Göra egen Kombucha?

Otherside

Trådstartare
Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade smak av svarta vinbär och var helt underbar. Nu skulle jag vilja göra egen, men det verkar ganska komplicerat och lite svårt att göra en som verkligen blir bra, dvs får rätt och tillräcklig bakterieflora. De kan tydligen rentav explodera under jäsningen om man har otur.

Någon här som gjort egen Kombucha? Hur svårt var det och blev det bra? Man kan beställa startern från företaget ovan, eller göra egen.
 
Jag gör ingen egen, men pappa gör. Mycket gott enligt mig. Han "pyser ut" lite av kolsyran när han väl buteljerat, och när man sen lägger in flaskorna i kylen har jag aldrig varit med om att de jäser okontrollerat. Plastmaterial är att rekommendera tills man har fått lite vana, då ser man när det buktar sig.

Pappa har i mycket frukt och bär + kryddor som färsk gurkmeja och ingefära. Han tycker att vanligt svart te är bäst, fast grönt funkar.

Jag tycker att kombucha vinner mycket i smak på att lagras en tid, gärna några veckor. Men det är en smaksak, så även där får du prova dig fram lite.

Han fick en scoby av en granne och de förökar sig som kaniner så det räcker fint att starta med en liten bit...
 
Jag gör ingen egen, men pappa gör. Mycket gott enligt mig. Han "pyser ut" lite av kolsyran när han väl buteljerat, och när man sen lägger in flaskorna i kylen har jag aldrig varit med om att de jäser okontrollerat. Plastmaterial är att rekommendera tills man har fått lite vana, då ser man när det buktar sig.

Pappa har i mycket frukt och bär + kryddor som färsk gurkmeja och ingefära. Han tycker att vanligt svart te är bäst, fast grönt funkar.

Jag tycker att kombucha vinner mycket i smak på att lagras en tid, gärna några veckor. Men det är en smaksak, så även där får du prova dig fram lite.

Han fick en scoby av en granne och de förökar sig som kaniner så det räcker fint att starta med en liten bit...
Underbart!!! Då ska jag också försöka mig på det! Tack!
 
Mamma gjorde det mycket under en period. Jag har fått intrycket av att det generellt inte varit särskilt svårt heller. För det mesta riktigt gott, ibland "bara" fullt drickbart, men kan inte minnas någon direkt katastrof. Mamma testade på i princip alla tänkbara typer av svenska bär och frukter, och allra bäst blev de med lite mer karaktäristisk smak som vinbär, hjortron och lingon.
 
Vi gjorde egen under en period för några år sedan. Tror vi höll igång det projektet i 1-2 år och jag minns det inte alls som krångligt eller svårt på något vis, så jag tycker absolut att du ska testa!
 
Jag gör min egen kombucha, har alltid en bryggning på gång. Har även inspirerat min mamma att göra. Hon tycker dock att det är rätt besvärligt, medans jag inte tycker att det är så jobbigt, så det verkar kunna vara olika hur man upplever det... ;)
Scobyn är ju som ett eget levande väsen så ibland blir det lite olika... Jag bor t ex i ett väldigt kallt hus, så på vintern måste jag antingen ha värmematta runt bryggkärlet eller pausa bryggningen, då den behöver minst ca 20 grader men helst varmare för att må bra. En gång möglade min scoby, vet inte om det var för att det var för kallt och den tappade livskraften eller om jag hade fått in några främmande bakterier. Men jag har alltid en sparad scoby i kylen, så att jag har en "backup".

Jag är oftast för lat för att efterjäsa utan går och häller upp direkt från bryggningskärlet, men då blir det ju "naturell" kombuchasmak. Annars har jag testat med lite olika smaker, tycker väldigt mycket om jordgubbssmak, men även äpple/kanel var gott. Om jag häller upp kombuchan på flaska så använder jag alltid plastflaskor, som jag känner på regelbundet. Scobyn är som sagt på olika humör så ibland är det drag i jäsningsprocessen, så då kan det hända att jag får gå och pysa ur flaskorna lite.

Och apropå min lathet så blir det lite si och så med regelbundenheten i att brygga nytt ibland. Står kombuchan för länge så smakar den tillslut vinäger, men den är ju fortfarande nyttig så då brukar jag spä ut den med vatten och saft. ;) Men i en optimal värld så brygger jag en ny sats varannan vecka på ca 3 liter rent ekologiskt svart te utan smaksättning + socker, som jag låter svalna och fyller på i bryggningskärlet med.
 
Vad rekommenderar ni för en nybörjare?
Köpa ett startkit från något företag? Tips på varifrån?
Om du inte känner någon som redan brygger och kan få en starter därifrån (scobyn förökar sig friskt), så finns det många ställen på nätet att beställa ifrån, bara att googla på "kombucha startkit". :) Vet inte om någon är bättre eller sämre än nån annan - eftersom det är en levande kultur så finns det alltid en risk för att ha otur med kulturen oavsett vem man beställer ifrån. Själv hittade jag en sida som hade en bra beskrivning av hur man gör och så blev det att jag beställer "kombuchateerna" från dem. Startkulturen fick jag av en kollega.

Det är egentligen inte nödvändigt att ha en scoby ("svamp"/"slemklump" :D ) för att starta en bryggning, utan det funkar även med startvätska som innehåller tillräckligt mycket jäst (kan ses som bruna trådar eller utfällningar i vätskan). Det finns de som har lyckats starta en egen bryggning på en flaska köpekombucha (opastöriserad) med utfällningar i. Det viktiga är att ha tillräcklig mängd startvätska till storleken på bryggningskärlet. Finns det ett lokalt kombuchabryggeri så kan du även höra med dem om de säljer startkit (har för mig att det lokala bryggeriet häromkring har erbjudit det).
 
Om du inte känner någon som redan brygger och kan få en starter därifrån (scobyn förökar sig friskt), så finns det många ställen på nätet att beställa ifrån, bara att googla på "kombucha startkit". :) Vet inte om någon är bättre eller sämre än nån annan - eftersom det är en levande kultur så finns det alltid en risk för att ha otur med kulturen oavsett vem man beställer ifrån. Själv hittade jag en sida som hade en bra beskrivning av hur man gör och så blev det att jag beställer "kombuchateerna" från dem. Startkulturen fick jag av en kollega.

Det är egentligen inte nödvändigt att ha en scoby ("svamp"/"slemklump" :D ) för att starta en bryggning, utan det funkar även med startvätska som innehåller tillräckligt mycket jäst (kan ses som bruna trådar eller utfällningar i vätskan). Det finns de som har lyckats starta en egen bryggning på en flaska köpekombucha (opastöriserad) med utfällningar i. Det viktiga är att ha tillräcklig mängd startvätska till storleken på bryggningskärlet. Finns det ett lokalt kombuchabryggeri så kan du även höra med dem om de säljer startkit (har för mig att det lokala bryggeriet häromkring har erbjudit det).
Tack! Spännande detta, jag ser ett nytt projekt-fält öppna sig! 🤩
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
36 754
Senast: monster1
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 841
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 895
Senast: Ramona
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 868
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp