Godis som belöning?

T

Tjalfe

Vad tycker ni om att ge goids som belöning till hästen?

Jag har sett jätte duktiga ryttare(en från buke faktiskt) som ger sina hästar godis som belöning under träningen(alltså inte efter träningen utan när hästen gör något som är riktigt bra).
Jag vet egentligen inte vad jag tycker. Jag skulle vilja använda mej av det för att visa min häst när han verkligen gör super rätt, jag tycker inte att klapp och kli är en tillräckligt bra belöning då hästen inte är speciellt "kelsjuk" precis.
Men sen har jag även fått höra att om man ger hästen godis så visar man att man står längre ner än hästen på rangskalan och därför måste ge godis för att visa hästen att jag vill bli accepterad och ingå i hans flock och följa hans regler. Alltså ungefär som att man fjäskar för hästen och då skulle man tydligen sjunka väldigt mycket i hästens ögon ledarskapsmässigt. Äh rörigt det blev. Det var en nh-tränare som sa detta till mej.
Hästarna kan ju även bli naffsiga.
Och hur blir det den dagen man är på tävling och inte kan använda sej av godis eller den dagen man inte har något med sej?

Så vad tycker ni? Är godis som belöning bra?

Sv: Godis som belöning?

Har frikostigt gett "godis" till mina hästar alltid och de har gjort som jag sagt ändå. Inte är de nafsiga heller.Ibland ska man nog inte fundera så mycket. På ridskolor brukar man inte få ge godis i handen åtminstånde och där blir hästarna lättare nafsiga eftersom de inte har en människa runt sig utan många, och alla kan ju i hästens ögon inte vara högre i rang än den (även om det naturligtvis är önskvärt). Så, så här resonerar jag... Min egen häst, mitt ansvar... vill jag ge den godis ofta så gör jag det. Andras hästar, andras ansvar... Vill de inte att hästen ska få godis så ger jag den inte heller det:D

Ja det är väl inte fel. Så gör man ju med hundar också å de funkar ju bra;)

Jag ger mina hästar godis i arbetet som förstärkt beröm men aldrig utan vidare utan i särskilda situationer. Hästar som blir nafsiga undbviker jag kanske att ge.
Jag upplever det som att hästar kan skilja på olika situationer, de skulle aldrig feltolka förstärkt beröm i form av godis som att de ska ta över kommandot på något sätt. Men, som sagt, jag matar dem inte annat än vid arbete.

Blir det inte väldigt konstigt att ge hästen godis från ryggen? :confused: Ja menar en klapp kan man ge snabbt och i rätt ögonblick utan att behöva avbryta en övning. Ska man ge godis måsta man ju avbryta allt för att nå. Känns omständigt, speciellt när de flesta hästar förknippar klapp/eftegift i innertygel med något posetivit - även om de kanske inte är så keliga. Vill man verkligen förstärka så kan man ju klia lite längre, ge en rejäl eftergift, göra något hästen tycker är kul/lätt.

Själv ger jag aldrig godis överhuvudtaget men det beror mest på att jag aldrig har sånt på/med mig - lathet kort sagt.

Senast ändrad:

Det handlar inte om att hästen ska få godis i tid och otid - eller varje gång den gör rätt. Godis vid inlärning som positiv förstärkning fungerar och används av hästtränare & ryttare i många, många sammanhang. Även vid "ledarskapsövningar". Har inte upplevt några nackdelar. Jag tycker ofta att invändingarna är av principiell natur snarare än praktisk.

nja, det behövs ju egentligen inte, men direkt fel är det ju inte heller. Jag vill kunna visa min häst att han gör rätt utan godis, med hjälp av rösten, klappa/klia, och såklart - eftergift i rätt ögonblick.
Jag vill också att han ska vara med mig och tycka det är kul därför att det är så, inte för att han får godis. Ska jag vara helt ärlig så får han sällan något extra smaskigt förutom någon gång ibland i krubban, om jag råkar ha en morot eller så i fickan :angel:
Och självklart på sin födelsedag / julafton :rofl:

Sedan beror det ju på vad man har för typ av häst, min är otroligt matglad, och skulle lätt bli tiggig om jag gav honom godis i tid och otid, eller ens ur handen som belöning, som tur är så förknippar han inte ens mina händer med godis, och så vill jag att det ska fortsätta vara. Jag vill inte betyda "MAAT" för honom..

Men för vissa fungerar det ju jättbra att belöna med godis!

Blir det inte väldigt konstigt att ge hästen godis från ryggen? :confused: Ja menar en klapp kan man ge snabbt och i rätt ögonblick utan att behöva avbryta en övning. Ska man ge godis måsta man ju avbryta allt för att nå. Känns omständigt, speciellt när de flesta hästar förknippar klapp/eftegift i innertygel med något posetivit - även om de kanske inte är så keliga. Vill man verkligen förstärka så kan man ju klia lite längre, ge en rejäl eftergift, göra något hästen tycker är kul/lätt.

Men man tränar ju inte hästen endast ifrån ryggen;)

Jag ger inte min häst godis, hon är så kelsjuk att det räcker mycket bra att klia lite på henne. Hon tar även åt sig mycket väl av röstberöm, så godis känns absolut inte nödvändigt.

Det funderar jag också på. Vill ju inte att hästen ska komma till mej och lyda mej endast för att jag brukar ha godis.:crazy:

Krasst måste vi nog acceptera att hästen gör det vi säger inte bara för att det är kul, utan för att vi motiverar den. Den känner inte kärlek på det viset, och det gör inte hundar heller. Skulle du arbeta om du inte fick lön? Tveksamt, eller hur?

Krasst måste vi nog acceptera att hästen gör det vi säger inte bara för att det är kul, utan för att vi motiverar den. Den känner inte kärlek på det viset, och det gör inte hundar heller. Skulle du arbeta om du inte fick lön? Tveksamt, eller hur?

sedan beror det ju på om man gör "arbetet" till en lek eller ett avlönat arbete?

Det är precis det jag vill uppnå, att allt jag och min häst gör tillsammans är som en lek, eller en dans. INTE endast arbete.
Visst, han kommer aldrig med några förslag om att vi idag borde kanske träna lite mer skänkelvikningar (?), utan det är jag som tar initiativet såklart -.-, men han har alltid ett val. Jag kan rida honom utan huvudlag, bort från flocken, han har all chans i världen att vända, men det gör han inte, han väljer att vara med mig.

Jag är rätt så övertygad om att hästar kan kännakärlek, även hundar. Dom kan även känna när dom inte är omtyckta. Dumma är dom inte..

Jag är rätt så övertygad om att hästar kan kännakärlek, även hundar. Dom kan även känna när dom inte är omtyckta. Dumma är dom inte..

Då kan man ju fråga sig varför modern hunddressyr - med så lättmotiverade djur - går ut på just att förstärka genom godis/andra belöningar VARJE GÅNG hunden kommer vid inkallning, tex. Jag tror säkert att jag kan rida min häst utan huvudlag också om hon inte är särskilt motiverad att stanna i flocken. Det är när det blir en konflikt som det är intressant att se vad som händer, som när hon är brunstig.

Min belöning till hästen under ridning är en klapp eller en strykning på halsen eller manken.

En godis bit får hon när jag hoppat av efter ridturen och detta blir oftast i samband med att jag strechar halsen.

Tycker att ge godis under ett träningspass ger bara ett störande moment och varför ge den en godis då när man lätt och smidigt kan ge en klass eller en strykning. Det går fortare att ge hästen beröm då och då kopplar den det bättre än man ska ner i fickan och rota efter en godis och sen ge den det. Hästen kommer ju inte ha en anning om varför den får godis plötsligt.

Sen så gör jag en liten och lätt knappkap här med en fråga:

Den hör klickmedtoden man har på hundar, kan man ha den på hästar oxå? någon som har erfarenhet av detta?

Den hör klickmedtoden man har på hundar, kan man ha den på hästar oxå? någon som har erfarenhet av detta?

Finns/fanns en rejäl tråd om det här för ett tag sen. Pröva sökfunktionen! Har inte prövat själv men av vad jag fick ut av den tråden så verkade det väldigt "effektivt".

KL:

Jag användre mig av belöningar i arbetet med djuren,ibland godis,ibland kliande,mycket,mycket röst.

Det där emd tat ledarskapet skall minska har d¨jag inet sett,dte rder ingen somhelst tveksamhet vem som betsämmer hemmavid o mina hingstar hamnar väldigt långt ner på rangskalan,undre båd eshettis o hundar.

Jag ser ofta att flk klappar hästen o det betyder absolut ingenting för dne eftersom de inet lärt in att dte är en signal för bra uppförande.

Mer ofta ser jag at tvång slutar som belöning

för mina hästar så är några pellets olite kli mycket värda o dte ger jag ävenfårn ryggen,-efter-utförd prestation.

det är mkt viktigt att det inet blir en muta!

Jag tror att det är viktigt att man har ledarskapet fastslaget innan man börjar med godis som belöning. Har man hästens respekt tycker jag att det kan fungera utmärkt som hjälp att motivera hästen. Om man däremot inte har hästens respekt får man en häst som börjar strunta helt i vad man säger och bara koncentrerar sig på vad man har i fickorna, och då blir ju effekten motsatt mot vad man önskar, nämligen en häst som är okoncentrerad och omotiverad att göra som du säger.

Själv väntar jag med godis i träningen av nya hästar tills jag kan få hästens uppmärksamhet och koncentration ändå. Men när jag väl har lyckats med det händer det ibland att jag förstärker eftergiften genom en godisbit. Om jag sitter i sadeln har jag en medhjälpare på marken som ger hästen godisen. Oftast tränar jag dock helt utan godis. Det är nästan uteslutande när hästen ska lära sig en ny övning som jag tar hjälp av godis.

En del hästar kan bli väldigt nafsiga om man ger godis i tid och otid. På en ridskola jag var på tidigare hände det också titt som tätt att ungar blev bitna för ponnyhästarna var vana vid att få godis. På en annan ridskola där folk gärna ger godis har en del hästar blivit odrägliga (i mitt tycke) och bankar i väggarna och tigger så fort man går förbi.

Jag ger mina hästar godis men jag är väldigt konsekvent. Mina hästar får godis när hovarna har blivit kratsade och när man kommer in från ridtur och tränset har tagits av.
Jag har haft en häst som var väldigt rädd om sina bakben och för att extra belöna honom när jag skulle kratsa hovarna fick han godis. Sen fortsatte jag av ren vana med resten av hästarna och alla är numera hjälpsamma och lyfter hovarna själva.

När man kommer in från en ridtur och ska tränsa av så ska en del hästar gärna klias och buffas eller gå iväg. Nu står mina hästar snällt och väntar medan jag tar av träns och sätter på grimma för sen får de godis. Det blir ju också en belöning för ridturen.

Mina hästar tigger inte i tid och otid men förväntar sig godis i dessa två situationer

KL angående nafsighet:

Jag har två hästar, varav den ene är ganska ranglåg och mycket motiverad att arbeta, den andra bestämd, dominant och bekväm av sig. Båda har jag belönat med godis, dock med större framgång hos bitchstoet, som är den av de båda som möjligen skulle utmana mig i fråga om rang. Hon tigger aldrig, trots att hon skulle dö för en pellets, och fungerar mycket bra med denna belöning. Den lille supermotiverade, dock, kan lätt förivra sig och göra allehanda konster för att locka fram ännu en sockerbit. Så det är nog en fråga om invider, även där. Men att det skulle ge problem med ledarskap låters om kvalificerat bulls... ;)

KL*

Jag ger inte mina hästar godis mer än när jag ska last-träna min ponny. Han tycker transporten är otäck och för att göra det trevligare där inne så får han äpple och annat mummsigt plus självklart en massa klapp/kli/och att jag pratar mycket med honom.

Sen får dom ju godis i krubban och ibland kastar man ut något gott i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar