Godkänd lampa i stallet?

Sv: Godkänd lampa i stallet?

:cry::cry::cry:
Jag köpte nya armaturer i somras, IP67, kostade mig c:a 5000:- elektriker installerade och i fredags var LF ute och besiktigade gården och vet ni vad... mina armaturer måste bytas ut! :crazy: För trots att armaturen är godkänd i "stallar" enligt säljaren så är den inte godkänt i häststall utan bara om man har andra djur. :confused:
Jag blir gaaaalen!

Kan inte stämma för ju högre IP klass desto säkrare är de!

Däremot så kan man få byta ut dem om de har lägre IP klass, men aldrig högre.

Denne måste varit ute och rest en hel del om de säger att du måste byta ut IP67 klassade lysrör :angel:

Om de nu inte är så att de saknar D märkningen då. Men då borde det ju gå att sätta gips under dem istället :idea:

Kan inte stämma för ju högre IP klass desto säkrare är de!

IP-klassningen har ju bara med fukt- och dammskydd att göra och är en ren miljöklassning. Det säger inget om lämpligheten vad gäller användning i brand- eller explosivmiljöer eller tålighet mot korrosion.

Så här står det i LBK-s pärmar:

Belysning
Armaturer i lantbruksbyggnader ska ge varaktigt god belysning samtidigt som installationen måste vara säker ur såväl el- som brandsäkerhetssynpunkt. Enligt Elinstallationsreglerna ska plastkapslade lysrörsarmaturer väljas så att den inte medverkar till brandspridning och ska motså ljusbågar. Det har visat sig att plastmaterial i dagens armaturer inte uppfyller dessa krav, därför ska enligt LBK alla sådana armaturer tillsvidare förses med säkerhetsglimtändare.
Armaturerna ska vara anpassade till de yttre förhållanden som råder i dess omgivning. Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta. Armaturer med symbolen D (yttertemperatur maximalt 90°C vid normal drift) anses uppfylla kravet (ersätter tidigare T- märkning). Armaturer som monteras på brännbart underlag måste vara godkända för det, vilket anges med symbolen F.

Satsa hellre på lysrörsarmaturer istället för vanliga glödlampsarmaturer. De ger bättre belysning och så är de säkrare! Och framförallt billigare i drift och miljöväligare osv osv osv...

:cry::cry::cry:
Jag köpte nya armaturer i somras, IP67, kostade mig c:a 5000:- elektriker installerade och i fredags var LF ute och besiktigade gården och vet ni vad... mina armaturer måste bytas ut! :crazy: För trots att armaturen är godkänd i "stallar" enligt säljaren så är den inte godkänt i häststall utan bara om man har andra djur. :confused:
Jag blir gaaaalen!
Vad var det som var fel?

IP är som sagt bara klassning för inträngning (beröring/damm) och fukt. De vanligaste gränserna är dessa:

Första siffran: IP4X Minst 1 mm i diameter, IP5X=Dammskyddat, IP6X Dammtätt
Andra siffran IPX4 Striltätt, IPX5 Spolsäkert, IPX6 Spoltätt, IPX7 Vattentätt (nedsänkt i vatten)

I häststall så är det utom damm och fukt även vanligt att man monterar det på brännbart underlag (trä) och det är då bokstavskoderna i triangel blir viktiga. Tyvärr är inte alla elektriker vana vid reglerna för djurstallar.

Hejsan,

Nu ni har jag sökt en massa om detta och med hjälp av er har jag börjat fatta lite iaf.. tror jag :P

Alltså måste jag tänka på IP som talar om för mig hur tålig det är mot dam och vatten.
Minst: IP54 Rekomenderar: IP65 (IP67 såg jag nån som hade) Ju högre desto bättre.

Det ska finnas symboler i armaturen.
Detta fall D och F

Sedan ska man tydligen byta ut glimtändaren. Till sånna som gör att det tänder snabbare. Tydligen ska dessa känna av om lampan går sönder och stänger av sig helt.
Men har dom HF-Don så behöver man inte byta för dom har redan sånt..

Jag hittade en gallerarmatur med stålbygel med IP54!

Rätta mig gärna om jag har fel eller om jag snurrar :)
Väldigt rörigt detta!

//Jozzi

Vad var det som var fel?

D-märkningen saknas. :mad:
Tydligen är det inte krav på D-märkning i ladugård (=djurstallar) utan bara i häststall. Jag känner mig jättedum! Vi har haft två elektriker ute och båda tyckte att jag köpt väldigt bra armaturer... men, men. Bara att bita i det sura, köpa nya armaturer med lägre IP-klass som även är D-märkta. *suck*
Någon som vet om jag kan låta den vattentäta IP67 sitta kvar i spolspiltan i stallet trots att den inte är D-märkt?

D-märkningen saknas. :mad:
Tydligen är det inte krav på D-märkning i ladugård (=djurstallar) utan bara i häststall. Jag känner mig jättedum! Vi har haft två elektriker ute och båda tyckte att jag köpt väldigt bra armaturer... men, men. Bara att bita i det sura, köpa nya armaturer med lägre IP-klass som även är D-märkta. *suck*
Någon som vet om jag kan låta den vattentäta IP67 sitta kvar i spolspiltan i stallet trots att den inte är D-märkt?

Sälj dom gamla lysrören på Blocket och köp nya på Cl**s O**son dessa är både D ch F märkta och mycket billigare än vad jag hittat på andra ställen .

Mvh Mia

Sälj dom gamla lysrören på Blocket och köp nya på Cl**s O**son dessa är både D ch F märkta och mycket billigare än vad jag hittat på andra ställen .

Mvh Mia

Eller varför inte reklamera jobbet :idea: Eftersom en elektriker skall ju veta vad som är godkänt eller inte att sätta upp.

Ah! :bow:
Tack för tipset!!!
Jag har haft värsta ångesten över hur jag ska ha råd att byta nu när vi håller på att köpa föl samtidigt...
Du har räddat min dag! :p

Men hon hade ju köpt lysrören själv eller missuppfattade jag det ?
Dock så ska elektrikern veta att de inte är godkända innan de satt upp dessa i stallet ,.
Även om det är krångligare regler till stall :crazy:hm svårt med dessa regler och just vad som gälleroch försäkringsbolag osv ;)

Eller varför inte reklamera jobbet :idea: Eftersom en elektriker skall ju veta vad som är godkänt eller inte att sätta upp.

Njaä... det är ju jag som valt och köpt armaturerna... :crazy: så jag tror inte jag kan klaga på nån annan än mig själv... *suck*
Jag köpte dessutom inte de som elektrikern rekommenderade utan jag valde dyrare armatur med högre IP-klassning *jag är en jubelidiot*

Ah! :bow:
Tack för tipset!!!
Jag har haft värsta ångesten över hur jag ska ha råd att byta nu när vi håller på att köpa föl samtidigt...
Du har räddat min dag! :p

Och dessutom går dom att skicka efter ,finns troligen inte i affären utan måste beställas .

Lycka till Mia

Mvh Mia

Jag ska försöka avyttra armaturerna till min svåger som bor på samma gård som oss, han fick nedslag på armaturerna i garaget o besiktningsmannen sa att de som sitter i stallet skulle bli bra i garaget.

Njaä... det är ju jag som valt och köpt armaturerna... :crazy: så jag tror inte jag kan klaga på nån annan än mig själv... *suck*
Jag köpte dessutom inte de som elektrikern rekommenderade utan jag valde dyrare armatur med högre IP-klassning *jag är en jubelidiot*

Fast han borde ju sagt till dig att de inte skulle vara godkända innan han satte upp dem ;)

Det är ju trots allt han som är ansvarig för jobbet och om om det skulle hända något efter

Jag ska försöka avyttra armaturerna till min svåger som bor på samma gård som oss, han fick nedslag på armaturerna i garaget o besiktningsmannen sa att de som sitter i stallet skulle bli bra i garaget.

Kolla även Nordpost och Jula de brukar ha kampanjer på godkända armaturer.

Fast han borde ju sagt till dig att de inte skulle vara godkända innan han satte upp dem ;)

Det är ju trots allt han som är ansvarig för jobbet och om om det skulle hända något efter

Om man själv köper in armaturerna så är ansvarsfrågan väldigt oklar faktiskt. Men visst borde elektrikern ha upplyst om vad som gäller.

Men det här visar ju att alla elektriker faktiskt inte vet tillräckligt om stallbyggnader. Både jag och Strajder har hävdat det innan men då höll inte alla med.

*kl*

Har två armaturer liggande som är ämnade för mitt stall (inköpta av min sambo - elutbildad... *hrm*) men där saknas D markeringen... (IP65 F) alltså ska jag försöka göra mig av med dessa o köpa andra?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar