Gogue igen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 170
F

FTW

Hur är en gogue konstruerad egentligen? Är tråden (den mellan nacke - bett - remmen under magen) elastisk, eller ?
Blir det olika skarpt beroende på hur man spänner tråden?
Ska man betrakta den som en skarp hjälptygel eller en mild?

Sv: Gogue igen

Hur är en gogue konstruerad egentligen? Är tråden (den mellan nacke - bett - remmen under magen) elastisk, eller ?
Jag kan inte svara säkert till 100 % nu, men jag har för mig att tråden inte är elastisk.

Ja, ju hårdare du spänner tråden desto lägre måste hästen ha huvudet. Men egentigen kan man bara ha den på ett sätt, då den ju ska hänga lös när hästen arbetar rätt.

En mild, definitivt! Hästen kan röra sitt huvud, sträcka fram nosen, söka sig framåt/nedåt till env iss gräns. Den tillsammans med chambonen är de enda hjälptyglarna jag vet som tillåter hästen att sträcka fram nosen, istället för att dra den bakåt.

Hur låter en gogue nosen gå fri? :confused:
Den påverkar ju bettet om inte rakt bakåt så snett nedåt/bakåt...

FTW skrev:

Goguen är en läderrem fràn sadelgjorden och i denna sÄtter man fast dom tvà "snörerna" som Är som en triangel pà varje sida genom att gà genom bettringen och sen upp till nacken dÄr det finns ett läderstycke som hàller i dessa snören

Nej , den är inte elastisk!

Jo visst blir den det!Det som är bra med den är att man kan vänja unghästen mm. genom att börja löst och sen korta upp.
OBS! ta hjälp att reglera den!är den för hàrt spänd sà förstör den hästen!

Dessa är med chambonen den snällaste hjälptygeln!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 759
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 821
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka