Godkänd lampa i stallet?

Sv: Godkänd lampa i stallet?

I varm miljö så kan det vara problem med HF-don som blir överhettade och går sönder. Industrin har haft problem med detta på många håll. Det är billigare att byta lysrör än att byta HF-don.

Faktum är att HF-donen nog passar bäst i kontorsmiljö.

Vi har ju inte extrem värme utan normal temp. Vi har ingen skitig produktion utan mer kontorsmiljö.

Jag vet att företaget sparat en hel del på detta bytet

Jadu orsaken är nog att de är mer driftsäkra helt enkelt, ger flimmerfritt ljus, förlänger livslängden på rören och sparar betydligt mer energi bla. Vi har ju väldigt många armaturer.

Det finns andra sätt att uppnå samma sak som kostar betydligt mindre pengar. Energibesparingen kan till och medbli större med konventionella don och en bra styrning. Det är nästan aldrig lönsamt att byta till armaturer med HF-don om man inte ändå behöver byta armaturer av andra anledningar.

HF-don är ofta bra men inte alls lika bra som försäljarna säger. I vissa applikationer är det helt rätt i andra helt fel.

I stallbyggnader skulle jag säga att man inte skall ha HF-don.

Jag vet att företaget sparat en hel del på detta bytet

Har ni mätt? Är du säker på att LCC-kostnaden blir lägre? Skulle ni ha kunnat uppnå samma besparing med lägre investering? Hur många HF-don kommer att bytas under en 5-årsperiod?

I många fall sparar man pengar med HF-don men oftast så görs ingen utvärdering tyvärr.

Om jag skall vara helt ärlig så vet jag inte. Men vi gör mätningar på allt i produktionen och däribland elförbrukning eftersom vi är ISO miljöcertifierade så ser man lägre elförbrukning som en väldigt viktig faktor.

Många HF don kommer att bytas och vi har nog redan bytt under ett par år. Det är en väldigt stor byggnad :crazy:

Nu ligger detta utleasat istället eftersom vi har fullt upp med att ta hand om maskin/data parken

Om jag skall vara helt ärlig så vet jag inte. Men vi gör mätningar på allt i produktionen och däribland elförbrukning eftersom vi är ISO miljöcertifierade så ser man lägre elförbrukning som en väldigt viktig faktor.

Många HF don kommer att bytas och vi har nog redan bytt under ett par år. Det är en väldigt stor byggnad :crazy:

Nu ligger detta utleasat istället eftersom vi har fullt upp med att ta hand om maskin/data parken

Troligen så är det ni gör en bra affär och sparar el. Jag är inte emot HF-don även om det kanske verkar så. Jag förespråkar själv HF-don rätt ofta. Jag tycker bara att de haussas upp lite väl mycket av belysningsförsäljare.

I stall anser jag dock fortfarande att det är en risk att satsa på HF-don.

Inte alls.....då slipper jag jobba med skiten och kan jobba med hästar istället! HAHAHA

*KL*

N*rdpost har just nu kampanj på godkänds armaturer.
IP66, med alla märkningar som behövs, och HF-don.

(Oavsett om nu HF-don är energisnålast eller inte.......)

Ride on!
/Mike

**KL**
Intressant tråd..
Jag ska börja med att bygga 2 uteboxar, och där vill jag ha en lysrörsarmatur i taket och en mildare belysning i skyddet utanför (skyddad mor regn och blåst, och så vill jag på utsidan ha 1 stallampa. Jag hittade en lysrörsarmatur på Nordpost som vad jag kan förstå är godkänd:
länk
Är det samma krav på resterande belysning så vet jag inte vart jag ska leta efter en lämplig lampa... Någon som har tips?
U

Dom är inte godkännda för att ha inne i stallbyggnader.

Det finns däremot porslinsarmaturer som klarar kapslingskravet lägst IP 54, dessa tillsammans med glaskupa (inga plastkupor på glödlampor i stall) och högst 60 watt´s lampa (i stall får inga glödlampor vara på mer än 60 w) är då godkännda.

Jag letar efter en sådan men hittar ingen, har du tips på någon som säljer?
/U

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar