• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mr Steven
  • Startdatum Startdatum
Sv: goggles?

jättegammaltråd jag vet. Men jag satt o kikade igenom hela travforumet i brist på fantasi (opererat mitt knä o kan inte göra så mycket....).
Kom o tänka på det där städprogrammet i 4:an. Dom tipsade ju om raklödder på spgeln i badrummet för att det inte skulle imma igen.
Det funkar rätt bra faktiskt.
Bara ett litet tips om någon råkar ut för detta problem igen :-)

Mja, att använda det där på unghästar (trav) har jag inte varit med om, på dem brukar man ha "helstängt" det vill säga helt vanliga raka skygglappar (precis som vanliga körhästar har) för att få dem att fokusera sig på att springa rakt fram (det brukar krylla av spöken i dikena). De som är på bilden används inte alltför ofta (i jämförelse med hel/halvstängt huvudlag) utan mer på äldre hästar. Personlingen tycker jag de gör varken till eller från, jag e traditionalist och kör med hel/halvstängt :D

För stänkrädda hästar har jag använt en vanlig flughuva (inte den som täcker in öronen) som jag tycker funkar bra, annars finns ju de där huvurna med "nätkoppar" för ögonen.

På en del funkar inget alls och då e det ledningen eller dödens som gäller ;)

Mja, att använda det där på unghästar (trav) har jag inte varit med om, på dem brukar man ha "helstängt" det vill säga helt vanliga raka skygglappar (precis som vanliga körhästar har) för att få dem att fokusera sig på att springa rakt fram (det brukar krylla av spöken i dikena). De som är på bilden används inte alltför ofta (i jämförelse med hel/halvstängt huvudlag) utan mer på äldre hästar. Personlingen tycker jag de gör varken till eller från, jag e traditionalist och kör med hel/halvstängt :D

För stänkrädda hästar har jag använt en vanlig flughuva (inte den som täcker in öronen) som jag tycker funkar bra, annars finns ju de där huvurna med "nätkoppar" för ögonen.

På en del funkar inget alls och då e det ledningen eller dödens som gäller ;)

mmm men på väldigt vingliga hästar har många tränare jag jobbat åt annvänt goggles - med suveränt resultat. så för att du inte vart med om det behöver ju inte betyda att man inte använder det. :cool:
dem är som ännu mera extrema helstängda - för dom stänger ute ännu mera än vad helstängda gör.

Du säkert alldeles rätt, men där jag har jobbat har de använts på äldre hästar för att "väcka" dem (mer fokus typ) Lugdunum (eller hur tusan han nu stavas, du vet vem jag menar) har ju sånna till och från (har jag sett på travet, jag har inte jobbat hos Lindblom ;)).

Själva kör vi in hästarna med öppna huvudlag, det tar lite längre tid , men jag tycker om att de får se sig omkring, och visst en och annan får ett helstängt när den inte blir "bättre" på att springa framåt och mer kollar in vad som händer bakom.

Det är alltid roligt att höra hur andra gör, man får sig alltid en funderare på om man ska "göra som man alltid gjort".

På förra jobbet passade jag en dåre vid namn Victor Ru som under unghäst tiden i princip sov med sina goggles ;) han var (är?) inte riktigt redig emellanåt...

En annan som fick glasögon på äldre dagar var Ali Baba.

Kanske lite starkt för hästens öga, men jag såg på detta städakuten att om man gnuggar in lite raklödder på ytan så att säga så immar det inte igen.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
M
  • Låst
Övr. Grenar Jag har precis köpt gogles(vet inte hur d stavas) till en av mina travare...problemet är att dom immade igen totalt an kan inte sett...
Svar
6
· Visningar
1 670
Senast: tifo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka