Godkänd för B-ponnytrav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare frida-p
  • Startdatum Startdatum
F

frida-p

Hej! Jag har letat och sökt här i travforumet nu angående vad för slags B-ponny man får tävla. Har förstått att det inte bara är russ, utan vilken som helst inom rätt mått och med tre godkända led. Sen delade sig informationen lite, en användare skrev att ponnyn inte får ha varmblod eller kallblod i stammen, och en annan att ponnyn inte får ha varmblods- eller kallblodstravare i stammen, vilket innebär en väsentlig skillnad för mig då min ponny är russ/islandshäst ;) (inom måtten).
Någon som vet hur det står till?

Frida

Sv: Godkänd för B-ponnytrav?

det är varmblodig och kallblodig travare som inte får finnas inkorsade.
SÅ din ponny får tävla ponnytrav om den har tre kända led komplett härstamning.
De tre kända leden behöver alltså inte vara godkända, utan just kända. Och det är för att man ska kunna se att inga otlillåtna raser är inkorsade.

(för dem som enbart håller på med travhästar räcker det ju att säja varmblod eller kallblod, men för oss som har andra hästinriktningar också kan det bli lite missvisande, som i detta fallet)

Låter som en häftig korsning till ponnytravet!
Du behöver ha ett pass på ponnyn samt att den är chipp märkt. Sen skall den reggas hos Sptf http://www.sptf.nu/
Du eller den som ska tävla ponnyn behöver även en ponnytrav licens.
All den informationen finns på sptf´s hemsida.

Tack för svar! Då är det bara köra på då! :D
Jo nog är han lite häftig allt, såklart råkade han bli femgångare dock så vi får väl se hur han klarar sig på travet :grin:
Ponnytravlicens tog jag för sisådär fem år sedan, gäller en sådan fortfarande? Körde aldrig något lopp då hästen blev obotligt halt, och inte varit i kontakt med travet sedan dess, så jag är lite rostig. Bör jag gå om någon kurs?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka