godkänd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stenhamraagaton
  • Startdatum Startdatum
S

stenhamraagaton

om jag har ett sto med gråa papper betyder väl det i detta fall att fadern inte är godkänd.... men om han har blivit godkänd nu efter papperna utfärdats hur blir det då?
ändrar det någonting?

Sv: godkänd hingst

Tyvärr ändrar det ingenting. Din häst kommer behålla sina grå papper trots att de avkommor hingsten får nu får gröna papper.

/C

Om ditt sto med gråa papper får avkomma efter en godkänd hingst får avkomman vita papper.

Vi hyrde ett korsningssto e. Gimmic (kan ej numret i huvet :angel: ) Hon var inte reggad då, så det fick vi själv fixa. Hon var 13 år, alltså var inte Gimmic godkänd när hon "blev till", Men i hennes papper stod det inget om att han inte var godkänd. Men Morfarn var ädå inte godkänd, så det spelar inte så stor roll egentligen (lr...??) Hon fick gråa papper, samma som importvalcken utan ngn som helst känd härstammning...

Gimmic var ju godkänd för ridponnyavel, trots att han var ett svenskt halvblod. Ridponnyföreningen är ju en ung förening, och när de bildades godkände de bl a Gimmic och Kingsettle Tankah som använts många år med framgång i ridponnyaveln. Jag har för mig att man då beslutade att alla avkommor till hingstar som senare godkändes skulle bli fullt registreringsbara oavsett när de tillverkades.

Men borde inte hon fått vita papper isf???
Eftersom mamman hade (antagligen?) gråa, och Gimmic var godkänd hingst... lr är det jag som inte hänt med??

Gimmic hade nr RP101.
Vad heter hon och vad var det för morfar på henne? Jag blir lite nyfiken eftersom jag "nästan jobbar" på gården som hade Gimmic.

Färgen på papprena beror inte bara på hingstens status utan också avelsföreningens inställning till stoets stam.

Vaddå inställning??
Om de gillar stammen så kan de ge "bättre" papper lr? Det låter ju inte riktigt rätt... (Flåt om jag är lite trög :angel: )

Här är förresten stammen ( :love: asrp´s nya Ponnydatabas!)
datares222.asp

Inställning/värdering/bedömning d v s ifall avelsföreningen räknade mamman som renrasig trots att stammen inte var godkänd.
Man måste också ha ett visst antal led känd stam.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 201
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka