se i framtiden sen om en jakthund är mer lämpad för oss då.

Jag visste inte att färgen avspeglade om de var jaktinriktade eller inte. Då är det en vitare vi söker.

Vad är PRA?

Tänk även på att kolla upp armbågar och höfter även på föräldrarnas kullsyskon och eventuella avkommor.
Om en hund i kullen har A men alla andra C eller D skulle jag inte köpa efter den kombinationen då risken är stor att valpen får problem. Tyvärr är det inte så enkelt att bara föräldrarna ska va bra resultat när det gäller ED/HD.
Du kan söka på föräldern på Hunddata på SKKs hemsida och därifrån kontrollera syskonens/avkommornas resultat på röntgen.

PRA är en ärftlig ögonsjukdom som gör att näthinnan förtvinar och hunden blir blind.

Det är inte riktigt så enkelt att en röd päls=jakt. Dock är det ovanligare med ljusare Golden som är med på jakter, men det finns. Så stirra er inte blinda på pälsfärgen. Samma med kroppstypen, en nättare golden är oftare avlad mot jakt med det innebär inte att alla andra är diskvalificerade för att jaga.

Det är viktigare då att kolla på vad uppfödaren har för mål med sin avel och vad föräldrarna används som.

Just nu är det en hel del inofficiella utställningar som arrangeras av Goldenklubbens olika sektioner så ett tips kan vara att besöka en sådan och prata lite med olika personer där och kolla in hur olika Golden beter sig. På de här inoffarna är det betydligt större spridning på vilka hundar som ställs ut än på officiella så det brukar vara väldigt trevligt :)

Angående eftersök så skulle jag tro att de flesta Golden som är vettiga i huvudet (dvs inte som min som är skotträdd och har vissa åsikter angående blodlukt :grin: ) och har en engagerad ägare kan fixa det. Så bara för att det är en "familjehund" innebär det inte att de är diskvalificerade från att spåra/jaktträna (min galning är vit som jag vet inte vad och han älskar att apportera och vara med på retrieverkurser. Nu är han ett dåligt exemplar sett till mentalitet och sjukdomar, så vi har aldrig gjort något mer än tränat - men viljan och lusten finns absolut för att kunna starta wt/jaktprov iaf om än inte delta i praktisk jakt)

Senast ändrad:
Är det någon här som är insatt i Golden retriver-branchen som jag kan få bolla med i pm? Har två uppfödare jag siktat in mig på.

Kan ingenting om rasen egentligen, men vill tipsa om http://www.rasdata.nu/golden/ där du kan kolla enskilda hundar och även kennlar.
Finns även för en del andra raser.
Ja, Rasdata är verkligen guld :up:! Samma uppgifter som Hund- och Avelsdata har (Jörgen får infon från SKK) men betydligt mer lättöverskådligt. Ligger dock något efter SKKs sidor när det gäller uppdateringar.

TS; Jag har inte jättekoll på goldenkennlar men kan slänga en blick, två huvuden är i alla fall klokare än ett :)?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?