Godkänd lampa i stallet?

Sv: Godkänd lampa i stallet?

Jag är inte elektriker men det borde finnas utrymmen som du kan använda dina armaturer i. Det är ju bara i dammiga/explosivlokaler som du inte kan ha dina lysrör. Så här står det i LBK pärm:

Dessutom kan olika delar av en lokal klassas olika. I ett häststall kan till exempel stallavdelningen klassas som brandfarligt utrymme medan spolavdelningen bedöms som ett vått utrymme. Vid bedömningen bör man även ta hänsyn till att lokalernas användningssätt kan förändras, vilket kan medföra förändrade krav på elinstallationen, till exempel maskinhallar som ibland används som halmlager.

*kl*

Har två armaturer liggande som är ämnade för mitt stall (inköpta av min sambo - elutbildad... *hrm*) men där saknas D markeringen... (IP65 F) alltså ska jag försöka göra mig av med dessa o köpa andra?

Ja, om du vill att gårdsförsäkringen skall gälla fullt ut så kan du inte använda armaturerna i stallet, tyvärr. :(

*lånar knapp*

Hej!

Någon som vet hur det är med kopplingsdosorna/skarvdosorna och strömbrytaren/på och av knappen eller vad det heter :) Om det också ska ha någon IP klass? :confused:

/Jozzi

Det finns regler för allt när det gäller el, den länken som las in tidigare står det allt om hur el skall vara installerad i stall

Kolla även Nordpost och Jula de brukar ha kampanjer på godkända armaturer.

Jula har absolut inga godkända armaturer !! (inte när jag skte stalllampor iallafall :))
Visst IP 65 finns på många ställen tex Bauhaus ,Jula osv men dessa är inte godkända eftersom dom saknar D och F märkningen.

Mvh Mia

Japp, det är länsförsäkringar

KL

Ni som tänker köpa nya armaturer vill jag ge ett litet råd. Vissa belysningsförsäljare kanske skriker nu men strunt samma.

Köp inte armaturer med HF-don! HF-don sägs spara el och det gör de vid +25 grader. I ett stall blir det snarare tvärtom. Det blir svårare att byta lysrör och om ett HF-don går sönder är det dyrt.

Köp armaturer med konventionella don men använd säkerhetständare istället för glimtändare. Sen köper ni lysrör för kalla miljöer istället för de vanliga som finns i alla bygvaruhus.

Vet du, "min" elektriker varnade också för HF-don! Han sa att det bara ger problem och han borde ju veta... Säkerhetsglimtändare är mycket bättre. :)

Vet du, "min" elektriker varnade också för HF-don! Han sa att det bara ger problem och han borde ju veta... Säkerhetsglimtändare är mycket bättre. :)

Njä det är väl inte rätt?? Vad motiverade han det med? Vi har bytt ut alla glimtändare till HF don på jobbet och vi har väl en 10 000st om inte fler lysrörs armaturer.

Det är betydligt högre driftsäkerhet på HF donen.

Fast å andra sidan så sitter de i "varm" miljö om än dammig. Men betydligt mindre lysrör går sönder nu

Senast ändrad:

KL

Ni som tänker köpa nya armaturer vill jag ge ett litet råd. Vissa belysningsförsäljare kanske skriker nu men strunt samma.

Köp inte armaturer med HF-don! HF-don sägs spara el och det gör de vid +25 grader. I ett stall blir det snarare tvärtom. Det blir svårare att byta lysrör och om ett HF-don går sönder är det dyrt.

Köp armaturer med konventionella don men använd säkerhetständare istället för glimtändare. Sen köper ni lysrör för kalla miljöer istället för de vanliga som finns i alla bygvaruhus.

Inte 25 grader väl??? De är ju utformade för kontor och där är det ju lägre temp.

Kan hålla med om att de är dyrare fast de går inte sönder speciellt ofta som tex glimtändare gör.

Svårare att byta lysrör är det inte.

Det med lysrören är ju rätt bra att tänka på vad för rör det är, finns ju alla möjliga sorter och framför allt med olika ljus ;)

Njä det är väl inte rätt?? Vad motiverade han det med? Vi har bytt ut alla glimtändare till HF don på jobbet och vi har väl en 10 000st om inte fler lysrörs armaturer.

Det är betydligt högre driftsäkerhet på HF donen.

Fast å andra sidan så sitter de i "varm" miljö om än dammig. Men betydligt mindre lysrör går sönder nu

Jaha. Ja, jag litar ju på honom när han säger det eftersom han arbetar med det men jag har ingen egen erfarenhet.

Jag jobbar på teknikavd och vi byter bla ut dessa glimtändare mot HF don ;) Så typ 100st har jag själv bytt hittills

Fast din elkille sa ju inte ifrån till dig att de lysrörs armaturer han satte upp var felaktiga, och det borde han gjort enligt mig :crazy:

Inte 25 grader väl??? De är ju utformade för kontor och där är det ju lägre temp.

Jo alla data anges vid en omgivande temperatur på 25 grader. Ju lägre temperaturen sen ju mindre energi sparas. Så ofta är det gädjekalkyler som visas.

Faktum är att energibesparingen är optimal vid +35 grader.

Senast ändrad:

Jag jobbar på teknikavd och vi byter bla ut dessa glimtändare mot HF don ;) Så typ 100st har jag själv bytt hittills

Fast din elkille sa ju inte ifrån till dig att de lysrörs armaturer han satte upp var felaktiga, och det borde han gjort enligt mig :crazy:

Du vet väl att om ett lysrör i en armatur med HF-don slockanr så måste samtliga lysrör i den armaturen bytas. Och hur mycket kostar det om ett HF-don går sönder? Du kan inte heller byta lysrör med tänd belysning.

Varför byter ni förresten ut glimtändare mot HF-don?

I varm miljö så kan det vara problem med HF-don som blir överhettade och går sönder. Industrin har haft problem med detta på många håll. Det är billigare att byta lysrör än att byta HF-don.

Faktum är att HF-donen nog passar bäst i kontorsmiljö.

Jaha?
Nä, jag litar faktiskt till 100% på min elektriker iallafall.
Vi har dessutom haft två andra elektriker på besök som också ställer sig frågande... Det är mitt eget misstag, endast i häststall och fjäderfästall (?) krävs D-märkningen och jag köpte armaturerna själv efter en manual jag fått på "säker häst" utbildningen 2003... inte tänkte jag på att reglerna kan ändras. :crazy:
Nåväl... det är som det är.

Jaså...Du är elektriker expert också?

Du vet väl att om ett lysrör i en armatur med HF-don slockanr så måste samtliga lysrör i den armaturen bytas. Och hur mycket kostar det om ett HF-don går sönder? Du kan inte heller byta lysrör med tänd belysning.

Varför byter ni förresten ut glimtändare mot HF-don?

Jadu orsaken är nog att de är mer driftsäkra helt enkelt, ger flimmerfritt ljus, förlänger livslängden på rören och sparar betydligt mer energi bla. Vi har ju väldigt många armaturer.

Jag bytte bara till donen sedan har jag inte tänkt mkt mer på det eftersom det inte är en ordinarie arbetsuppgift. Jag jobbar med maskinerna i lokalen och vi köper in alla el arbeten trots att det finns elbehöriga tekniker :crazy:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 051
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar