Godkänna quarterhingst?

MsSleepalot

Trådstartare
Har en quarterhingst på 2 år i år och tänkte göra ett litet frsök att få honom godkänd, eller i alla fall se hur han står i sånna sammanhang;)
Men frågan är då, hur ska jag gå tillväga? Visa honom? I vilka tävlingar? När ska jag börja? I Halter klasser då? Eller ska det väntas till ridklasser?

Ni som försökt och kanske lyckats med er hingst, hur gick det till?

Sv: Godkänna quarterhingst?

Du kan anmäla honom till avelsvärderingen på Grevagården nästa år. Anmälningstiden går ut i januari någon gång och man brukar ha avelsvärderingen för specialraser i mars. Kostar 1200:- att anmäla. (Rätta mig någon om jag har fel).
Du kan gå in på www.svehast.se och läsa årets info om avelsvärdering.
Har för mig att man visar hingsten för hand i skritt och trav. Ställer upp för exteriörbedömning samt gör ett rid prov. Där ska man kunna visa upp hingsten under ryttare i skritt, trav och galopp samt att han står stilla när man sitter upp/av. Att han sköter sig helt enkelt. Tillsammand med andra hingstar.
Låter inte så svårt men man ska nog inte åka på den resan utan att vara väl förberedd. Ett poäng mer eller mindre kan betyda mycket.
Har för mig att hingsten, för att bli rasvist godkänd, ska ha över 38 poäng exteriört och även ha (2?) tävlingspoäng.
Någon som gjort en avelsvärdering redan får gärna ta över här.

Gå in på SQHA hemsida. Man har inte längre några krav på avelsvärdering och poängsättning vid extriörbedömmning och ridprov på Quarter för att få den "godkänd". Nu kan man använda alla hingstar, vi sto ägare som vill ha en bra hingst får se på hästens prestationer på tävlingsbanan samlade AQHA poäng ell ROM för att gjöra en bedömning om hingsten verkar bra eller inte för att lämpa sig i avel.

....sant, vilket jag tycker är kanonbra!

Tillägg dock, avelsvärderingen som sådan finns ju kvar och är frivillig, så vill man kan man visa sin hingst där ändå.

Till TS. Ska du använda din QH hingst måste du lista den som avelshingst hos AQHA, samt DNA testa den och ev testa för Hypp (om den har Impressive i stamtavlan). Gärna testa för GBED också när du ändå håller på (Om den har Zantanon i stamtavlan vilket är högst troligt då han var pappa till King). Detta test är dock inte obligatoriskt än men kommer ev att bli och är bra att göra ändå.

När det väl är dags för betäckning ska du skicka in språngrulla till SH samt Breeding report till AQHA.

Ju mer du visar och tävlar den med bra resultat och samlar poäng är ju givetvis bättre och lättare att få ston till hingsten! :idea:

Lycka till!

Om man bara ska använda den egna hingsten på sitt eget sto, måste man fortfarande anmäla den hos AQHA då? Eller hur går man till väga då?

Ja det måste du, och den måste DNA typas också....
Men jag tror du kan göra alltihop samtidigt som du skickar in breeding report.

Du måste också, även om det är eget sto, skicka in språngrulla till SH, samt betala stoavgift per sto du betäcker. Eg ingen skillnad på något numera om man betäcker egna ston eller utomstående....

Ok, så exakt hur går jag till väga? Nått som måste skickas in/göras innan själva betäckningen sker? Eller gör man allt i efterhand? :confused:

DNA kit kan du beställa via AQHA's hemsida;
http://www.aqha.com/bin/m/b/dnaorderform.pdf
Det kan du ju göra redan nu om du vill.

Här kan du säkert hitta en del svar....
http://www.aqha.com/association/registration/stallionbreeding.html
http://www.aqha.com/contact.html

Sen beställer du ett betäckningsrapportblock från SH, kostar 130:- det måste man iof inte, ska du bara betäcka nåt sto behöver du ju inte det, men du måste anmäla att stoet är betäckt) sen fakturerar SH dig stoavgifterna.

Språngrullan du måste fylla i till SH finns att skriva ut på deras hemsida www.svehast.se Den skickar du ju in efter betäckningen, likaså breedingreporten till AQHA (senast den 30 nov)

Ang DNA testet... Jag fick en liten klister lapp som jag ska sätta på Donnas reg bevis. Frågan är bara vart den ska sitta?:confused:

Nånstans på framsidan där det passar, tror inte det är så noga. På mina reg bevis sitter dom lite här och var :rofl:

Var inne och skulle beställa DNA kit men hitta inte hur jag ska göra för att även testa för GBED.. hittade bara om HYPP... hur gör jag???

Men på SHs hemsida står det att hästen måste DNA typas. Räcker det med AQHAs DNA eller ska de ha ett eget exemplar?

Ursäkta mig Wrangler, jag måste bara rätta dig lite.

Betäckningsrapport MÅSTE skickas till SH likaså språngrulle oavsett om du bara betäcker 1 sto, men du behöver inte lösa hingstlicens för det är borttaget.
Krav på att testa Q-hästarna finns inte genom djurskyddsmyndigheten, MEN enligt svensk lag skall ALLA individer testas om man misstänker att de kan bära på ett letalt anlag. GBED (Zantanon) HERDA (Poco Bueno) OLWS kan mutera när som och poppa upp hur som helst och ÄR INTE rasrelaterat som många tror.:banana:

Det var väl det jag skrev!? :cool: Men att man inte måste beställa betäckningsblocket, för attd et är onödigt om man bara har ett sto. Inte att man inte måste skicka in betäckningrapporten! :)

Men vad jag fattade det som på deras hemsida så ska betäckningsblockspappret skickas in med språngrullen (:devil: -ligt otydlig hemsida). Eller? För då måste jag ju endå fixa fram de där papprena...

Ja, men vad jag menade var att för ett sto behöver man inte använda deras färdiga block, bara man rapporterar betäckningen på det ena eller andra sättet! Man kanske inte behöver köpa ett helt block för det...

JO, det måste man. kickis har fattat det hela rätt. Jag har avlat i 10 år (paint) och har varit med i svängen för alla ändringar hit och dit. Betäckningsrapportblocket måste köpas för det är det som är underlaget för passansökan (sv. reg.) Annars kan det bli hisklans dyrt för den som äger avkomman vid passansökan och medför onödiga kostnader för DNA-typning. Då kommer det att stå okänd härstammning, även om man vet vilka föräldrarna är och språngrulle är inskickad. På språngrullen skriver man i vä. kolumnen rapportblockets nummer. Man måste skilja på block och rulle.

Senast ändrad av en moderator:

Okej då, då måste man alltså köpa SH's färdiga block för att skicka in betäckningsrapport!
I stand corrected! :bow: Tack!

Själv har jag ju köpt blocket, men jag trodde man fick redovisa stona på "eget papper" också.... No I know! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka