Golden retriever

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 398
A

anja23

Hej!
Nu har jag bestämt mig vad jag ska ha för andra hund, en golden! :laugh:
- Har sett att det finns goldenägare här inne och skulle hemskt gärna vilja att de kunde berätta lite om sina erfarenheter.

- Hur är det med sjukdomarna? Är det en sån "sjuk" ras som man alltid får höra?

- Om ni skulle åka och välja en goldenvalp (som ni har tänkt använda till lydnad och spår) Vilka egenskaper skulle ni söka hos valparna?

- Om någon känner till en BRA kennel, gärna i norrland, får ni gärna PMa mig om den.

jättetacksam för svar!
/Anja

Sv: Golden retriever

Det första är att det finns två varianter, dels utsällningsgolden och sen jaktvarianten. Jag har själv jaktgolden. De är oftast mindre och lättare i kroppen, mörkare och farnför allt mycket mer aktiva.

Jag är uppvuxen med en utsällningsgolden och han var jätteduktig på att arbeta men det är mer av en chansning att få en sån individ. Därför valde jag jakttypen denna gången.

Hos min valp sökte jag främst aktivitet, samarbetsvilja och framåtanda. Lättast är oftast att uppfödaren som ser valparna varje dag hjälper en med valet av valp. Jag tog den valp som utmärkte sig som den mest kontaktsökande under valptiden enligt uppfödarna. Mycket förändras ju från dag till dag så därför är det bra att fråga uppfödaren vilka egenskaper som valparna visat och som funnits där hela tiden.

Kennlar finns det många, det beror ju helt på vilken variant du är ute efter.

Jag har också en jaktgolden. Och om jag vore du skulle jag definitvit köpa en jaktgolden istället för en av showtyp, mycket mera go och arbetsvilja i dem överlag.

Vad gäller sjukdomar är det bra att fråga kenneln om valpens föräldrar. Fråga ang eksem, höfter och artros.

Kenneln som jag köpt min golden ifrån föder endast upp jaktgolden och jag är otroligt nöjd med min :love:

Kenneln ligger i Bollnäs, Hälsingland www.gyllenehorden.se

Vi har nyss tagit bort våran golden tjej, över tio år gammal. Har endast varit till vetrinär ett fåtal gånger i sitt liv, mest sista 1½ åren i sitt liv pga. livmodersinflammation. Annars var hon aldrig sjuk. Henne köpte vi från en kennel strax utanför Örnsköldsvik. Otroligt fina hundar och underbar uppfödare! www.kakis.se

Jag har en utställningsGolden. Hon är väldigt slank och hög. Ett underbar i temperamentet, men med mycket vilja. dock fruktansvärt skott/ åsk rädd, men det håller vi på tt träna bort nu med mycket goda resultat!

Hon har varit hos vetrinären för en lätt hälta under valptiden, men annars har det bara varit virussjukdommar, när jag bodde i en hundtät by... tex: maginfluensa och kennelhosta. hon har lindrig dysplasi på höfter och armbågar, men som hon inte har ont av.

Hon har problem med våt-/fuktexem och vattensvans...

Jag fick inte välja ut henne själv, då jag stod som 1:a reserv, men jag ångrar mig inte alls!

Senast ändrad:

Har tittat lite på några kennlar.
Hur mycket kan man förvänta sig att valparna kommer ha liknanade egenskaper som föräldrarna?
Vad tros om en valp där mamman har godkänt anlagsprov i viltspår, och pappan utställnings champion med B höfter?

Meriter går ju inte i arv, däremot ett bar lynne, arbetsglädje, samarbetsvilja o.s.v. Hur ser MH ut? Hur ser det ut längre bak i stamtavlan, medicinskt och mentalt? Tidigare avkommor från liknande kombinationer? Jag tror nog att du kan hitta bättre om du gräver ordentligt, det kan man alltid. B-höfter låter ju lite... B, med tanke på att det är ett ganska utbrett problem inom rasen, även om det fortfarande är godkända höfter. Är du ute efter showavlad, jaktavlad eller DP?

Lusläs GRK's valpförmedling och under uppfödarlänken (nämen oj vilken gullig hallonplockande tjej det är på förstasidan :angel:). Passa på att prata med folk som är insatta. Ta gärna kontakt med ett par uppfödare som verkar vettiga och fråga om dessa har några tips på andra bra kombinationer, få lite "inside information".

Lycka till! :laugh:

Jag och min kille köpte en golden i början av juli 2006. Antar att han var av utställningstypen (vit, stor, rätt grov, men samtidigt otroligt snygg). Han var lätt att ha o göra med trots att han var min första hund. Dessvärre fick han hjärncancer när han var 9månader så han dog :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 354
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 965
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 215
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III