F

fnorr

jag undrar hur ni alla gör med eran gödsel? Och vad er gödselhantering kostar? Är det verkligen möjligt att sprida ut gödseln i hagarna, typ pâ hösten om hagen inte används igen förän nâsta vâr/sommar? Vore tacksam för svar

Sv: Gödsel

Du får sprida på åkrar (inkl bete och vall) ...

När vi hade större gård med 4,5 ha vall/bete så spred vi vår gödsel på dem (torvströ)...

Kommer nu när vi INTE har egn areal samla på mej gödseln i en container (har nu bara 3 hästar så det kommer förhoppningsvis ta tid innan den blir full) sen ska jag diskutera med bönderna runt omkring om det är någon som vill ha den ;)

Det heter ju att du ska ha en "plan" för hur din gödselhantering ska bedrivas om du har eget stall...

Jag mockade i sopsäckar i vintras. För några veckor sedan satte jag ut säckarna med en skylt om gratis hästgödsel. Det gick lite trögt de första dagarna sedan bara försvann säckarna på nolltid! Min gödselhantering var, med andra ord, relativt enkel och väldigt billig :D ...

Vi mockar i säckar och kör till soptippen med jämna mellanrum. Detta ÄR tillåtet där vi bor, eftersom de har användning för materialet. Ej tillåtet sedan årsskiftet inom alla kommuner i Sverige.

Ridskolan på orten får sin container tömd av bonden som också levererar hö dit. Sen sprider han gödseln på sina åkrar.

Har bekanta (annan ort) som har en stor container som en ekologisk bonde tar hand om kostnadsfritt. Dock ställer det krav på strömedlet, de använder hackad halm.

Att sprida gödsel i hagarna som skall användas påföljande sommar känns något tveksamt ur parasithänseende då man normalt rekommenderar tre säsonger för parasitfritt bete då man talar om hagar. Här är jag dock ute och cyklar, Magdalena här på forumet borde dock ha bra fakta om detta.

Glömde! Har ju faktiskt haft hästen på ett ställe där vi ströade med torv. Sen sålde vi högen till Kommunens parkförvaltning som kom och hämtade den med traktor och bil. Himla lämpligt!

Senast ändrad av en moderator:

Verkar ju bra, jag ska ju dit du redan är ;) ! Kan du berätta ngt mer om hackad halm?

Tyvärr vet jag ingen som använder hackad halm häromkring, här hackar man mest om man inte tänker ta reda på den och den lämnas väl då på åkern. Å andra sidan, finns efterfrågan så säljs det nog :)

Mycket mera lättmockat med det hackade än vanlig halm är det i allafall.

Gödsel är väl ok, men inte spån. I spånet finns terpentin som inte är nyttigt. Vi har väldigt svårt (omöjligt) att få någon bonde att ta emot vår gödsel pga att vi ströar med spån. Kommunen tar inte heller emot.

I vårt nya stall blev vi tvungna att använda torv för att kunna få nån att hämta gödsel. Tidigare stod vi på spån.
Vi betalar 700 kr per tömning av vår container och då ingår hyran av containern i det priset. Vi tömmer ca var 10:e vecka.

"knapplân"

Har jag fattat rätt att man har mest chans att bli av med gödseln pâ ett smidigt sätt om man använder torv?

Torven blir ju faktiskt BRA gödsel på nolltid jämfört med spån och halm. Här i närheten finns det ett par torvbryterier så det går att beställa lastbil med löstorv för några tusen. Och 30 kubik räcker länge + att det finns många som BETALAR för att få ditt gödsel sen ...

Det är en gamal myt att man inte ska sprida gödsel med spån i..faktum är att spånblandadskit kan spridas direkt på en åker medans papper/halm mm bör lagras ganska länge för att kunna spridas.

Saxat från SLU

Spånet ger, liksom torven, en kompakt gödsel. Att sågspån förgiftar jorden med bland annat terpener,
finns det ingen som helst grund för. Lövspån bryts ned på samma sätt som halm medan barrspån bryts ned långsammare, vilket inte ger samma kväveförlust. Måttliga kväveförluster i form av ammoniak.

På grund av den höga andelen strö om man använder halm eller papper behövs minst ett års kompostering för att gödseln ska gå att sprida, ibland upp till två år. Gödsel med torv eller spån kan spridas direkt under våren.
KÄLLA: SLU

Läs mer här.... http://www.jti.slu.se/publikat/teklor/pdf-filer/t82.pdf

Vi fick det avhämtat och fick betala 500 kr för detta, det var spån och halm ungefär hälften/hälften.

En liten fråga till er som kan det här; om man skulle vilja sprida ut gödselt, kan man göra det nu på hösten, eller när är det bäst? Är spån väldigt dumt att gödsla med? Med tanke på att det tar sådan tid för det att förmultna...

Jag skrev ju nyss om spån...Gå in på länken och läs...där står allt från lagring till spridning på en åker.

Kan eller får? Tänker du tex mylla ner det inom 4 timmar eller sprida i bärodling, energiskog...?

Om du vill veta vad som är tillåtet föreslår jag att du går in och läser reglerna för ditt län på länken jag lämnade ovan.

Jag strör med halm, långhalm i bland och hackad ibland. Min gödsel ligger ca ett år, sen hämtar min granne det och sprider på sina åkrar. Den är då välbrunnen, kolsvart och jättefin :). Jag har väldigt lite ströinblandning i min gödselhög + naturligtvis inget ovidkommande som balsnören och skor!

fnorr skrev:
jag undrar hur ni alla gör med eran gödsel? Och vad er gödselhantering kostar?
Italiensk dyngmask! Inhandlade två kartonger via annons i Ridsport för ett antal år sedan. Nu har jag två dynghögar som jag alternerar mellan varannat år. Den hög som inte "är i bruk" ligger och gottar till sig. Brukar plantera några pumpa eller squashplantor på den över sommaren. Sedan använder jag den färdigbrunna gödseln i min trädgård. Om jag inte behöver allt själv så tar gärna grannar/släkt/bekanta det överblivna till sina trädgårdar. obs! Vanlig kompostmask är inte det samma som dyngmask. Kompostmask äter hushållsavfall medans dyngmasken äter skit...
//marti

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 787
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar