Göingeritten 1989

Gomir

Trådstartare
Jag är en sån som sparar på allt och nu roar jag mig med att titta i gamla program och kartor från ritter.
Hittar startlistan från SM på Göingeritten -89 och minns ritten som om det var igår.
Det var ett stort startfält med 48 startande varav 2 finnar och 9 danskar sen resten svenskar.
Och det är många "kändisar" med i startlistan Gun Carlsson (Chin-Chin), Leif Karlsson (Rancher), Ingrid Boström (Passage), Mia Hamnqvist nu Lindgren (Deal Wood), Hasse Wallman (MissChina), Louise Hermelin (Zharek), Staffan Strandberg (Csalfa), Camilla Kvarnström ( Brandur fra Brekka), Johanna Sundberg (Addis Faruk) och Eva Rubin ( Igor) mfl.
Det var en solig och varm dag, och för mig var det första gången jag red 100 km, det var så himla roligt.
Arrangörerna hade lagt in små hinder att hoppa längs banan och så var det ju det fina vadet med blommande kabbelekor.
Jag gick upp för backen till Sporrakulla där vet.grinden var, den backen var jobbig.
Hur gick det då? jag och Dobrah kom 7:a och fick ett par fina ljusstakar i tenn,och dom användes här i veckan när vi var utan ström efter stormen.
Är det fler som sparar alla program och kartor? och är det någon som har många bilder från ritter från förr?
Ingela

Sv: Göingeritten 1989

Jag sparar just inget. Dock har jag en foto från just denna ritten, där jag och Brandur står tillsammans i vadet med Staffan och Csalfa.
Tyvärr så druttade Brandur omkull i en nerförsbacke med rullgrus och blödde från hela huvudet. Så vi fick bryta.
Däremot kan det ha varit där jag fick upp ögonen för araberna.
Jag red en stund tillsammans med Eva Rubin, och jag sa till henne att jag inte kunde tänka mig att skaffa en arab.
Hon svarade att hon inte skulle kunna tänka sig att skaffa nåt ANNAT än en arab.:)
Och visst blev man sugen på arab när man sett Igor!

Bidrar med lite 'antikt'.. snart 30 år sedan!:D

Resultat från Karolinerritten 1977.
10 mil: Startande ?, i mål 6 st.

1. Rolig Fan xx, hingst f-67, Knut Nelson, 3.23.45 (bild)
2. Doman ox, hingst f-65, P-O Axelsson, 3.29.05
3. Pegall hbl, ?, Egon Utegård, 3.37.05

rolig-fan.jpg

Rolig Fan xx e.Right Royal u.Peg Star
---

5 mil: Startande ?, i mål 35 st.

1. Nota Bene, holst. v f-71, S. Jensen, 1.00.50
2. Sandra, hbl/trav. sto f-72, O. Åberg, 1.06.51
3. Pargos ox, hingst f-68, I. Kleveland, 1.09.58
+ massor av araber o övr raser i klassen, kan inte skriva upp alla!
---

Ungdomsklass mil ?, i mål 8 st.

1. Horshaga Isolde, w/ox sto f-67, A. Hjellström, 1.20.53 (bild)
2. Bolero, welsh, J. Hoerschelman, 1.24.17
3. Star and Stripe, xx/russ, C. Jande, 1.26.29

H-Isolde.jpg

Horshaga Isolde e.Sapphire Crown ox u.Horshaga Cypria
---

Sen finns en ENORM startlista för 1978! Kul läsning, synd bara att man ej vet resultaten!

Bia

Oj, vad fort de red!
Det hade inte varit så många som hade hängt med där!
Hade de samma pulsgränser och veterinärgrindar på den tiden?

Jo jag gör som du Ingela. Jag har sparat alla kartor, program och ryttarmeddelanden i pärmar med flikar för varje tävling. Så såg det i alla fall ut de tio första åren, numera är det mer som hamnar i vedspisen än i pärmen men det är roliga minnen!

Jodå... visst finns det en hel del sparat. Pappa och jag har gemensamt satt ihop en pärm med all information, kartor, bilder, träningsupplägg och mellantider för den perioden vi tävlade Spik. 1984 till han gick bort 95. Det är en riktig nostalgitripp att titta igenom den....:)
/Annika

Det måste ha varit det året jag var med i Göingeritten. Tyvärr blev min häst Lemona inte godkänd vid slutbesiktningen. Mej oj vad tapper hon var hela ritten. Jag minns hur jag kräktes på morgonen innan start av nervositet, hur varmt det var och hur jag slickade saltet från min handledsklocka för att se visarna. Jag åkte med Ingrid B, ned. Det är kul att se hur bra det fortsatte för henne. Det här blev tyvärr min sista ritt.

Osäker, men frågar i alla fall: När upphörde man med att rida de första sträckorna på idealtid och "bara" raca på sista sträckan?
(Nå,n har sagt mig att det var så och att man slutade med detta för att anpassa till internationella regler...)

Hej alla gamla nostalgiker.
Jag har lådor med nummerlappar, kartor, placeringslistor men inte så många fotografier.
Så här i vinterrusket är det många gånger kul att titta på start- och placeringslistorna för ritterna som gick för femton-tio år sedan och se som du konstaterar att många namn finns kvar.
Men många är namnen på hästar och ryttare som bara tävlade ett eller två år. Antalet starter på många av dessa tidiga ritter var förvånansvärt stort. Och min fråga är, varför kommer det inte lika många idag till ett SM? I år på SM- Göingeritten kom bara 17 st till de 140 km. Ritten var 40 km längre, men sporten borde ha utvecklats på 17 år. 1989 var det väl nästan 40 stycken som red 100km.
Första ritten jag red var Roslagsritten 1986. Det var roligt att tävla Distansritt och min fina halvblodshäst Passage ( f 1975) klarade en godkänd ritt efter att blivit utdömd av en rad veterinärer pga. ringkota åren innan.
Göingeritten 1989 var även SM-ritt. Och det var den ritt där eller rättare sagt efter ritten, som jag bestämde mig, i den här grenen ska jag bli riktigt bra!
Efter målgång var det många placerade i det stora startfältet och jag kom på en av de första oplacerade platserna ( surt sa räven.... och första oplacerade plats har jag undvikit sedan dess). Passage som jag red var en stor men smäckert halvblod som jag tävlade hoppning på upp till placeringar i Lätt A och träning till MSB. Vi tävlade även fälttävlan. Han blev 25 år gammal och efter det lilla korta inhoppet på Distanstävlingar tävlade han åter hoppning, fälttävlan och dressyr - dressyren fick en annan ryttare tävla.
I stallet hemma stod ( 1989) min nya stjärna Gillette som redan år 1990 kom två på SM 120 på Simlångsdalen och som vann SM 140 km 1991.

Så Göingeritten 1989 var början till 9000 tävlingskilometer.

Ingrid Boström

Hej Ingrid!
En liten teori om många starter kan vara att det var ryttarVM 1990 som lockade. Jag hade bla en kompis som hade det som mål, jag hade själv det i bakhuvudet. Distans var den gren som var "lättast" att ta sig in och få rida. Men det var ju otroligt heta somrar runt 1988-1990 och jag tror det var en ritt i Sthlm 1989 då många hästar var rätt slut och jag insåg att det var alldelles för långt för mig och min häst. Jag red en ritt i Heby och Roslagsritten i rejäl hetta troligen 1988. Hälsningar Eva

Bidrar med lite 'antikt'.. snart 30 år sedan!:D

Resultat från Karolinerritten 1977.
10 mil: Startande ?, i mål 6 st.

1. Rolig Fan xx, hingst f-67, Knut Nelson, 3.23.45 (bild)
2. Doman ox, hingst f-65, P-O Axelsson, 3.29.05
3. Pegall hbl, ?, Egon Utegård, 3.37.05

rolig-fan.jpg

Rolig Fan xx e.Right Royal u.Peg Star
---

5 mil: Startande ?, i mål 35 st.

1. Nota Bene, holst. v f-71, S. Jensen, 1.00.50
2. Sandra, hbl/trav. sto f-72, O. Åberg, 1.06.51
3. Pargos ox, hingst f-68, I. Kleveland, 1.09.58
+ massor av araber o övr raser i klassen, kan inte skriva upp alla!
---

Ungdomsklass mil ?, i mål 8 st.

1. Horshaga Isolde, w/ox sto f-67, A. Hjellström, 1.20.53 (bild)
2. Bolero, welsh, J. Hoerschelman, 1.24.17
3. Star and Stripe, xx/russ, C. Jande, 1.26.29

H-Isolde.jpg

Horshaga Isolde e.Sapphire Crown ox u.Horshaga Cypria
---

Sen finns en ENORM startlista för 1978! Kul läsning, synd bara att man ej vet resultaten!

Bia

Red de verkligen så fort, eller missuppfattar jag det som står ovan?
Camilla

Lite av det jag anade. VAr det så att de första slingorna reds på stipulerad tid, min/maxtid, sedan gick sista sträckan som "tävling". Om jag fattat rätt? Tanken ar att alla ekipagen först utsattes för en gemensam belastning (10 mil) sedan avgjordes vem som kunde raca fortast sista sträckan.
Rätta mig om jag har fel!!!!

Så måste det ha varit.
Finns ju inga möjligheter att en häst kunnat gå 5 mil med en snittfart på 50 km/h.

Om jag har förstått rätt så är det sista slingans tid som anges.
// Linda

Okej! Jag misstänkte också att det måste ha gått till på något sådant sätt.
Som CK skriver så kan det inte vara möjligt att rida 5 mil med en snitthastighet på 50 km/h.
Camilla

Har lusläst hela programhäftet, men det framgår inte hur tidtagningen togs? Jag håller med er om att det är konstigt..
Ovanför tiderna står det Felp./tid, men de enda som hade felp. var de sista på 5-milen. Se nedan och försök klura ut hur tiden har beräknats. Ursäkta kvalitén!
---
10 mil
K-10mil.jpg

---
5 mil (sista ekipagen):
K-5mil.jpg

Bia

Ingen aning om tiderna, men däremot tycker jag det är intressant att vikten alltid angavs, oavsett klass. Det ger ju en mycket bra uppfattning om prestationen. (Går hästen med flugvikt eller sumovikt.) Ähum, visst, jättekul att ha sin vikt i ett protokoll, men sadlar ÄR ju tunga! :angel: Nä, men faktiskt, visst hade det varit intressant att veta vilken vikt hästen presterar med? Det gör ju en enorm skillnad i galopp på 2 varv runt Täby, så det är klart att ansträngningen ökar exponentiellt med längden på banan.

Första sträckan reds på en idealtid... först när man kom fram till den punkt dit idealtiden mättes började tiden för resten av loppet tas.... Därav dessa väldigt låga tider :)

/Annika Bäckström

Låter ju rimligt! Jag ringde till en som hade starthäst -78, men h*n kom ej ihåg hur det var.. tyvärr!!

Vad sägs om detta då?

Saxat från A-bladet (Eva E. Hagen):
"Bland dem var Belka, efter Rijm undan Bereyda, som han red i långdistanslöp som reds över tre hundra mil på fem dagar. 1920 kom de tvåa, men 1921 då Belka galopperade de sista femtio milen på endast fyra timmar och en kvart, vann de guldmedaljen."

Dessa 300 mil och 50 mil måste ju vara engelska mile.. eller hur, men jag lyckas inte räkna om det till svenska mil..:crazy:
1 km= 0,62 mile, 1 mile= 1,609 km

Kan jag få lite hjälp???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka