Godaste äpplet

Det finns en hel del äldre träd som inte tillhör någon känd sort (eller inte går att sortbestämma åtminstone), vi har flera sådana. Dock kan man ju alltid ympa om trädet är i vettigt skick att klippa ifrån. 😊
Det finns väl någon organisation som faktiskt kartlägger alla äppelsorter? Som jag förstått är de väldigt intresserade av att bestämma alla okända träd, särskilt då äldre, så att sorter inte försvinner. Tror de har sitt högkvarter i UK men jobbar i hela världen. Kan inte for the life of me komma ihåg vad de heter dock

Det finns väl någon organisation som faktiskt kartlägger alla äppelsorter? Som jag förstått är de väldigt intresserade av att bestämma alla okända träd, särskilt då äldre, så att sorter inte försvinner. Tror de har sitt högkvarter i UK men jobbar i hela världen. Kan inte for the life of me komma ihåg vad de heter dock

Vi har haft ute pomologer för att göra just detta, men man har inte kunnat identifiera dem. Det är inte alls ovanlig, eftersom en hel del äldre träd kan vara frösådd från något annat, och på så sätt en helt "egen" sort.
Det brukar finnas "sortbestämmardagar" också, så att man kan få hjälp. Pomologerna brukar ha bra koll på vilka lokala sorter som finns i området, men vet man historiken bakom ett eget träd ska man givetvis vara noggrann med att det finns dokumenterat för eftervärlden. Det finns garanterat träd i varje bygd som varit så populära att ympris färdats runt till grannar och vänner. ❤️

Våra yngre träd är till stor del köpta direkt från UK (vi beställde en laddning innan brexit...), för att få sorter som inte gått att köpa i Sverige.

Vi har haft ute pomologer för att göra just detta, men man har inte kunnat identifiera dem. Det är inte alls ovanlig, eftersom en hel del äldre träd kan vara frösådd från något annat, och på så sätt en helt "egen" sort.
Det brukar finnas "sortbestämmardagar" också, så att man kan få hjälp. Pomologerna brukar ha bra koll på vilka lokala sorter som finns i området, men vet man historiken bakom ett eget träd ska man givetvis vara noggrann med att det finns dokumenterat för eftervärlden. Det finns garanterat träd i varje bygd som varit så populära att ympris färdats runt till grannar och vänner. ❤️

Våra yngre träd är till stor del köpta direkt från UK (vi beställde en laddning innan brexit...), för att få sorter som inte gått att köpa i Sverige.
Intressant! Då finns det ju ändå en idé med att få någon att titta på trädet, är det en "ny" sort är det ju också värdefullt! :)

Gårdens ägare. Det är snart 20 år sen jag stod där, och han var väll iaf 65-70 då säkert. Trädet står nog kvar.

Okej, kalla mig desperat. Men jag googlade och gubben står fortfarande kvar på adressen med en yngre förmåga. Hittade på den yngre förmågan på Facebook och presenterade mig och frågade om hon möjligtvis visste vad det var för sort. 🙈😂

Så önska mig lycka till att jag kanske får något slags svar. Även om hon inte vet sorten så kanske jag iallafall kan få en bild på något äpple så någon annan kan hjälpa mig att luska ut. Eller få en gren. Eller få komma och plocka äpplen! 😍😂

Jag har flyttat därifrån och har några mil dit, men lätt värt i sånt fall! 🙈🙌🏻😂

Okej, kalla mig desperat. Men jag googlade och gubben står fortfarande kvar på adressen med en yngre förmåga. Hittade på den yngre förmågan på Facebook och presenterade mig och frågade om hon möjligtvis visste vad det var för sort. 🙈😂

Så önska mig lycka till att jag kanske får något slags svar. Även om hon inte vet sorten så kanske jag iallafall kan få en bild på något äpple så någon annan kan hjälpa mig att luska ut. Eller få en gren. Eller få komma och plocka äpplen! 😍😂

Jag har flyttat därifrån och har några mil dit, men lätt värt i sånt fall! 🙈🙌🏻😂

Ser fram emot rapport! :laugh:

Lobo låter mest lovande änsålänge. De vanligare sorterna (Ingrid-Marie, Aroma etc) har vi i lokala butiken och sen tycker jag de är goda men inte riktigt vad jag söker. Vill liksom ha ett riktigt efterättsäpple som är som godis.

Cox Orange! Små, röda, söta äpplen med intensiv smak som ibland drar lite åt banan. Riktiga juläpplen! Ganska sen sort, var bland de sista som skördades i morföräldrarnas trädgård.

Slänger ut en fråga:

Gården där jag hyrde in min första häst hade sagolika äpplen. Alltså nu pratar vi så goda äpplen så att jag fortfarande drömmer om nätterna att jag är där och äter äpplen! 🙈😂

Träderna var gamla, alltså rejäla träd, så var inget nyplanterat. Äpplena var röda med lite gul/grönt i, minns dom som lite ”glansiga” i skalet, och ganska stora. Fast kött, och SAFTIGA!!!! Vi fick plocka äpplena som ramlat till marken, och gav man hästarna ett äpple så rann det ur munnen när dom tuggade, kunde vara en sträng från mulen till golvet. Aldrig varit med om så saftiga äpplen. Smakade friskt och lite åt det syrliga hållet.

Och som fråga nr två… Om ni inte har någon riktig idé, kan jag åka dit i höst, palla ett äpple, och så fröna och få upp ett nytt träd? :idea::angel: Eller funkar det inte så?

Och som sagt, nu pratar vi på riktigt att jag drömmer än i dag om att jag står där och äter äpplen, så förstå mitt sug efter dessa! 😅 Jag stod där mellan 97-03 ungefär! Jag har alltså trånat i 20 år! 🙈
Låter inte helt olikt gravensteiner

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023