Gödsel hantering

S

__Stilett__

Får man slänga gödsel på soptippen (mindre mängder) ?
Hur hanterar ni erat gödsel, speciellt ni med små stall då.
Conteiner antar jag att många använder, men ni som inte har det eller inte har ngn bonde som kan hämta gödslet, vart gör ni av erat gödsel?

Sv: Gödsel hantering

Du får mocka på nätterna o smyga ner det i grannens rabatter ;)

Numera så får organiskt material (läs dynga...) inte gå till deponi, detta efterlevs dock olika hårt i olika delar av landet.

Så nej, visst kanske du kan komma undan med att slänga dynga på soptippen nångång-nånstans... men generellt så ska det inte ske.

Dyngan ska så långt det är möjligt användas antingen inom växtodling av något slag eller återanvändas i tex värmeverk.

Några mindre mängder är det ju aldrig tal om när det är hästar inblandade - bara ett par hästar producerar tillräckligt med gödsel för att det ska räknas i kubikmeter per månad :cool:... så det är ju ingen vits med att försöka smyga undan nån ica-kasse här och var direkt.

Så om du inte har egen spridningsareal så bör du skaffa kontrakt med någon "bonde", värmeverk som eldar spåndynga från häst, handelsträdgård aller annan som kan ta hand om din gödsel.

Tänk på att vettiga ansvarfulla människor sprider inte gödsel om det ligger snö eller om det är tjäle, så du måste vara beredd på att lagra dyngan under hela vintern... och självklart lägger man inte dynga direkt på marken heller (definitivt inte under vintern) utan den ska ligga antingen på betongplatta eller i en tät container eller liknande.

Kompostmask kan minska volymen på dyngstacken och leda till snabbare kompostering av dyngan, vilket kan vara värdefullt dels för att dyngan tar mindre plats men också för att den kan bli mer attraktiv i nästa användarled.

Vi ringde och pratade med en bonde som sa att en gödelstack komposterar sig själv om den ligger på marken. (är dock inte aktuellt för mig, utan det va bara va bonden sa)

hej grannen, ja då får du passa dig...kolla inte i dina rabatter :D

Vi ringde och pratade med en bonde som sa att en gödelstack komposterar sig själv om den ligger på marken. (är dock inte aktuellt för mig, utan det va bara va bonden sa)

Problemet är inte att den inte komposterar när den ligger på backen... problemet är vad som rinner iväg från dynghögen vid skyfall och på våren vid snösmältningen !

Det finns en del bönder som är allt annat än seriösa i sin gödselhantering, jag har tom hört sägas att det är bra att sprida dynga uppepå snön - då ser man ju var man har spridit :eek:.

Eller en fullständig idiot som skrev en artikel i ridsport om att man kunde "sanda" med dynga - snacka om att vara dåligt påläst, dels är det inte tillåtet att sprida dynga hur som helst och dels så blir det ju lagom roligt till våren när alltihop tinar fram på vägarna och på stallbacken... gegga och dynga precis överallt... så trevligt !

Man kan göra så... men det är inte rätt. - detta gäller även att ha dyngan liggande direkt på backen.

Senast ändrad:

Tacitus har fullständigt rätt. Det är dock möjligt att lägga dyngan direkt på mark om det är tät lerjord (enligt miljöavdelningen på vår länsstyrelse) Men det gäller då att avrinning/ urlakning inte kan ske till omgivande mark och vatten. Det gör det praktiskt nästan hel omöjligt att lägga direkt på mark av den anledningen. Man kan ordna med tak över dynghögen möjligtvis, men det blir svårt att komma åt med en traktor sedan. Du får tänka på att en häst producerar ca 7 kubikmeter gödsel under ett år, så det blir en rejäl mängd. Om du är väldigt noga med mockningen så kan det räcka en bra bit med en containerskopa (som man sedan kan hänga på en traktor). Kan kanske underlätta för en lantbrukare som kan ta hand om gödseln. Han ska sedan lägga den på sin egen platta fram tills det går att sprida den på åkern (om det är fruset eller snö t ex.)

vi använder en vanlig gamal kärra som vi mockar i o sen åker vi ut med det till våran bonde ca 1 gång i veckan med.

finns det ingen bonde inärheten som du kan ringa o fråga om han vill ha om du kan köra ut det själv nån stans?

Min hyresvärd har ju egna marker som dyngan sprids på, men jag vet åtminstone en hästägare som lämnar sin dynga på vår dyngstack.
Han kommer med en släpvagn med dyngan i plastsäckar, så troligen mockar de direkt i säckarna och transporterar det sedan till vårt stall.

Alltså, kolla runt med större markägare/stallanläggningar om du kan få hyra in dig på deras dyngstackar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Imperiet
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30