godnattsaga...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har i alla år haft svårt för att somna.
Nu har jag insett att det är betydligt lättare att somna om jag lyssnar på en ljudbok när jag lägger mig. Fast det måste vara en bok som jag inte bryr mig särskilt mycket om att följa handlingen i, för då envisas jag med att hålla mig vaken för att höra...
Utan det viktiga är en uppläsare som är behaglig att lyssna på.
Just nu är det "Anna, Hanna och Johanna" som går runt. Jag har läst den tidigare så det är bara surret bakgrunden jag behöver.

Det där med godnattsagor för barn kan nog gälla för vuxna också.
Någon mer som insett det?
 
Jag har i alla år alltid lyssnat på något när jag ska sova. När jag var liten var det kassettband med Emil i Lönneberga och sedan övergick jag till musik. Att somna när det är helt tyst känns jättekonstigt. Då ligger jag och tänker för mycket och "störs" av alla småljud runtomkring.

Ljudbok har jag inte gått över till då jag inte vill leta upp var jag somnade men att göra som du gör, lyssna på en bok du redan kan, blir ju samma effekt som musik eller mitt Emil-band när jag var liten. :)
 
Jag lyssnar också när jag ska sova. Upptäckte det i våras, har aldrig lyssnat på ljudbok innan. Brukar alltid få backa lite kvällen efter för att ta igen det jag somnade till :)
 
Har jag svårt för att sova sätter jag på en disney film och lägger mig i soffan. Då går det fort att somna =)
 
Samma här. Har ljudbok i örat för att stänga ute andra ljud och för att snabbare komma i sömn. Och det är super att sätta på t ex 30 minuter, så vet jag hur långt jag ska spola tillbaka när jag vill återuppta lyssnandet.

Vissa uppläsare är mer sövande än andra :)
 
Jag lyssnar på ljudbok via storytel i mobilen. Där kan man dels ställa in på 'sleep', hur länge den ska spela innan den stänger av. Och när man ska återuppta lyssnandet igen frågar appen om man vill ta om allt igen eller vid vilken tid man vill fortsätta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 201
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 195
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sundsvall?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp