Golden/Labbe?

YorkWann

Trådstartare
Ni som har en golden eller en labbe, vad gör ni med era hundar? (alltså ni som har hunden till annat än jakt, eller aktiverar hunden med annat utöver jakt)

Har blivit erbjuden en stor goldenhane (haft golden innan, men hon var nog bland det lataste hundar jag vet, och det är inte hunden jag blivit erbjuden) Har även funderat lite på labbe, den vi hade för några år sen tränade jag agility :angel: :crazy: med!

Sv: Golden/Labbe?

min labbe ska bli en lydnadsstjärna på gamla dar ;). nej men vi tränar och tävlar lydnad och det tycker han är jätteskoj. vi har itne kommit så långt ännu, det blir debut i tvåan om ett par veckor och om allt går som planerat startar vi i trean i saptember/oktober. agility blir det inte mycket av mer än på skoj, han väger närmare 40 kg och det känns onödigt slitsamt. lite spår på skoj (fast det var ett tag sedan) och uppletande.

ja, jag vill inte/kommer inte träna för tävling, men vad kan vara det bästa sättet att aktivera en retriver förutom jakt?
vardagslydnad kommer vi träna i sånna fall, och jag har kontakt med en brukshundsklubb där vi bor, men jag vill ha lite mer förslag! :idea:

agility tycker inte den här hunden är kul, så är han kanske lite för stor också ja... Synd, för det tycker jag är kul!

Vad har du haft din hund till innan?

Jag har en goldenhane. Vi tränar lydnad, apport (mest i vatten) för det tycker han är roligast och även spår. Sen håller vi på med utställning,, så det är fullt upp :)

Vi har en 9 årig labbe-dam....har haft henne "bara" som sällskap hela tiden. Dock har vi för skojs skull tränat lite agility, lydnad, egen apportering (dvs. pinnar odyl. ute på promenader).
Hon har fått långa aktiva promenader och det är först nu när hon blivit äldre och fått ledproblem som vi minskat ner och numera inte tränar annat än konster... :D

Vi har en 5-årig labbe och förut gjorde vi inget speciellt, men i år har jag äntligen fått upp ögonen för lydnad och agility, så vi har börjat lite smått med det. Inte så att vi tränar på någon klubb, utan vi utnyttjar lekplatsen här hemma :)
Han trivdes bra med att bara vara ute på promenader och sparka lite boll förut, men gillar också att jobba....

Jag har en labbe med rena FT-linjer och hon har jagat hela sitt liv, är nu 14 år och fortfarand slank och relativt pigg, jagade tills hon var 11 år.

FT-linjer är rena jaktlinjer, med skarpa hundar. Min är väldigt rovdjursskarp och har tagit allt från katter till mård och grävling, vilket inte kan räknas till labbarnas specialitet. Hon köptes som apportör, men bet för hårt i apporten, så hon omskolades till eftersökshund och söker själv (utan lina) och drar sen ner djuret.

Denna hunden har alltid varit en jobbig hund, vek och svårtränad, men väldigt het. Hon kunde lätt jaga i full fart 5-6 dagar i rad, och det säger en hel del om hennes psyke...

Får väl snart en hane med lite snällare linjer, men även han är en knephund.
Så om du ska skaffa retriver så köp en utan de tuffa jaktlinjerna, för det är svårt nog att tillgodose de hundarna som jägare, det är mycket svåra hundar.

//E

Goldenhanen jag blivit erbjuden är enbart använd som sällskapshund, och har absolut inte skarpt psyke. Dock vill jag inte ha hunden till enbart sällskap, men är heller inte intresserad av jakt, därav frågan.

ingenting, han var bara en odräglig och lätt understimulerad sällskapshund. vi har bara tränat aktivt i lite drygt ett år (sedan han var 4 alltså).

man måste inte jaga på riktigt utan man kan träna apportering ändå. jag antar att SSRK har kurser i retrieverjaktträning. kanske det hade varit något?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 192
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila