Godkända kennlar?

M

*mathilda*

Hur hittar man dem? Jag tittade lite på SKK och SBK:s hemsidor men hittade inget... Finns det inget register eller nåt som man kan söka på städer eller så?

:confused:

Sv: Godkända kennlar?

bästa är nog att kolla rasklubbarnas hemsidor. Dom brukar ha bäst koll och sedan kan man ju jämnföra där med skk's register.

*mathilda* skrev:
Hur hittar man dem? Jag tittade lite på SKK och SBK:s hemsidor men hittade inget... Finns det inget register eller nåt som man kan söka på städer eller så?

:confused:

Tror du hittar kennlar om du kollar på rasklubbarnas sidor. Där är alla godkända!

Godkända och godkända... För 2000:- kan jag också skaffa mig ett kennelnamn... Har man bara en eller två avelstikar så finns det ingen som kommer och kollar ens verksamhet heller.

Däremot så brukar det finnas ett lägsta krav för att vara med på rasklubbarnas valphänvisning. Men inte heller det garanterar ju något. För Labrador gäller det ett 1:a pris på utställning, men det sker ju inte genom en mer personlig kontakt än ett telefonsamtal eller mail mellan valphänvisaren och uppfödaren.

ska testa detta med rassidor...

Tippan: det har du förstådds rätt i... Några andra tips ni brukar ta till för att veta om det är en seriös uppfödare? vad tittar man på och så?

Det allra bästa är så klart att gå efter referenser. Andra valpköpare och inte bara en eller två. Men det kanske inte alltid är så lätt att hitta om man inte är "hemma" med rasen. Men prata med folk. Och så klart rasklubben!! Hittar man en bra valphänvisare så är det ju mycket värt om det är en ny ras! Prata prata...

*mathilda* skrev:
ska testa detta med rassidor...

Tippan: det har du förstådds rätt i... Några andra tips ni brukar ta till för att veta om det är en seriös uppfödare? vad tittar man på och så?

Tittar såklart hur det gått både hälsomässigt och på tävlingar för hundar som kommer från just den uppfödaren. Referenser såklart från tidigare valpköpare osv.

*mathilda* skrev:
Några andra tips ni brukar ta till för att veta om det är en seriös uppfödare? vad tittar man på och så?

SKK's hunddata! Helt outstanding vad man kan hitta där. Jag rekommenderar att man kollar upp föräldradjur och plockar några registrerade valpköpare som man ringer och frågar hur uppfödaren/hundarna är. Då får man svar från opreparerade människor som är slumpvis valda. En rätt bra värdemätare på vad man har att vänta sig.

I databasen skulle jag kolla fakta som förekomsten av rasbundna defekter och sjukdomar, meritering, inavelsgrad och antal registrerade valpar. Till förstagångsägare skulle jag rekomendera att man väljer en mindre kennel som har mer tid och ork att hjälpa till med råd och dåd. Kennlar som registrerar mer än 20 valpar per år har faktiskt mindre tid att hjälpa var och en än en kennel som kanske har max 2 kullar/år. Inte nog med att det är fler valpköpare, det är också fler föräldradjur att ta hand om + alla valpkullar som ska ha sitt.

Sist men inte minst skulle jag vilja rekomendera att kolla med kronofogden så att kennelinnehavaren inte har skulder där. Det är av största vikt att ekonomin för kenneln funkar så att valparna blir avmaskade, vaccinerade och får bra kvalité på maten. Ekonomin hos kenneln är också viktig om det skulle bli några problem med valpen som skall betalas helt eller delvis av uppfödaren.

Mvh,
Duvan

Shettisar skrev:
Vad får man igentligen för de 2000:- det kostar att regga kennelnamn?

Man får rätt att registrera sina kullar så länge man håller sig till kennelklubbens regler samt ett unikt kennelnamn. Dessutom får man tillgång till kennelklubbens konsulenter och juridikavdelning.

Mvh,
Duvan

Utan kennelnamn, så får du ju bara regga två kullar, sen Måste du ha kennelnamn....

Iasså :D , lite "kul" -en tjej jag "känner" (vet vem hon är) föder upp och har inte gjort detta, tredje och fjärde kullen kommer nu i höst/vinter :angel:
Så även fasten hon har en tik som typ är vinstrikaste tiken iår (eller var tills för några veckor sedan då någon gick om henne) så får de inte reggas... fan va klantigt :eek: :crazy:

Jag vet inte hur hårt det är. Dispens? Orkar inte läsa på SKKs sida, men det står säkert där exakt...

Vet ej, hon och kenneln ifråga står inte med på rasklubbens uppfödarregister, de får ju valpar sålda endå iofs..

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 730
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 566
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama