godkänd hingst

M

misterhultspyret

hej!
undrar om någon kan svara mig?
undrar var går gränsen för att en hingst ska bli godkänd?
om den har 7,74 poäng är den godkänd då,men den är bara exteriör bedömd,måste den vara riden för att bli godkänd?
var går gränsen 2 klass och 1 klass?

En hingt blir godkänd i stambok om totalpoängen (ext 40% och rid 60%) är 7,75 eller högre. Någon första och andra klass finns inte längre, men tidigare var andra klass 7,75-7,99 och första klass 8,00 och uppåt. Men visst är 8,00 i totalpoäng en "magisk grans" fortfarande i våra sinnen.

För att vara godkännd på för avel behöver hästen inte vara totalbedömd. PÅ BLUPen och på exterörpoängen kan hästen godkännas för avel på ett begränsat antal ston (vanligtvis 10 st), men exterörpoängen måste fortfarande vara över 7,75.
För att få obegränsat betäckningstillstånd måste hästen vara totalbedömd med totalsiffra på över 7,75.

/Malin

var finns det sådana hingstvisningar där man bara visar dom exteriört?
kan man sedan visa både och när den är färdig tränade(inriden)?
hur går det till om den får 7,76 och man vill få den godkänd för 10st ston? får man söka om det "tillståndet"?

du väljer på anmälningsblanketten om du vill visa hästen för totalbedömning eller enbart exteriört. Om den sedan får godkännt på exteriören och/eller hingsten har tillräckligt bra BLUP så tilldelas den betäckningstillstånd (du behöver alltså inte ansöka om det).

/Malin

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej jag undrar om en Racesafe 2000 är godkänd för ponnytrav, det ska stå på en lapp i västen men lappen i min väst är bortklippt 🙈 så...
Svar
3
· Visningar
605
Senast: Ponnyn2011
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama