Godkända bett att tävla på Ungponny ?

Z

zoowie

Just nu rider jag min ungponny på ett Pessoa bett. Men eftersom det ej är godkänt att tävla på så behöver jag ngt annat bett som har samma "effekt" som pessoat att tävla på.

Vilka bett är godkända att tävla Ungponny på ?

Tacksam för svar.

(Och ja, jag har TR. Bara det att jag inte hittar det för tillfället. :p)

Sv: Godkända bett att tävla på Ungponny ?

samma effekt? ngt som helt omöjliggör för hästen att kunna bära sig på ett ekonomiskt sätt? ngt som ger hästen milslånga mungipor, tandskador och slemhinnesår?

sök gärna på ämnet, och återkom sedan mked svar på om du verkligen vill utsätta din unghäst för det.

Haha, nej du. Det var faktiskt inte jag som skulle svara ;)
Och det skulle vara jätte snällt om du inte svarar på ngt jag inte frågat :idea: För du vet ju faktiskt inte hur läget är, eller hur?

jasså, det vet jag inte? hur kommer det sig då att såväl hästtandläkare som veterinärer avråder från att använda detta bett, och ingen jag någonsin har språkat med har kunnat säga att de har sett en häst gå i form på pessoa?

Det läget jag snackade om var läget med min ena ponny :idea: Och jag TVIVLAR på att du vet hela bakgrunden om min ponny, så ärligt talat tkr jag inte du ska engagera dig i den här frågan.
Och min fråga var vilka bett som var godkända, du behöver inte svara i den här tråden om du inte har svaret på frågan jag ställde (vilket är rätt logiskt)

Jag har inte heller sett en häst gå bra på pessoa, men om du vill bevisa motsatsen med fotobevis får du gärna göra det :)

Men gud, det enda jag frågade var om ngn vet vilka bett som är godkända för Ungponny !? Och snälla ni, min häst har gått på mkt starkare bett än pessoa innan så jag betslar till och med ner när jag använder det. Jag jobbar på att få henne att gå på vanligt 3-delat, men en sak i taget. Det är det här jag menar med "Läget" för min Ponny.

Det går väl inte att betsla ner till pessoa? Vad finns det för skarpare bett med samma effekt?

Om du jobbar med att kunna rida din ponny på tredelat, varför rider du inte med pelham och dubbla tyglar? Då kan du ju rida på det vanliga bettet, men om det behövs kan du använda hävstång :)

(du kan vänta dig en rad svar i ungefär samma stil, pessoabett är ett hett diskussionsämne här på forumet)

Sorbe skrev ett jättebra inlägg om pessoabett förut, om du har bilddagboken kan du se det här:
29847_1183586569.jpg

Nu ville väl TS ha tips om något bra bett att använda och inte syrliga kommentarer om hur dåliga pessoabett är.

TS jag äger tyvärr inget TR och rider själv dressyr så jag har ingen koll på vad ungponnyer får hoppa med.

Jag tror jag har uttryckt mig lite fel bara. Jag vill ha ett bett som är bra att ha på unghäst som ÄR godkänt.

Okej :)
Du får inte använda speciellt skarpa bett på ungponny. Godkända bett är
# Tränsbett med parerstänger
# Galoppbett
# Tränsbett
# Tränsbett med fasta ringar
# Tredelat bett med rund mittdel (ej platt)

Att skriva att du använder pessoabett på ungponny är ungefär som att frivilligt steka sig själv... :angel:
Vad jag vet så finns det enligt min mening inte ngt skarpare bett än pessoa och en ungponny är inte starkt från början, utan har pga onödiga uppbetslingar tvingats bli det.
Utbildningen är ju faktiskt till för att få ponnyn så lydig som möjligt, varför förstöra dom möjligheterna? :crazy:
Du kanske inte betslade upp ponnyn från början, men nu har jag iaf sagt vad jag tycker. :idea:
Sorry för att jag inte svarade på din fråga. :p

Men det är väl klart att jag håller med dig, men min fråga var om det fanns ngt annat bett som är liiiite skarpare än ett vanligt tränsbett som är godkänt på ungponny. Finns det ingen som har svar på den frågan?

Jag orkar verkligen inte förklara allt utan det skulle vara jätte snällt om ngn bara svarade på den frågan :)

# Galoppbett
# Tränsbett

TACK

Vad är ett tränsbett med parerstänger?
Vilket bett är skarpast av dessa?

Vilket som är skarpast veror på vilken häst det sitter på och vilken hand som håller i det. Vissa hästar upplever tredelat som skarpare (än tvådelat) medan andra tycker tvådelat är värre.

Men det låter som att du ska stanna hemma från tävlandet ett tag till och lära dig rida hästen på ett godkänt bett.

Lycka till!

Inget av dom är skarpa, det är ju det som är grejen ;) Skillnad är väl att "galoppbettet" och bettet med parerstänger ligger mer stilla i hästen mun.
Man ska inte behöva skarpa bett på ungponnyer som tävlas.
Det är nog bättre att du tränar lite till, kanske travhoppa lite clear rounder på lägre höjder.

Tack för dem svaren jag har velat ha :) Nu när jag fått svar på frågan behöver det här inte mer diskussieras (stavning?:D) För det var inte meningen att det här skulle bli en anti-pessoa-bett tråd :idea: för det finns redan så många sånna.

prova att rida på 3delat med pullargrimma i paddock/ridhus ett tag och sen åk på träning med det. har du tur så kan det funka.
vad säger din tränare?

för övrigt är det helt idiotiskt att vänja ung ponnyer och unghästar vid så skarpa bett. Bättre att rida hästen/ponnyn ordentligt.
vill gärna ha en bättre förklaring till detta galoppbett som nämns i tråden!

# Galoppbett
# Tränsbett

Någon som vet varför man får ha rund mittdel men inte platt på ett tredelat? Vad är det för skillnad på effekten?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka