Godkända bett att tävla på Ungponny ?

Sv: Godkända bett att tävla på Ungponny ?

Galoppbett är väl D-ringsbett? D-ringarna gör att bettet ligger mer still i munnen och ger liten hävstångseffekt.

Att skriva att du använder pessoabett på ungponny är ungefär som att frivilligt steka sig själv... :angel:
Vad jag vet så finns det enligt min mening inte ngt skarpare bett än pessoa och en ungponny är inte starkt från början, utan har pga onödiga uppbetslingar tvingats bli det.
Utbildningen är ju faktiskt till för att få ponnyn så lydig som möjligt, varför förstöra dom möjligheterna? :crazy:
Du kanske inte betslade upp ponnyn från början, men nu har jag iaf sagt vad jag tycker. :idea:
Sorry för att jag inte svarade på din fråga. :p

OT

Det här är bara något som gäller på buke, du ska kunna skriva precis vad du vill, tycker, tänker och gör (vi har, än så länge, yttrandefrihet i Sverige), utan att riskera att bli påhoppad av "förståsigpåare".

Alla är inte lika upplysta som du och kanske inte vet att pessoabett inte är bra. Man tänker kanske inte direkt på att det som säljs i affären som ett bett, kan skada ens häst i munnen.
Så spara de spydiga kommentarerna och ge hjälp och förslag istället, detta gäller de flesta på buke.
TS bad dessutom om hjälp, hon bad inte om att bli smutskastad eller dumförklarad.

/Virre som är ruskigt trött på att det alltid ska förnedras och tryckas ned på buke, om man inte är proffs på allt dvs...

Grejen är ju den att inhen häst mår bra av att ridas på pessoa. Det är som att tipsa om taggtrådsstängsel. Jag tycker inte att jag var otrevlig i tråden, och hon har ju fått veta vad som är dåligt med bettet. Skriver man i ett diskussionsforum får man stå ut med att det blir diskussion.

TS kanske inte vet hur ett pessoa inverkar, har du funderat på det?
Nej du var kanske inte otrevlig, men du kom med en hel del onödiga kommentarer, nu är jag ingen polis här på något sätt, jag är bara trött på dålig stämning som alltid blir här. Det är skillnad på diskussion och få höra att man är helt dum i huvudet (vilket var undertonen i ditt inlägg) som använder vissa bett.

Jag har fö sett värre bett här, gjorda av motorsågsklinga (ja de används i USA)... Där kan vi snacka elakt!

Om man vet hur ett pessoa fungerar använder man det inte. Vem vill rida sin häst på ett bett där man inte ens kan ge eftergift?

Detta var en relativt kort diskussion men jag pallar inte att läsa allt ändå.
Den som rider en unghäst/ponny lägger en del av hästens grund, alltså förutsättningarna för hästens framtid.
Då ska man vara snäll men bestämd för att få en väluppfostrad häst.
Jag anser inte att man ska rida en ung häst/ponny på pessoa eller 'skarpa' bett.
Använd tränsbett eller d-rings

Jag tror inte att du fattar vad jag menar.
Vet du hur pessoabettet lanseras? Som ett skarpare alternativ till tränsbett.
Uifrån det är det många som köper det och tycker att det funkar bra.
Att säga:
"vet man inte hur det funkar använder man det inte"
så har du återigen en sån där onödigt spydig kommentar som idiotförklarar andra.
Man måste ge folk en chans att upptäcka saker själv, bra som dåliga. Bara för att du gjort det har inte alla andra gjort det. *suck*
Jag själv rider dressyr och använder enbart tredelat tränsbett.

Senast ändrad:

Ja, jag vet att det lanseras som ett tränsbett med hävstångseffekt, vilket är fel. Jag har aldrig sett eller hört en häst som går bra på pessoa, eftersom hästen inte kan gå i en ärlig form på det bettet. Hur fan kan man tycka att bettet fungerar bra då? För att man får stopp på hästen? Då finns det en hel del andra bett som också får stopp på hästen, men som hästen även kan gå i en ärlig form på.

Alltså, förstår man hur bettet fungerar använder man det inte eftersom det inte medför några positiva effekter alls. Jag gav TS ett inlägg där det står en beskrivning av hur ett pessoa fungerar, där hade hon en chans att förstå varför det är så dåligt (vilket h*n verkade göra). Det är inte alltid man förstår vad en ärlig form är bara för att man ger sig ut och hoppa unghäst, då kan ju TS precis som många andra tro att hästen går bra på pessoa.

jag har för mig att det har att göra med att den platta mittdelen kan vinklas ner mot tungan vid tygeltag, vilket får det att uppfattas som skarpare.

Okej, tack för svaret. Det verkar ju iallafall mest rimligast.

oki har jobbat med galopp utomlands och där är det inte vanligt med D rings bett, men ja misstänkte att det va det som menades med galopp bett. får man alltså rida med d rings bett men inte eggbett?
3 delat eggbett tycker jag funkar jättebra!

betten ja kopplar till galopp är fullcheek både rakt och 3delat och
ringbett
ringbett%20m%20skänkel.jpg

Jag vet också att det är fel, för den skull hoppar jag inte på folk som tycker att det är bra, istället kan man på ett sakligt och trevligt sätt förklara hur det ligger till. Vilket du sedan gjorde, men din första reaktion var inte direkt trevlig.

Om någon väljer att läsa saker som inte finns mellan raderna är det faktiskt inte mitt problem. Bara för att man inte skriver en massa smileys behöver man inte vara irriterad (dock är jag det nu).

Fånigt inlägg, det var inte smileysarna jag reagerade på utan allt det andra...
skit samma, var arrogant du om du trivs med det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka